Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 februari 2010

Av Kvasthilda - 26 februari 2010 21:14


Mitt arkiverade foto denna vecka visar ett gäng snögubbar. De minsta är en knapp centimeter hög över havet. Kan tänka mig att barn runt hela landet ägnat sig åt snögubberullning nån gång i vinter. Snö har det funnits över hela landet!

Tre av dessa är rullade av mina barn. Dock inte i snö! Cernitlera. De tre längst till vänster är tillverkade av kottisarna. De fyra i raden till höger är gjorda i glas. Resten är frigolit (den stora i grå mössa), gipslera (rödmössan intill den stora) och plast och plastlera - resten.

Ni kan ju ana att det är i juletid då man ser undersidan av en adventsljusstake. Fotat för några år sedan.



Arkiverat hos NatureFootsteps


Av Kvasthilda - 26 februari 2010 19:38


Veckans tema är energi. Jag har haft energi med i bloggen tidigare. I en triss tror jag, fast då handlade det om inspiration. Hahahhahaa. Det som ger mig energi den här årstiden är förstås SOLEN. Den är vansinnigt svårfotograferad. Häromdagen hängde den som en stor röd boll på himlen, med lite molnslöjor framför. Fotot gör den gul och slöjorna försvinner nästan i ljuset. De senaste dagarna har solen haft en stor halo runt om men den är om möjligt ännu mer svårfångad. I alla fall så man ser både den och solen. Men energigivande är det. Jag blir glad!



Tema Fredag hos sinneskatten


Av Kvasthilda - 26 februari 2010 18:18


Sista fotona med min EOS.... Den vill inte vara med mer. Har haft den på lagning en gång o jag vet inte om det är värt att skicka iväg den en gång till. Då har vi snart betalt två nya kameror. Får se hur det blir med mina fotoutmaningar nu då. Får väl lita till ungarnas kameror sålänge. *suck*


Har noterat att snön ser ut som vadd där den ligger på, eller snarare hänger över grenverken. Har känt mig manad att gå ut o fota lite för att försöka fästa det på bild.






Av Kvasthilda - 26 februari 2010 13:26


Jag förklarar snart krig mot alla tekniska prylar vi äger i det här huset. Det går troll i allt.  Sonens dator har kraschat efter en uppdatering. Lapptoppen är DÖD. Storpigans gamla bärbara dödde tidigare i vinter. Nu har min kamera lagt av också. Jag var ute o fotade fina vinterbilder och skulle sen fota en tidning till 365an. Svart. Provade igen. Svart. En gång till. Svart. Bytte objektiv. Svart. Svart. Svart. Svart. Fan fan fan.


Antivirusprogram. Jodå Hasse, det är (alltid) installerat tillsammans med brandvägg men när det dyker upp en fil som skriver över o stoppar alla services spelar det ingen roll. Vi förvarar inget på C-disken (annat än favoriter o kontakter o en o annan bild) så en ominstallation tar bara en jävla massa kraft o tid i anspråk. Antiviruset är det första som läggs in.


Har dessutom tillbringat en stor del av dagen på akuten med en överförjävligt ond arm. Har knappt sovit inatt. Hittade ingen om helst ställning att ligga, där armen inte gjorde ONTSOMFAN. Fick lite medicin o order att vila. Lätt med det jobb man har.

Not.

Av Kvasthilda - 26 februari 2010 09:00


Tema nr 331 Valv

59/365


En av alla tunnlarna längs Malmbanan mellan Kiruna och Narvik. Det är många tunnlar och snögallerior längs norra omloppet. Tunnlarna givetvis, för att dra spåret så rakt som möjligt där det står ett högt berg i vägen och snögallerierna är till för att skydda järnvägen mot rasande snö. På Ofotbanen har de under sommaren bytt ut och utökat ett av gallerierna. Min svåger kom farande där en gång med en annan förare och de körde rakt in i en snövägg. Svågern slängde upp händerna mot ansiktet för att skydda sig. Snön tryckte in hela rutan i hytten! Sen bar det sig inte bättre än att det upprepade sig på hemvägen... Så kan livet vara efter snöbranta järnvägar i fjällvärlden!

Alla tunnlarna är olika. Och olika i olika delar av tunneln. Ibland är det bara urhackat berg som tak, ibland är det murbruk runt om, i takvalvet. Oftast är det cementgjutet runt tunnelmynningarna, som här nedan. Ibland ser det ut som rena urberget.


Det här är Njuolla/Nouljatunneln som ligger mellan Björkliden och Abisko - eller tvärtom om man kommer söderifrån  ;) Man kan ana Lapporten där borta i fjärran, men det var så snöfyllt i luften att den knappt syntes, ens från Abisko.

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Av Kvasthilda - 26 februari 2010 01:22


Veckans färger har jag redan visat :-) Fast här är en annan vinkel av leksakerna i butikslådan. Pippis orange hår, Karlsson på takets bruna hår och de beige mössen/nallarna i lådan bakom dem.



Sonen är klädd i en brun-o-svartrandig tröja (fast den ser mest svart ut på bilden) där han ligger i Makens stuga. Om man sträcker sig lite kan man säga att de trävita väggarna är beige. Boken har solklara orange inslag i omslaget :-)



Fredagsfärger

(precis som förra veckan fungerar inte länkningen.

Får se om min kommentar kommit in när jag vaknar i morron)


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards