Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 februari 2010

Av Kvasthilda - 18 februari 2010 23:54


Hmmm.... så dramatiskt är det väl inte - alltid. Vinter har vi. Blåser gör det. Solen går upp och ner. Ibland stormar det, ibland blåser det bara lite grann. I helgen som gick har det varit rätt dramatiskt. Har jag hört. Tåg har stått still. Detta pga en urspårning av de som ska hålla spåren öppna för trafik..... Bland annat.

Det som kanske är dramatiskt i mina bilder är de filurer som lämnat spår efter sig här. Och det som kan finnas i den lilla kojan på en av bilderna. Tillsammans kan det bli väldans dramatiskt!


Första bilden visar spår i snön.... av en hare.


Andra bilden visar fler spår i snön.... av en räv.


Tredje bilden visar spår i snön, som leder till en ytte-pytte liten koja....


I denna koja brukar en jaktkompis till Maken sitta o lurpassa på filuren från andra bilden. Mickel Räv. Här kan han sitta timme ut och timme in, utan att röra en fena. Makalöst.


Torsdagsfoto


Av Kvasthilda - 18 februari 2010 23:02


Jag har hoppat reflektionen en vecka för inget speciellt hände förra veckan som inte händer alla andra veckor. Man jobbar. Jobbar o jobbar lite till.

Denna veckan har nåt hänt. Vi har varit på resande fot. Många mil blev det för ett par sängar och kastruller. Vi har varit till IKEA! Norrbotten fick ju sitt efterlängtade IKEA för ett par år sedan. Haparanda må ligga sådär en trettiofem mil från oss men det är nära med tanke på att IKEA Sundsvall ligger sådär en sextio mil bort....! Köpte nya sängar åt kottarna och E-pigan har haft fullt upp att slänga ut grejer ur sitt rum för att få in de nya möblerna.

Tog dock inga bilder av IKEA-loggan/skyltarna vilket jag hade tänkt mig..... Däremot fotade jag mycket under besöket i Långträsk.

Faaaaast, bilderna jag visar är dock inte därifrån utan från överliggningen i Björkliden och vid ett stopp efter järnvägen. Fotat med E-pigans lilla kamera och färgerna är väl inte riktigt med ögonintrycket överensstämmande. En kamera kan ju aldrig översätta mörka kvälls/nattbilder med det ögat ser.... Vi har lite snö i Norrbotten men just i björkis har det kommit en del. Det var ju lite kaos nu i helgen när jag var ledig. En kompis fick skotta sig ut genom dörren. Hade jag varit där hade jag nog inte kommit ut genom springan i dörren, men kompisen är liten o trängde sig ut.... Gick ut en gång i timmen o skottade. Stoppfotot visar yrande snö i strålkastarljuset....


Jag har också fått min första uppföljningstur häromdagen. Gick bra :-) Känns bra!




Torsdagsreflektionen


Av Kvasthilda - 18 februari 2010 19:01


Lång dag idag. En tur till svappis på morgonen. Slutade strax efter lunch. Parkerade tåget 13.58 Raska in och gå på möte. SÖM-möte. O sömnmöte skulle det visa sig. En av planeringscheferna var med, vår fd högsta chef, nuvarande högsta chef och tillträdande högsta chef... Mycket chefer.... Tt är gammal fackpamp, vilket får visa sig om det är bra eller dåligt. Han kan ALLA paragrafer i världen så det kan ju vara en nackdel för oss i förhandlingar..... Han kan alla trix.... VojVoj. Sen var Previa hos oss o pratade sömn. Viktigt. Och nästan omöjligt som lokförare med SÖM-schema.


Ett avspänningstips vi fick:


~ Sitt upp i stolen - på sittbensknölarna

~ Fötterna isär, tungt på golvet

~ Sänkta axlar

~ Avspänd käke - litet mellanrum mellan käkarna

~ Slut ögonen - andas

 Låt tankarna vandra till de fyra punkterna; fötter, sittbensknölarna, axlar och käkar, om och om igen.


Efter en stund är du avslappnad, eller åtminstone avspänd!


Väl hemma fick jag det bästa av allt. Maken har lagat god mat. Älgstek med mandelpotatis. Mums!



Av Kvasthilda - 18 februari 2010 09:00



Tema nr 86 Glosögd

51/365


Pratade med en kompis på leksaksaffären en dag och fick syn på en korg med plasttofflor i grylliga färger. De hade ögon. TROR att det är krokodiler, men kan lika gärna vara grodor eller nåt helt annat fantasidjur. Nej, det är grodor. Dojjan bredvid har en etikett inuti, med en groda på bild. Å andra sidan är de lila, grå, cerise och limegröna så fullt av fantasi är det i alla fall. Nåja, det finns ju trädgrodor i knalliga färger så helt off är det väl inte? Tyckte de var skitfula med sina påklistrade ögon. Kanske inte sådär jäääätteutåtstående glosögda som man kunde önska, men de får duga sålänge. Hittar jag nåt annat under året, slänger jag ut det här!

 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson




Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards