Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 30 januari 2010

Melodikrysset v4, 2010

Av Kvasthilda - 30 januari 2010 12:36

Nä, struntar i stadsbesöket och kryssar istället. Ett par timmar senare. Huvudet bankar. Har lite svårt att koncentrera mig men ska göra ett tappert försök :-)

Dagens kryss börjar med en invecklad fråga. Eller ja... Omständig kanske. Eller nåt. Vi vill veta vad sångaren gör vid sidan av sitt komponerande och framförande på scen. Robert Broberg sjunger sin söta Maria-Therese. Han målar också. Hade en gång en scenshow som visades i teve och jag vill minnas att han målade nåt stort till bakgrunden. Kanske minns jag fel, men så är det, han målar.


Jag plockar upp en röd ros av kärlek till dina röda läppar och om du vill,
ska jag plocka alla rosor här, för att visa att jag har dig kär.
Jag ska plocka alla blommorna som sen ska ges,
till den vackraste flickan som på jord kan ses:
Maria-Therese

 

En gullviva jag plockar av kärlek till dina gula lockar och om du vill,
ska jag plocka ännu fler till dig, för att visa att jag älskar dig.
Jag ska plocka alla blommorna som sen ska ges,
till den vackraste flickan som på jord kan ses:
Maria-Therese

 

En blåklocka jag plockar av kärlek till dina blåa ögon och om du vill,
alla blåklockorna ska du få, om du lovar att det blir vi två.
Jag ska plocka alla blommorna som sen ska ges,
till den vackraste flickan som på jord kan ses:
Maria-Therese

Nästa melodi är en instrumental version av ABBAs When I kissed the teacher. Vad som efterfrågas är den kvinnliga titeln på yrksekåren, numer utrangerad. Lärarinna heter idag bara lärare. Minns videon till ABBAs version där Agnetha pussar majjen på kinden. Magnus Härenstam var den generade läraren.

Sen följde ännu en av Sveriges stora popexporter, the Cardigans och deras Don't blame your daughter. Tjejen i fronten heter Nina Persson. Jag såg dem på Kirunafestivalen en sommar och där var det lite blaj. Fick inget grepp om dem.

Till något helt annat. En restprodukt av en frukt. Kan ju inte vara så mycket. En skrutt eller ett skal. Då låten handlar om bananer är det inte svårt (o givetvis det enda som passar i krysset). Skal. Det kan dock vara lite svårt att få restprodukter just här. Är inte bananerna slut? "We have no bananas today". Låten heter väl Yes! We have no bananas. Lite motsägelsefullt. Jaa, vi har inga bananer....

Så till veckans första Melodifestivalbidrag. Eldeman hade till och med GLÖMT att Sofia Källgren varit med i festivalen. Tre gånger faktiskt. Men bidragit med ytterligare en som inte kom ända fram. Dagens låt heter My Love och hon gjorde den tillsammans med Robert Wells 2002. Enligt Wikipedia tävlade hon ensam 1990 med Handen på hjärtat. Redan 1989 sjöng hon tillsammans med gruppen Visitors melodin Världen är vår och sedan alltså 2002 med Robban vid flygeln.

Nästa låt kan jag inte alls men kikade runt på internet efter att resten var avklarat och hittade svaret hos Enn, den fantastiske. Det är ett slanguttryck vi ska hitta och då jag inte ens vet vilken låt det är och än mindre kan texten, finns chansen att hitta ett slangord för någon som kommer in på ett danshak nånstans i Stockholm än mer omöjligt. Melodin som the Panthers spelar heter Kväsarvalsen och en sökning på texten till denna ger mer än en gång, en kvanting. Svaret blir alltså kvantingar, vi skulle ha det i plural.


En kvanting träder i salen in

för att fröjda med fjällan sin,

och alla rynkor bli glada i håg,

ty stunsigare kvanting man sällan såg.

Nästa melodi sjungs på finska av Karoliina Kovanen och vi vill veta vem som skrev originalet. Det var svenskt och Stig Olin var det som gjorde Jag tror på sommaren. Just sommaren känns väldigt långt borta idag med 25minus och nyfallen snö, som för dagen ligger still.

Mer Melodifestival. Egentligen hade Eldeman tänkt ta en annan låt med gruppen men lyssnade på innehållet i texten och skippade den. Det är ju ett familjeprogram. Det var givetvis Banka mig gul och blå. Låten han valde i stället kom ur Melodifestivalen 2008, Upp o hoppa. Tjejen som sjöng heter Frida.

Nästa låt vet jag inte vad den heter men omkringliggande ord ger mig rätt svar. Den som skrev den var i alla fall Ulf Peder Olrog och melodin handlar om "tävlingssammanhang på landet" och bland annat har Åke Grönberg gjort den vid något tillfälle säger Eldeman. Gamla örhängen. Ordet vi ska ha är av.

Vem vet svaret på nästa fråga då? Lisa Ekdahl ställer just den frågan. Vem vet? Jag plågar alltid barnen när man ställt en fråga och det kommer "Tja, vem vet?" som svar. "Inte jag, vem vet, inte du" svarar jag då igen.

"En svensk artist som poppat till sig" säger Anders sen. Va? Vaddå poppat till sig? Discokungen. Magnus Carlsson sjunger This is Disco och det blandas in små fraser från gamla discodängor. Daddy Cool och annat. Boney M-titlarna haglar.

Ännu en melodi jag inte har någon titel på, men musikstilen är Rag Time.

Sista låten är en Povel Ramel och vi vill veta vad som saknas. Varför är där ingen is till punschen? Nä, för att isutköraren dog i kolera igår och sönernas mor är i stan o tigger bröd.


 
 
Ingen bild

Gunnar

31 januari 2010 00:32

"Hade en gång en scenshow som visades i teve ... Kanske minns jag fel"
Nej, du minns rätt! Tror att både 'Morot' och 'Målarock' (ett 'r'!) sänts i TV.


"Lite motsägelsfullt. Jaa, vi har inga bananer...."
Det är just vad texten handlar om; en handlare som inte kan säga nej.

There's a fruit store on our street,
It's run by a Greek
And he keeps good things to eat,
But you should hear him speak
When you ask him anything, never answers 'No'
He just 'yes -ses' you to death
And as he take your dough he tells you;

Yes we have no bananas we have no bananas today
We've broad beans like bunions cabbahges and honions
And all kinds of fruit and say,
We have an old fashioned tomahto a nice Jersey potahto
But yes we have no bananas
We have no bananas today


"Melodin som the Panthers spelar heter Kväsarvalsen"
Nog har du väl hört Kväsarvalsen? Fast inte som foxtrot. Jag har inget emot instrumentet i sig,
men twistade elgitarrer ska inte spela sönder vår vis-skatt. Det tycker jag är brist på fantasi.

"tävlingssammanhang på landet"
Jomen så är det ju. "Resultat av plöjningstävlan" heter Ulf Peder Olrogs sång om tävlingen
där ingen av pristagarna var disponibel vid själva prisutdelningen, av olika anledningar :-)


"Ännu en melodi jag inte har någon titel på, men musikstilen är Rag Time"
-Tja, vem vet? :-) Jo'rå, jag vet. 'Maple leaf rag' - Scott Joplins hyllning till Kanadas ishockeylandslag.
(Nej, jag skojar.)

/Gunnar

 
Ingen bild

Kvasthilda

31 januari 2010 01:09

Njae, att det var en scenshow med Robban minns jag, men det var mer om han målade bakgrunden eller inte :-)
Tror det var Målarock jag såg den gången.

Som alltid. Gunnar to the rescue :-)) Tack för dina kommentarer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards