Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 1 februari 2010

Måndagstema / 365 Foton 2010 - 284 Stor och Liten

Av Kvasthilda - 1 februari 2010 09:00


Tema nr 284 Stor och Liten

33/365


Den här veckan lägger jag ihop Måndagstemat med mitt 365 Foton-tema för Stor och Liten. Veckans Måndagstema är Liten/Stor så då får det bli så. Det är många fototeman som går ihop och överlappar varann och oftast försöker jag göra två olika inlägg för dem men idag blir det en doublé :-)


Jag var på vinden igår o letade grejer och bland annat dök den här lilla figurinen upp föreställande Selma Lagerlöfs Nils Holgersson och den vita gåskarlen Mårten och jag tänkte direkt att, den är ju klockren som "stor och liten". Gåsen är hur stor som helst och Nils Holgersson blev förvandlad till en liten, liten pyssling. Nils red på Mårtens rygg och besökte alla landskap på sin resa genom Sverige tillsammans med vildgässen, ledda av Akka från Kebnekajse.

Apropå liten Nils, kanske Astrid Lindgrens Nils Karlsson Pyssling är syssling med pysslingen Nils Holgersson? Många små pysslingnissar är det :-)


Figurinen är arvegods från barnens farmor. Den är söt i sin naiva enkelhet.


Tjillevippen!


  

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Mandagstema




 
 
Gunhild

Gunhild

1 februari 2010 09:30

Fin tolking av vekas mandagstema!

Ha ein kjempefin mandag!

Gunhild

http://guve.no

 
Randi\\\'s Tanker

Randi\\\'s Tanker

1 februari 2010 10:02

Flott løsning! Ta godt vare på arvegodset!

Den som kunne reise som Nils Holgerson... Tar jeg aldeles feil når jeg minnes at Østen Warnerbring sang "Jag er en liten påg från Skåne" har litt fra Nils Holgerson's reiser? Nå hører jeg sangen i hodet! Husker ikke hele teksten, men Bombi Bitt er vel nevnte.



Ha en fin uke!

http://sollerlover.blogspot.com

 
Turid

Turid

1 februari 2010 12:17

En helt herlig figur!

http://seftaholmdesign.blogspot.com

 
TurboLotte

TurboLotte

1 februari 2010 14:29

Per pussling. En evig favoritt her i huset. Litt skummelt er det jo også, husker jeg. Vet ikke helt hvorfor.

http://www.turbolotte.com

 
agneta

agneta

1 februari 2010 18:30

Rolig tolkning av temat.

http://enkameraettliv.blogspot.com/2010/01/fotoutm

 
Lisa

Lisa

2 februari 2010 08:16

Fint tolkat, jag gillar ocksa sagan om Nils Holgersson...

http://mittispenaten.blogg.se/2010/february/litens

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

4 februari 2010 21:36

Jag har ett speciellt "förhållande" till just Nils Holgersson. Har en del planer.. Har ju boken också, även en sång med Gunnel EKlund och har spelat in filmen på DVD via Video. Så fina vyer också i filmen och boken. Och Selma som bodde några år i Falun och här skrev hon väl just boken också. Häftigt ärligt talat.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 09:41

Jahapps. Får se om det blir att lösa krysset idag. De har stora tekniska problem på Sveriges Radio idag och inget laddar som det ska. Just nu lyssnar jag på P4 men jag har inte laddat om just den sidan. Rätt vad det är kraschar det väl och jag hör in...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards