Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 februari 2010

Av Kvasthilda - 15 februari 2010 23:30


Det är mycket sommarlängtan just nu. Jag kan inte säga att jag för tillfället längtar till sommaren men min största sommardröm/önskan är att få åka till Härjedalen. Pappas barndomshem.



Mandagstema




Av Kvasthilda - 15 februari 2010 19:26


Hmmm. Åker Smeagol skidor? O tävlar i damklass? Måste vara ute efter guldplaketten. My precious.


Av Kvasthilda - 15 februari 2010 18:25


Några minuter till godo. Tågen är i tid. Hem vill säga. Till björkis blev jag en dryg timme sen. Inatt har det ju varit snökaos här och när jag anlände driftplatsen förstår jag varför kompisen fick rulla över snödrivorna. Jisses vad snö det kommit! Väl uppe vid överliggningen fick man klampa genom djup snö för att ta sig uppför trappen. Nu ska jag slänga i mig lite frysmat, besöka hemlighuset och invänta mitt tåg hem. Det är snart här.


Av Kvasthilda - 15 februari 2010 11:43


...ja, det är bara förnamnet. Mina kollegor satt strandade på loken efter spåret igår. Några fick avlösning efter x antal timmar. Andra blev sittande där de var. Ett arbetsfordon (snösugen) hade spårat ur på fel ställe i Vassijaure. I tidningen står det Banverkets fordon men det är en sanning med modifikation. Ja, fordonet är antagligen Banverkets, men de som spårade ur är VR Track. Det finska statsbolaget som vann upphandlingen om underhållet i norra Sverige. O Banverket är ju bara ett kontorsföretag idag. Ett tag till, innan de officiellt går ihop med Vägverket och byter namn till Trafikverket. Här finns en bild på hur det såg ut i Vassijaure mitt på dan igår.

Tidigare bytte malmtågen förare i Vassijaure. På bilden förklaras mycket av varför det ändrades.

Får se om det blir jobb idag. Jag tar gärna TjMsv i stället. Vi har lite att göra här. Nå, det visar sig.


Av Kvasthilda - 15 februari 2010 10:23


*aarrrrggghhhhh*... Varför gör jag sån't här under stress? Mitt andra internetfönster hängde sig och med det for mitt inlägg - som jag inte hann spara som utkast. Skitsidor som förstör. Nåja, får försöka börja om igen. O nä jag brukar inte skriva blogginläggen i word eller annanstans, men jag BRUKAR spara utkast innan jag gör nåt annat/byter flik.... Jaja, vi börjar om igen då.

Dagens första uppgift är dubbel och jag behövde inte en ton från 500 dagar om året för att veta att vi söker Tomas Ledin. En svensk artist, fem plus fem. Tomas Ledin. En klassiker i krysset. För mig får han gärna vara med varje gång. Jag älskar Tomas Ledin. Eller nä. Skulle nog bli lite enformigt och trist kanske.

Filmmusik, och svensk sådan. Matz Bladhs spelade idag titelmelodin ut filmen Mio, min Mio. Björn och Benny skrev musiken och Gemini spelade in originalet. Gemini som i Anders och Karin Glenmark. Jum-Jum/Benke spelades i filmen av en mycket ung Christian Bale. Långt från hans vidriga roll i American Psycho eller som superhjälte i svart fladdermusdräkt x antal år senare.

Sen vill vi ha något gott. Påstår Eldeman i alla fall. Jag föredrar nog ett glas vin mot skumpa. Champagnegaloppen skrevs av Hans Christian Lumby och framfördes här av De Kongelige Kapell i København. Lumby har också skrivit Jernbenegaloppen som är vinjett i På spåret (tack wikipedia). btw, heter alla kända danskar Hans Christian?

Tax-fri ska ingen va', för då mår man inte bra. Electric Banana Band med en av alla sina låtar om djur.

Sen utbrister vi Hallå du gamle indian! Lasse Dahlqvists käcka låt. Flera av dem blir ju indianer...

Indianer var det med i filmen vi söker sen. Walt Disney gjorde en långfilm av den, sagan om pojken som aldrig ville bli stor. Peter Pan. De bortglömda pojkarna lekte indianer och slogs mot piraterna med Kapten Krok.

Nästa melodi må vara instrumental men Lasse Berghagen-stuket kommer man inte ifrån ändå. Han får ofta sjunga den här på scen, låten om Flirtige Knut som snor behåar på löpande band. Jag heter Knut och jag är charmör på heltid.

Hon säger: Jag är kär.
Jag svarar: Samma här.
Ni är så skön madame.
Jag knäpper upp där fram!
Ni har så härlig smak.
Jag knäpper upp där bak!
Jag tror jag älskar er.
Då åker kjolen ner!
Jag är en törstig karl.
Då åker skorna av.
Sen går min högra hand,
till hennes BH-band!
Bandet har resår,
dra ut så långt det går.
Så det blir en katapult,
när det dragits ut för fullt.
Jag skrattar HAHA!
Och sedan släpper jag!
Hörde ett hiskeligt tjut.
Genom fönstret far hon ut!
Jag ropar flyg och far!
Jag står med BH:n kvar.
Så har jag fått det som jag vill.
JAG HAR FÅTT EN BH TILL!

Den låg enligt wikipedia på Svensktoppen i elva veckor 1975/76. Hade man inte en tioveckorsgräns då? Eller den kanske var "bubblare" första gången och sen låg sina tio veckor efter det. Jag minns inte. Hahahahhaa!

Veckans Melodifestivalbidrag kommer från 2007 och Eldeman pratar om artistskolor. Trodde först det var Fame Factory han pratade om men med artisten i ögonvrån är det förstås IDOL och Sebastian (Karlsson) kom som god tvåa efter Agnes.

Nästa kan jag inte men har googlat lite och fått en del svar. När det gäller gamla slagdängor från 30- och 40-talet litar jag på Enn o då är det Åh Gamla Stan som var med i Sveriges första färgfilm, Klockorna i Gamla Stan. Edvard Persson sjöng den i filmen. Stan hade jag nog gissat hur som helst med hjälp av de bokstäver jag redan har, men inte kommit närmare än så! Lars Roos spelade i alla fall :-)

Nästa låt är också en gammal kryssklassiker. En Beatleslåt i en version jag aldrig skulle välja själv. Pukor o trumpeter.... Can't buy me love. O definitivt inte för den versionen!

Nästa är mer i min stil. Beyoncé är väl kanske inte mitt förstaval när det gäller musik heller, men jag gillar hennes Halo. 75 miljoner sålda skivor? Jisses. Vår Agnes påminner mycket om henne, både till stil och utseende.

Sista uppgiften är svensk och handlar om en affär. Tick tock, ticke tack.... Kan inte var nåt annat än en klockaffär. För krysset ska vi ha ur förstås :-) Povel Ramel skrev texten till Det är de små, små detaljerna som gör det. Små detaljer vill till för att en klocka ska gå.

Lite halvhjärtat den här veckan....


Av Kvasthilda - 15 februari 2010 09:00


Tema nr 290 Svart-Vit

48/365


Vilmas Knäckebröd tillverkar exklusiva brödsorter i små askar. Dyrt som attan är det men supergott som tilltugg. Just det här heter svart & vit och är långa "sticks" av bröd. De bakas med (ekologiskt) råg, vete, korn, dinkel o vatten och strösslas sen på med svart och vitt sesamfrön och svarta (blå) o vita vallmofrön och havssaltflingor. De är väldigt begärliga. Maken gillar mest deras små Sesam-rutor.

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards