Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 16 februari 2010

Av Kvasthilda - 16 februari 2010 17:50


...vädret håller i sig. Det blåser o snöar. Runt Torne Träsk. Man såg knappt bergs/ fjälltopparna bland snömolnen. Sitter i Björkliden igen o väntar på vändande tåg. Har långtåg hem, dvs 68 vagnar o cirkus 780 meter... Tur nog innebär en Iore även 70 km så det ska väl gå någorlunda fort. *håller-tummar*

Nå, lite mat åsså på't igen.


Av Kvasthilda - 16 februari 2010 10:32


aaaarrrggghhhhhhhhhhhh

Lapptoppen är trasig. Vårt internet har fått feber. Tror jag. Eller nåt annat virus den inte orkar kasta ut. jaja, inte datavirus men nån rethosta eller nåt. Kommer ingenstans. Just nu lånar jag Storpigans bärbara o Makens mobila bredband för att skriva in ett inlägg iväntanpå. Vad vet jag inte. Hoppas det löser sig snart. Jag har gjort klart ett par 365 foton men sen är det stopp. Iofs spelar det ingen större roll för man kan ju publicera när som helst o jag ligger "två plus" :-)

Skitidee.

Har fått en ny mobil på jobbet. Får inte upp luckan bak så jag kan stoppa i batteriet för laddning. Verkar vara temat för dagen... O jag har inte tummen-mitt-i-handen så det är extremt frustrerande-

Nåja, lite kaffe o försöka fixa med annat före jobbet.

See'ya!


Av Kvasthilda - 16 februari 2010 09:00


Tema nr 66 Frukt

49/365


Efter alla röda o sockerstinna geléhjärtan svenskarna ätit under helgen kan det kanske passa med ett fat frukt i stället? Bananer, clementiner. Plommon. Melon. Ananas. En i-väntan-på-avocado. Physalis. En pithaya, eller drakfrukt. Den köpte vi mest för att undersöka. Såg så spännande ut i fruktdisken! Kråkan har smakat den, men den var inte sådär jätteupphetsande tydligen. Nu är den utgången och vi kanske måste testa en ny och färsk. Det blev ju lite abrupt i helgen med semlor och annat innan vi for på vår helgtripp så frukten lämnades åt Storpigan att göra vad hon vill med. Vi fick lite fruktsallad o plättar när vi kom hem. Gott.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 16 februari 2010 01:22


Jag har idag valt en bild av himlen-efter-sol :-) Vi åkte efter väg E10 i helgen och detta är fotat inifrån bilen, mellan Töre och Luleå precis när solen var på väg ner. Himlen brann verkligen.

Annars är det fantastiskt underbart nu när solen åter visar sig hos oss. Nåja, det är ju en månad sen den började krypa ovan horisonten igen, men man blir alltid lika glad och lycklig när man ser den!


 


Andra soltolkningar: TisdagsTema


Av Kvasthilda - 16 februari 2010 00:47


Förra veckans tema gick mig förbi. Kiruna har inga utsmyckade fasader att tala om. Det är lite träsniderier i kyrkan eller vackra tegelbyggnader, men inga statyer eller andra utsmyckningar.

Veckans tema gäller glasfasader och där har jag ett bidrag. Rymdcampus utanför stan har några glasväggar. Jag har bara hittat foton på en av dem fast jag har fotat även en annan del av campus som är helt glasklädd.

Här håller en del av Kirunas rymdforskning till, Institutet för rymdfysik och universitetsutbildningar under LTU, Luleå Tekniska Högskola. En gång per år har även utländska studenter kommit hit för att studera, i sin Space Master-utbildning. IRF fyllde femtio år för ett par år sedan och är ett välrenommerat institut just för rymdforskning, efter sina femtio åren i branschen. IRFs grundare Bengt Hultqvist har fyllt åttio år och still going strong.

På IRF bedriver man samarbeten med exempelvis Indien och Kina i olika projekt. Mars Express, Venus Express är exempel på ett par internationella samarbets-projekt. Man bygger bland annat instrument att skicka ut i rymden, på satelliter mm. Glasentrén byggdes till för några år sedan - o likaså delar av utbyggnaden till höger i bild. Bakom den finns ytterligare en nybyggd del av huset, där alltså den andra glasväggen finns.


 



Glas-"tunneln", ä.k. Sky Walken leder till biblioteket, aulan och restaurangen.


 


Vänster bild är fotad inifrån trapphuset. De två bilderna till höger visar restaurangen som bland annat utgjorde en del av scenerna i filmen Solstorm med Izabella Scorupco i huvudrollen som advokaten Rebecca Martinsson. Solstormar är också något man forskar om här :-)



Veckans Hus


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards