Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Kvasthilda - 1 februari 2010 22:09


Måndag med blågult tema fortsätter. Sent omsider kommer det. Dagsfärskt foto av raketen Maxus. Står i korsningen vid busstationen och Stadshuset som en jättesymbol för Rymdstaden Kiruna. Den har varit upp i rymden och vänt men har sedermera blivit renoverad för att sluta sina år tjänandes som just en rymdsymbol. Himlen är sådär blågul som den bara är den här årstiden!


Almost forgot it's Monday today! We have a little less than two hours left of the first Monday of February here so I'd better hurry :-)

A photo taken just today! This is a real rocket that has been out into space. It has since been renovated to end its days as a symbol for the space town of Kiruna. It was shot out into space from Esrange, probably carrying a lot of equipment for different kind of research with origins from all over the world.
It may not be as huge as a space shuttle launch in Florida but it is just as important for space researching :-)

The snow and neverending skies are blue and yellow as they only are this time of year.


Happy Yellow and Blue Monday!



A note. For anyone that has a blog that doesn't allow Name/Web address I can't comment... John for one, I'd love to comment your photos, but can't!


Mellow Yellow Monday

Blue Monday


   


Av Kvasthilda - 1 februari 2010 16:19


Asså vaddå??? Har sett bland mina bloggisar att den där kategorin är tillbaks igen. O givetvis här i Malmdammen också. Dock vet jag inte om jag döpt om min tidigare.... Halfheimerz gör sitt... Nu har jag hur som helst flyttat ALLA inlägg i Allmänt för detta året i en egen kategori. Punkt. Varför kan vi inte styra det vi vill, om vi vill när det gäller kategorierna? MÅSTE det finns en Allmän kategori? Jaja. Det är en världslig sak som Karlsson på taket sa...


Av Kvasthilda - 1 februari 2010 15:47


HurrBurr. Lite småkyligt idag! Mobilen frös ihjäl o tappade batteristatus. Hade den i innerfickan på jackan men det räckte inte. Var tvungen att stoppa den i fickan på täckbyxorna. Då kom batteriet tillbaks igen. Visserligen jobbmobben o på ljudlöst men ändå.

Har varit på stan en sväng. Fotat lite vinter. Kallt. Kallt. Kallt. Mer kallt. En oerhört vacker dag. Solen hade en stoooor halo runt om sig. Då hade jag kameran i ryggsäcken på min språngmarsch för att hinna med bussen så det blev ingen bild. Det var en regnbåge modell större. Alltså ingen liten fjanthalo precis runt solen, utan en gigantisk jättering i regnbågsfärger. Såg bara sidorna av den. Fuktigt i luften.

Träffade Ålen. Hon jobbade o stod i. O pussades med gubben. Hmmm.... Nåja, lite kärlek på jobbet är inte helt fel. :-)  (o de' är du värd tjejen!)

Höll på att missa bussen hem. Eller inte. Tittade fel på en timme! Fick plöstligt lite tid på mig så jag rantade in på ICA o handlade lite.

Tog mig så till bussen som åkte via ällkabé hem. Lite gruvisar som sällskap.

Just det ja. Gick på Järnia o köpte lite julgransdekorationer. Hahahahhahahaaa! Sonen klagade på att vi bara har rött o vitt i granen så jag slog på stort o köpte lite murrigt brunröda stjärnor med gulddekorationer. Mowahahahaaa. Får se om de hamnar i granen till nästa år?

Fick han som han ville skulle den vara ORANGE från toppstjärnan till grantån.

O gjorde en blixtvisit på Röda Korset. Hittade en söt liten telefonhylla i stringmodell. Tänkte på mellantjejen när jag såg den, men vi får se vem som vill ha den. Kanske mamma behåller den själv! För en tia var det överkomligt :-)

Hela butiken var fylld med rabblande ja nånting, män med sydländskt utseende som det så vackert heter. Jidderish för mig. De satt runt ett bord inannför dörrarna o pimplade kaffe. Snällt av tanterna att låta dem sitta där.

Nä, en skvätt kaffe kanske.


Av Kvasthilda - 1 februari 2010 10:41


Jag hade gärna velat visa bilder från Falun, för något som gör att jag känner att "Aahhh, nu är jag hemma" är när staden breder ut sig framför mig, endera från Galgbacken när man kommer från Borlängehållet, eller när man närmar sig stan från Gävlehållet. Vad som kännetecknar grytan i Falun är framför allt kyrktornen. Från östra stadsdelarna ser man mest Kristine Kyrka och från södra änden av stan ser man förutom Kristine kyrka, även tornen på Stora Kopparberg och Västra skolan, men även lasarettet och de två hopptornen vid Lugnet.


När man närmar sig Kiruna söderifrån anar man stan redan en dryg mil innan man når den. Det som syns, både från öster (väg E10) och söder (järnvägen) är tornet på Kirunavaaras topp. I juletid är den flankerad av granen. Tornet är, tror jag, ett gammalt pumphus. Jag kallar den "Ettan" då den ser ut som just en jättestor etta. Det har pratats om att riva tornet, men då tappar verkligen Kiruna en av dess landmärken! Annars är det väl gruvbergen man mest lägger märke till, Loussavaara och Kirunavaara. De syns på långt, långt håll.

När man närmar sig stan eller ser den på närmare håll är det andra saker som utmärker sig. Stadshuset med sitt klocktorn och kyrkan, båda nominerade och utsedda till Sveriges vackraste byggnad 1964 respektive 2001.

Kvarteret Ortdrivaren är också typiska Kirunaprofiler och alla dessa byggnader finns ofta med på motiv för saker tillverkade för att fira Kiruna, som jultallrikar och nu senast en klocka.


Närmare information om alla dessa byggnader finns bland annat på wikipedia.


       

Loussavaara sett från södra linjen (genom en regnig frontruta),
Kirunavaara från stationen med pumphuset på toppen.



      

Kyrkan, Ortdrivaren och Stadshuset. Tre typiska Kirunaprofiler.


Kiruna kyrka i sommarskrud. Älskar den faluröda färgen!


En helt annan byggnad är transformatorstationen i Torne Träsk. Man kan bara ana den från E10an, men från järnvägen har man mer utsikt mot stationshuset med det stora och typiska transformatortornet. Det finns några sådana här efter Malmbanan, både norr om Kiruna och söder om staden.

På det här fotot ser den ut som en modell bland vitmossa!



 Veckans Hus hos Hedwig


Av Kvasthilda - 1 februari 2010 09:37


En utmaning jag hittade hos Gladan. Tja, varför inte?

 

1. Vad gjorde du för tio år sedan?

~ Jobbade som handledare på Datortek. Var ansvarig för nätverket o serverbackuper, plus försökte lära folk att hantera en dator och dess program.

~ Samlade Barbiedockor. Gör jag än fast inte lika intensivt :-)

 

2. Vilka fem saker finns på "att göra"- listan idag?

~ Sortera 365 Foton-bilder o försöka skapa nån ordning i februari månads inlägg av desamma

~ måndag.... hmmm.... tvätta. Eller nåt. Eller not.

~ eeehhhhh, försöka ta mig in till staden och fota lite snöskulpturer o kanske besöka Ålen på hennes jobb.

~ hmmmmm, jobba lite med FarmVille. Alltid grödor som ska skördas o kalvar som ska borstas.

~ tjaaaaa... Ledig hela dagen OCH hela morgondagen så jag vet inte riktigt! Softa :-)

 

3. Godis jag gillar:

Choklad. Röda geléråttor. Choklad. Colaflaskor. Choklad. Lakritsgrodor. Choklad. O en massa annat.

 

4. Vad skulle jag göra om jag blev miljardär?

Åka till USA o hälsa på min bror. Åka till Paris, se New York, spana in delar av Australien o Kinesiska muren. Se till att min familj blir befriade från alla huslån o annat.

 

5. Kommuner som jag bott i?

Falun och Kiruna. Från en gruvstad till en annan!



Av Kvasthilda - 1 februari 2010 09:00


Tema nr 284 Stor och Liten

33/365


Den här veckan lägger jag ihop Måndagstemat med mitt 365 Foton-tema för Stor och Liten. Veckans Måndagstema är Liten/Stor så då får det bli så. Det är många fototeman som går ihop och överlappar varann och oftast försöker jag göra två olika inlägg för dem men idag blir det en doublé :-)


Jag var på vinden igår o letade grejer och bland annat dök den här lilla figurinen upp föreställande Selma Lagerlöfs Nils Holgersson och den vita gåskarlen Mårten och jag tänkte direkt att, den är ju klockren som "stor och liten". Gåsen är hur stor som helst och Nils Holgersson blev förvandlad till en liten, liten pyssling. Nils red på Mårtens rygg och besökte alla landskap på sin resa genom Sverige tillsammans med vildgässen, ledda av Akka från Kebnekajse.

Apropå liten Nils, kanske Astrid Lindgrens Nils Karlsson Pyssling är syssling med pysslingen Nils Holgersson? Många små pysslingnissar är det :-)


Figurinen är arvegods från barnens farmor. Den är söt i sin naiva enkelhet.


Tjillevippen!


  

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Mandagstema




Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards