Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 26 januari 2010

365 Foton 2010 - 64 Frimärke

Av Kvasthilda - 26 januari 2010 09:00


Tema nr 64 Frimärke

27/365


Jag älskar frimärken. Det är kul att se alla färgglada små rutor på kuvert och paket. Idag är frimärkena inte lika roliga, med de självhäftande klisterlapparna. Känns inte "äkta". Ett frimärke ska ha struktur och smaka apa när man slickar på det. Om man nu inte fuskar o använder en fuktad svamp. Har gjort det också. Speciellt när jag hjälpte pappa skriva alla julkorten när jag växte upp. Idag är det väl mest där de används, frimärkena. På julkort. Det mesta av annan korrespondens sköts via datorerna idag. Jag köpte alltid en massa rabattfrimärken när de var på tapeten i slutet av åttio- o början på nittiotalet. De där som verkligen kunde kallas rabattfrimärken. O fortfarande kan! De första rabattmärkena med tryckta valörer var mer värda än vad de valörlösa märkena är idag.

Ett tag prenumererade jag på nya häften. De kom i brevlådan nån dag innan de släpptes hos Posten. För det var medan vi fortfarande hade Posten. O Posten Frimärken finns i Kiruna :-) Jag sökte faktiskt jobb där en gång i tiden. De sökte folk till tryckeriet. Minns inte om det var för märkespaketeringen eller själva tryckeriet. Fick inte jobbet. Minns inte varför. Antagligen den där Moment 22-regeln. Ingen arbetserfarenhet - kontra inget arbete. Ja, den omöjliga ekvationen att inget jobb på något sätt kan alstra erferenhet... Nåja, det var då det.


Det ges ut massor med jubileumsmärken av olika slag. Det jag till slut valde efter många om o men (o letande efter bland annat en stor kartongskiva, som var en sida på en kartong skickad från Malaysia, som har hela sidan om 30x40 cm fullproppad med frimärken) blev ett av dessa jubileumsmärken. Astrid Lindgren 100 år. Hon skulle ha fyllt hundra år 2007. Mycket sån't. Skulle ha. Ja vadå? Om inte om vore. Gone is gone. Men hennes fantastiska böcker lever kvar. Och på märket finns en av hennes mest älskade figurer, illustrerad av Björn Berg. Emil i Lönneberga. På bilden som märket är fästat vid syns Astrid och Inger Nilssons Pippi Långstrump. Min farmor gillade inte Pippi. Konstig flicka med underliga idéer. Så beter sig inte flickor. Prussiluskan all over again :-)


 


Vi har även egna märken i Kiruna, hos vårt lokala postföretag, Kiruna Mail. Här är ett två faktiskt FYRA exempel på det. Fast två. Olika. Norrsken o Kiruna Kyrka.

 

Som av en händelse kom det just idag ett brev frankerat med just ett gammalt rabattfrimärke (och stämplat med järnvägsvagn... var är det? Västerås? Nä Alvesta). Ett knöligt och eländigt kuvert och frimärket har fått sig en törn i postgången, men det sitter där. Värt frakt för hundra gram! 1.40 står det på det.

 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

26 januari 2010 11:05

Jag älskar OCKSÅ frimärken och har i perioder många brevvänner runt om i världen. Minns ju rabattmärkena och visst har portot gått upp mycket under åren, Har ju abonnerat på svenska frimärken i flera år och jag tycker att de är många är finare och roligare än nånsin. Tycker att det är toppen med de självhäftande, att SLIPPA slicka "ett 20-tal" eller mer som det kan bli. Men ALLA frimärken är inte självhäftande idag heller. Men ibland är ju frimärken ostämplade och då får man ha på lite extra lim. För även på de som "smakar apa" är det ibland så dåligt limmat att de kan falla av. I abonnemanget ingår ju så mycket annat också och detta med självhäftande är väl en del i utvecklingen antar jag. Jag vill gärna följa med så länge det inte blir digitalt av ALLT. Det är bra med både och - inte antingen eller. Köper ibland rullfrimärken också och de är INTE självhäftande, inte vad JAG vet i alla fall och inte ÄN. För mig är det nog viktigast med motiven än själva materialet trots allt. Men på torsdag kommer det nytt igen, och ev. finns det redan en sändning hemma hos MIG.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

26 januari 2010 14:05

Det lokaka frimärket är fint också. Har inte själv sett något lokalt FRMÄRKE men någon låda med Falu Mail eller så. Citymail i Stockholm fanns/finns väl också.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards