Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 mars 2010

Av Kvasthilda - 5 mars 2010 22:19


Bäst man kryper under täcket - IFALL det blir jobb i morgon. Vännäs kan ju ringa kl sju. Eller Inger för den delen... Tror hon börjar vid sjusnåret. Och hon vet ju exakt vad hon kan skicka mig på. Hon har en stor räv bakom örat, den kvinnan. Hotade henne att jag tänkte stänga ljudet på telefonen. Lite dumt om man har jour va?

Duntäcke, Here I come.


Just det ja. Min stackars Hus-band ligger på akuten i Malmö. Sjuk. Ont överallt. Tagit en miljon prover men de vet inte vad det är. Magsår? Lungödem? Nägubevareossväl. Han har feber. En bra bit över trettioåtta o då han, liksom jag har en normaltemp på 36oenhalv, är det mycket.

KRYA PÅ DIG VÄNNEN!


Av Kvasthilda - 5 mars 2010 21:23


Då Susanne har sagt att vi får visa vilket fönster vi vill idag valde jag ett dagsfärskt foto och ett med någon vecka på nacken. Den här fönsterraddan sitter i entrén till väntsalen i Björkliden. Som ni ser har vi haft "lite" snö i vinter. (ja lite ironi, Susanne)


På första bilden, som är fotad för några veckor sedan, har någon tagit bort snö i en ruta för att se när tåget kommer. Lite svårt att se därifrån hur som helst, men det ger en något större chans.


Andra bilden är fotad vid fyratiden idag i väntan på min "skjuts" hem, tåg 93, och visar gluggen från öppningen. Snö har drivit in och det kan vara svårt att få upp dörren in till väntrummet. Snön yrde hejvilt, men det syns knappt här. Man kan ana det i högerkanten, vid björkarna. Här har fler vantar varit framme på rutorna :-)





Veckans Fönster


Av Kvasthilda - 5 mars 2010 21:21


Min lilla favoritdunge av björkar i Björkliden igen. Fotade dem idag. Här syns det inte hur mycket det faktiskt blåste och snön som yrde omkring men jag vet ju :-)




Av Kvasthilda - 5 mars 2010 18:30


Jaja. Hemma i alla fall. Om det är så lugnt vete gudarna. Kråkan kom med tåget, men för att 94an var så sen fanns hennes vagn inte med, utan väntar i Boden. Känner igen det där. Fast den gången var Kråkan cirkus tre år, möjligtvis fyra, Fisen gick o Junior låg i barnvagn.... Tänk dig själv att byta tåg vid en tidpunkt då barnen normalt lagomt skulle krypa i säng med en vällingflaska... Hur kul är det på en skala? Med barnvagn o bagage. Jag valde alltid sena nattåget för att slippa byta i Boden, men just den gången var sovvagnarna kvar i Boden av nån anledning. Det var bara att klä på skocken (alltid lika kul), baxa ut hela högen o försöka hitta över perrongen, till rätt vagn. Bad personalen om hjälp men de hade fullt upp med att röka o snacka skit med varann så av detta blev intet. Var bara att parkera en unge vid bagaget - *STÅ STILL* -, ta nästa unge o barnvagnen, gå över perrongen, parkera dessa - *STÅ STILL* - o hämta första ungen o bagage. Ungefär som bonden med vargen o fåret som ska över älven i en båt med plats för två. Vem går först? Hur gör man? Nu är ju Kråkan liiiite äldre idag och behöver ingen hjälp att hitta, vare sig bagage eller vagn, men ändå.

Mitt nattskift är skiftat o bytt mot en extrajour i morgon. Bara att hålla alla tummar o tår att man inte åker på nåt skit. Fat chance. Jour 7-14 innebär SÄÄÄÄÄKERT att jag får ta en tur som börjar tioiett eller nåt. Det är bara det att det ska passa med min tur på söndag också. Börjar vid tio så det innebär en tur som inte slutar senare än .... ja, tio, eller elva på kvällen. Kan bli vilket jävla dagtåg som helst med andra ord. Fast jag får ju sova. Skulle ju börja 02.50 Pip.


Av Kvasthilda - 5 mars 2010 15:39


En sån dag..... En sån dag. Är i björkis. Sådär en drygt tre timmar sen. Skulle ha varit hemma vid det här laget. Fan, det gör ju betydligt mer än tre timmar..... Har kastat i mig lite ris o kyckling. Tänkte hinna hem o laga mat till Kråkan som ska fara söderut med tåg 93 idag, men se det skiter sig totalt. Jag kommer hem med samma tåg. Vi möts på perrongen i Kiruna.

Här snöar det. På tvären. Har kommit ett par decimeter snö ser jag. Och det mesta yr runt. Runt Runt Runt dansar snön och förblindar en. Dock är tempen rätt skön så det är inte kalla vindar.

94an var tre timmar sen till Kiruna idag så det är ett under att 93an kommer i tid. Det är samma tåg. Vänder i Narvik. Undrar om personalen - läs föraren framför allt, fått den vila han/hon ska ha? Skicka pigan med en trött förare....

Nåväl. Är väl bäst att man klär på sig o traskar ner till perrongen så jag inte missar tåget. Vetefan hur det blir med min tur inatt nu. Min vila har redan blåst till tjottaheiti. Skulle som sagt ha varit hemma för en timme sen och det var precis tolv timmar till nästa skift, vilket betyder att de lagstadgade elva timmarna har farit åt pipsvängen vid det här laget. Och framför allt innan jag är hemma. O har lagt på min vila här.... Jadu. Livet leker.

Hej Vejs.


Av Kvasthilda - 5 mars 2010 12:10


Jag tar tillbaks vad jag sa. Det snöar.

Av Kvasthilda - 5 mars 2010 11:04


Ibland är livet spännande. Halvvägs till björkis fick jag fel på mitt lok. Tvärnit. Gick inte att avhjälpa. Precis på väg ut i vår värsta uppförsbacke. Stoppa 52 fullastade o tunga malmvagnar, ta ner, ta ur, jorda. Kolla allt konstigt. O inget hjälpte. Det var "bara" att backa ner igen. Mitt tåg hem har första tillgängliga lok. Hmmm.

Men solen skiner o det är minus 1,4.


jobb · sms
Av Kvasthilda - 5 mars 2010 09:00


Tema nr 33 Böjd

66/365


Ännu ett tema som kan tolkas hur som helst. Vår resa till Långträsk gav dock en del fototillfällen (tack o lov när kameran nu gått sönder!) och här är ytterligare ett. Fotat på Storgranliden där träden såg ut som skulpturer under all snö. De böjer sig verkligen under tyngden. Alla höga granna furor ser lite trötta ut med sina böjda nackar och björkslanorna ligger långt ner mot backen.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards