Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 31 januari 2010

Av Kvasthilda - 31 januari 2010 16:35


För veckans Fototriss ska vi "på spåret". I mitt fall är det ju kanske självskrivet vad bilderna blir... Hade dock tänkt ta foton från Gällivare museum och modellerna de har där av Vitåfors anno 2005 och ännu äldre med ånglok, men bilderna är inte sådär superbra så jag vandrade runt i arkiven i stället och plockade slutligen ut en triss bilder från olika tillfällen.


 

Första bilden visar vårt äldsta lok. Eller vårt och vårt. MTABs. En Da från femtiotalet eller nåt. Alla elever får fara ut på en snabbtur en dag under lokutbildningen. Vår lokins och en kompis i bild. Vi fick möte med ett lastat malmtåg, där föraren åkte "linjekännedom". Han hade inte kört svappaspåret på länge.

(parentes, insen är far till en av killarna i Willy Clay Band som bubblade på Svensktoppen idag)

o guuu va' jag längtar till sommaren!


 

Möte i Kaisepakte med ett lastat malmtåg. Dm3 1217/1218 och fyrtiotvå lastade Fo50 ("fanoo", dvs nyvagnar) på kroken. Spåret jag står på går genom växeln som gick sönder häromdagen och möten kan inte genomföras här just nu.


 

På väg till stall med ett av våre Iore-lok, nr 106 och vad den nu satt ihop med för dagen. Tidig morgon, så solen håller precis på att gå upp. Stannade till för att lägga om skyddsväxeln bakom loket.


 ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~  


En bonusbild fotat i stall med gamlingen till vänster, vår Da 889. Bakom den står vår äldsta Dm3 1201/1202 och på spåret till höger står vårt nyaste lok, Iore 119/120 som invigdes häromdagen för att börja gå i trafik nån gång i februari.


 



Fler trissar här 


 



Av Kvasthilda - 31 januari 2010 15:51


Var fan tog den här dagen vägen?? Visserligen sov jag extremt länge idag men sen då?? Ute är det blått ljus. Mörkt blått ljus. Eller antiljus. Lyktorna lyser gula nere vid lokstallet. Det har kommit snö så det är alldeles vitt o vackert ute. Så vackert det nu kan vara mot alla fula snöplogkanter och skoterspår.

Har letat foton till mina utmaningar och det kommer. Veckans triss är "på spåret" och är det nåt jag kan hitta bilder till så är det väl det? Väntar på att det ska bli i morgon så jag kan ladda upp nya bilder till mina 365 foton också. Vill ha dem på "rätt" månad för att lättare klunna hitta dem så småningom. Önskar att man kunde skapa egna fotomappar på bloggen. Man kan ju skapa kategorier till höger o vänster, varför inte mappar till fotona också? Det är ju bara frågan om en löjlig sökväg. Fotona ligger huller om päron på servrarna ändå, jaja, i månadsmappar per användare förstås, men det borde vara enkelt att skapa en egen mapp! Faktiskt. Speciellt om det är bilder man ska ha åtgång till flera gånger.

Hade tänkt scanna lite idag men har inte fått igång scannern än. Latmasken har naglat sig fast i röven. *suck*


Av Kvasthilda - 31 januari 2010 09:00


Tema nr 85 Globalt

32/365


Ett besök på Gällivare museum gav mig bilden till temat Globalt. Vad är mer globalt än just en glob, jord glob? Hade väl kunnat hitta på nåt roligare och mer g l o b a l t men den här gamla jordgloben på en minst lika gammal skolkateder och frökens stol är så supercharmig så den får bli mitt fotomotiv. I klassrummet som är uppställt på museet finns förstås de klassiska planscherna av olika saker och ett skåp med uppstoppade fåglar och en igelkott och en massa andra saker.


  


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards