Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 30 januari 2010

Av Kvasthilda - 30 januari 2010 23:17


Sitter o tittat på Legend of the Seeker. Söt serie. En mix av Robin Hood och Merlin. Bättre skådespeleri än i Merlin men ungefär samma scenerier som i Robin Hood. Lite yrsligt att se Bruce Spence som trollkarlen Zed men det funkar. Jag ser bara honom som hydrokopterkillen i Mad Max :-) Här är han nååågot äldre och har långt grått hår. Jaja, kan ju vara en peruk givetvis, men det klär honom att leka wizard med eldfängda händer.

Craig Horner är inte heller helt fel att vila ögonen på, Australienfödd kille som kunde vara son till Gary Sinise. Bridget Regan som spelar the Confessor är väldigt lik en massa andra brunetter i Merlinliknande serier, tänk Michelle Ryan/Nimueh i Merlin, Lucy Griffiths/Marian i Robin Hood osv. Än har jag bara sett piloten (avsnitt ett o två) och tredje avsnittet men jag tittar vidare.... KUL med kostymfilmer. Speciellt med trollkarlar o riddare av olika slag :-)

Just ja. Folket i byn bakom den förtrollade "väggen" spelas inte alltför sällan av andra australiensare/nya zeeländare eller "urinvånare" av olika nationalitet.




  


Av Kvasthilda - 30 januari 2010 16:53

Sätter mig just o ser reprisen av På spåret. Vi slog över till kanalen igår och missade frågan om Kiruna så jag måste se reprisen! De pratade om Solstorm så jag förstod att de var i Kiruna.

Nu kör vi!

* runa

* lämnar Gällivarehäng

* aperitif från 70talet. Kir

är solen en heliumfabrik?

* hotellet utanför stan byggs helt kallt om varje år.

* Hjalmar skapade staden. ja det gjorde han, herr Lundbohm. Eller njae.... Men han räknas som stadens grundare.

Vad betyder ällkabé?

Giron. Ripa.

Kiruna har ingen dialekt. Nä. Sant.

Av Kvasthilda - 30 januari 2010 16:07


Ooooj, vad jag längtar till sommar och sol. Sitta hos mamma och bara mysa i hennes trädgård. Får inte vara för varmt, utan sådär lagom varmt.

En bild från hennes lummiga ö på ena sidan huset. Ibland är de fågelbad, ibland små blomrabatter, dessa trebenta "järngrytor".




Av Kvasthilda - 30 januari 2010 12:36

Nä, struntar i stadsbesöket och kryssar istället. Ett par timmar senare. Huvudet bankar. Har lite svårt att koncentrera mig men ska göra ett tappert försök :-)

Dagens kryss börjar med en invecklad fråga. Eller ja... Omständig kanske. Eller nåt. Vi vill veta vad sångaren gör vid sidan av sitt komponerande och framförande på scen. Robert Broberg sjunger sin söta Maria-Therese. Han målar också. Hade en gång en scenshow som visades i teve och jag vill minnas att han målade nåt stort till bakgrunden. Kanske minns jag fel, men så är det, han målar.


Jag plockar upp en röd ros av kärlek till dina röda läppar och om du vill,
ska jag plocka alla rosor här, för att visa att jag har dig kär.
Jag ska plocka alla blommorna som sen ska ges,
till den vackraste flickan som på jord kan ses:
Maria-Therese

 

En gullviva jag plockar av kärlek till dina gula lockar och om du vill,
ska jag plocka ännu fler till dig, för att visa att jag älskar dig.
Jag ska plocka alla blommorna som sen ska ges,
till den vackraste flickan som på jord kan ses:
Maria-Therese

 

En blåklocka jag plockar av kärlek till dina blåa ögon och om du vill,
alla blåklockorna ska du få, om du lovar att det blir vi två.
Jag ska plocka alla blommorna som sen ska ges,
till den vackraste flickan som på jord kan ses:
Maria-Therese

Nästa melodi är en instrumental version av ABBAs When I kissed the teacher. Vad som efterfrågas är den kvinnliga titeln på yrksekåren, numer utrangerad. Lärarinna heter idag bara lärare. Minns videon till ABBAs version där Agnetha pussar majjen på kinden. Magnus Härenstam var den generade läraren.

Sen följde ännu en av Sveriges stora popexporter, the Cardigans och deras Don't blame your daughter. Tjejen i fronten heter Nina Persson. Jag såg dem på Kirunafestivalen en sommar och där var det lite blaj. Fick inget grepp om dem.

Till något helt annat. En restprodukt av en frukt. Kan ju inte vara så mycket. En skrutt eller ett skal. Då låten handlar om bananer är det inte svårt (o givetvis det enda som passar i krysset). Skal. Det kan dock vara lite svårt att få restprodukter just här. Är inte bananerna slut? "We have no bananas today". Låten heter väl Yes! We have no bananas. Lite motsägelsefullt. Jaa, vi har inga bananer....

Så till veckans första Melodifestivalbidrag. Eldeman hade till och med GLÖMT att Sofia Källgren varit med i festivalen. Tre gånger faktiskt. Men bidragit med ytterligare en som inte kom ända fram. Dagens låt heter My Love och hon gjorde den tillsammans med Robert Wells 2002. Enligt Wikipedia tävlade hon ensam 1990 med Handen på hjärtat. Redan 1989 sjöng hon tillsammans med gruppen Visitors melodin Världen är vår och sedan alltså 2002 med Robban vid flygeln.

Nästa låt kan jag inte alls men kikade runt på internet efter att resten var avklarat och hittade svaret hos Enn, den fantastiske. Det är ett slanguttryck vi ska hitta och då jag inte ens vet vilken låt det är och än mindre kan texten, finns chansen att hitta ett slangord för någon som kommer in på ett danshak nånstans i Stockholm än mer omöjligt. Melodin som the Panthers spelar heter Kväsarvalsen och en sökning på texten till denna ger mer än en gång, en kvanting. Svaret blir alltså kvantingar, vi skulle ha det i plural.


En kvanting träder i salen in

för att fröjda med fjällan sin,

och alla rynkor bli glada i håg,

ty stunsigare kvanting man sällan såg.

Nästa melodi sjungs på finska av Karoliina Kovanen och vi vill veta vem som skrev originalet. Det var svenskt och Stig Olin var det som gjorde Jag tror på sommaren. Just sommaren känns väldigt långt borta idag med 25minus och nyfallen snö, som för dagen ligger still.

Mer Melodifestival. Egentligen hade Eldeman tänkt ta en annan låt med gruppen men lyssnade på innehållet i texten och skippade den. Det är ju ett familjeprogram. Det var givetvis Banka mig gul och blå. Låten han valde i stället kom ur Melodifestivalen 2008, Upp o hoppa. Tjejen som sjöng heter Frida.

Nästa låt vet jag inte vad den heter men omkringliggande ord ger mig rätt svar. Den som skrev den var i alla fall Ulf Peder Olrog och melodin handlar om "tävlingssammanhang på landet" och bland annat har Åke Grönberg gjort den vid något tillfälle säger Eldeman. Gamla örhängen. Ordet vi ska ha är av.

Vem vet svaret på nästa fråga då? Lisa Ekdahl ställer just den frågan. Vem vet? Jag plågar alltid barnen när man ställt en fråga och det kommer "Tja, vem vet?" som svar. "Inte jag, vem vet, inte du" svarar jag då igen.

"En svensk artist som poppat till sig" säger Anders sen. Va? Vaddå poppat till sig? Discokungen. Magnus Carlsson sjunger This is Disco och det blandas in små fraser från gamla discodängor. Daddy Cool och annat. Boney M-titlarna haglar.

Ännu en melodi jag inte har någon titel på, men musikstilen är Rag Time.

Sista låten är en Povel Ramel och vi vill veta vad som saknas. Varför är där ingen is till punschen? Nä, för att isutköraren dog i kolera igår och sönernas mor är i stan o tigger bröd.


Av Kvasthilda - 30 januari 2010 11:01


Jag försökte lägga upp den här innan jag la mig inatt, men vårt internet fick som vanligt nåt frispel o hela sidan hängde sig. I o med det försvann mitt inlägg jag så omsorgsfullt skrivit om dagens bild... Får'la göra ett nytt försök.


Den här lille parveln som ger sin mormor nåt att dricka (ur en tom mugg kanske ska tilläggas) har just blivit storebror! Vår familj fick igår tillökning av ett litet flicke-barn. Mormor på bilden är min Svägerska nr 1 o parveln är dotterson till Störstebror i Amerkatt.



När bilden togs i somras, var pojkens mamma i Dalarna och gjorde sig redo för Tjejklassikern. Det stod Vansbrosimning på schemat. Man anade redan då hennes lilla kula under våtdräkten. Jaja, parveln o hans mormor är också fotade i Dalarna förstås :-) Hemma hos... nu ska vi se... Morfarsmor. Det blev lite rörigt med alla generationer under hans dop förrförra sommaren. En annan blev plötsligt gammel-faster. Så nu är man alltså gammelfaster för andra gången!


Arkiverat

Av Kvasthilda - 30 januari 2010 10:56


Mitt kryssinlägg kommer senare under dagen. Har sovit länge för att försöka ta igen lite tid och bota en hiskelig huvudvärk. Denna vill inte ge med sig så det är bara att medicinera sig.

Tänkte ge mig ut i stadens vimmel idag. Som vanligt är det vargavinter när Snöfestivalen går av stapeln. Snart är det Jokkmokks marknad så vintern ska bara vara här. *burr*

Tempmätaren på datorn (flygfältet?) säger minus 26 så det är väl i de trakterna. Jag tycker mig se att träden står still så förhoppningsvis är det enda kylan som finns och att den inte ökas på med isvindar.


Av Kvasthilda - 30 januari 2010 09:00


Tema nr 233 Varning

31/365


Rött står för stopp. Varning för tåg! Bommarna går ner på var sida om tågspåret och på dem sitter en röd lampa. Vägövergångens rödvita lampor blinkar i rött. Höger, vänster, höger, vänster. Pling, pling, pling, pling, pling, pling....

Det är bara att stanna och vänta att bommarna går upp, plingandet slutar och att det vita lampan lyser igen.

Den vita blobben i mitten är en gatlykta på andra sidan vägen.


Mitt foto har tappat lite i upplösningen, men det var inte så där superbra to begin with heller. Det är lite pixligt i det röda ljuset...


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards