Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 mars 2010

Av Kvasthilda - 12 mars 2010 21:14


Himmel. Sudden är död. Även på spåret..... 31-31. TRETTIOETT-TRETTIOETT!? Åsså årtalsfrågor på det. Stackars Peter. Tror han dog före Sudden där. Missa på Göteborg sådär...


Har sett tredje filmen om Lisbeth Salander.... Mamma Mia. De ska strax gå på teve i helgföljetong. Kul för dem som inte sett dem. Har inte läst dem själv än. Men nu sett hela trilogin. Madre. Kanon.


Åsså är det säsongsavslutning på första säsongen med Inspector Barnaby och hans tidiga vapendragare Troy.


Av Kvasthilda - 12 mars 2010 13:08


Nostalgi.... Det är mycket det :-) Man tittar på foton från när kottarna var små. Nostalgi. Ljuvlig nostalgi. Man kan titta på foton från ställen man bott på tidigare i livet. Nostalgi. Man kan gilla gamla bilar. SysterYster o Sambon är raggare och har en gammal amerikanare. Nostalgi. De har passerat stadiet som "bilburen ungdom"... hahahahahaaa! Det som får symbolisera Nostalgi här idag är ett par dockor ur min Barbiesamling. Ingen av dem har jag lekt med som barn. Hade inte ens nån av de här som barn. Jag hade en Barbie från samma tid, men de flesta av dockorna var från slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet. Av helt självklara skäl och anledningar. De här två har jag köpt som vuxen samlare. För temat letade jag efter en kartong med en nytillverkad docka av den docka jag lekte mest med som barn men jag hittade den inte. Dags att städa vinden kanske?? Hade tänkt ta fram den nytillverkade och ställa min gamla Malibu Barbie bredvid, men jag är osäker på om min docka har baddräkten på sig och då måste jag leta efter den. O söka hennes handduk... Nä, valde nåt enklare o gick in i sovrummet o hämtade dessa två kartonger i stället.


Skipper är Barbies första lillasyster och Midge hennes första kompis. Båda dessa dockor kunde köpas i tre hårfärger. Brunett, blond eller rödhårig. Den rödhåriga Midgen är en av mina favoritdockor. Båda dessa kommer från mitt födelseår, 1964. Hur många av er blir nostalgiska av dessa foton?




Tema Fredag hos sinneskatten


Av Kvasthilda - 12 mars 2010 11:59


Den här fredagen veckan söker vi bilder med brunt och blått. Jag fick ta en vandring in i arkiven för runt mig är allt vitt, vitt, vitt och kommer så att förbli i x antal veckor/månader till. När alla andra börjar tänka på vårsådd o annat lagar vi fortfarande hålen i raggsockarna och tar långkalsonger och mössa på.


Idag blir det kyrkfoton. Interiörbilder från Kiruna kyrka. Kyrkan är väldigt mörk invändigt med sina tjärade stolpar och takstolar. Det luktar fantastiskt i kyrkan. Undrar hur det är med brandsäkerheten?

Kyrkbänkarna är blåmålade. Lite åt det dalablå hållet med dragning åt turkost.



Prins Eugens altartavla är också delvis blå.

Fredagsfärger


Av Kvasthilda - 12 mars 2010 10:09


Skit. Alla tekniska prylar begår självmord när de kommer hem till oss. Mitt gamla adsl-modem fungerar utmärkt. Som synes. Surfar via det just nu. Men vår nya router från Thomson har lagt av. Pratade med supporten och provade reseta routern med hjälp av en nål i det yttepyttelilla hålet ni vet. O för ni som inte vet så sitter det ett hål på baksidan av  de flesta routrar och modem i vilken man sticker en nål eller annat ittybitty smalt föremål för att nolla vad det nu är man vill starta om sas. Hjälpte inte en millisekund. Eller jo. Ungefär en millisekund. Powerlampan lyser orange och Ethernetlampan blinkar blå... nej grön. Så plötsligt lyser Ethernetet stilla grönt och Powerlampan blir grön. I just en millisekund. Sen återgår den till min sons favoritfärg, orange. Inte bra på en router. Provade reseta flera gånger. Dra ur strömmen. Reseta. Sätta på strömmen o reseta. Inget hjälpte. Skitgrejer.

Tjejen på supporten skulle skicka en ny. Tills vi får hem en ny är vi officiellt utan hemtelefon.


tjifickniallajävlatelefonnasareoannatlöstfolk-somförsökerringahit

(o varför i helvete klipper den av det där????)
:ppppppppppppppppp

 

Att vi har bara en internetanslutning är shitdasame för vi har bara en dator här just nu. Tja, E-pigan skulle ju kunna surfa på sin i-Phone via radiolänken men det får väl vänta ett tag till.

*grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr*


Av Kvasthilda - 12 mars 2010 09:00


Tema nr 353 Väntan

74/365


Intet är som väntans tider. I morse fick jag vänta på sista driftplatsen innan jag fick komma hem. Ett möte med lasttåg. Tur nog var han tidig. Visste inte om jag skulle hinna hem o säga hej åt Gubben o hans kompis, men det hanns med även om det var knappt!
Här är ett ställe man kan göra detta också. Vänta på bussen i det här fallet. Dörren leder in till vänthallen på Kiruna Busstation. Det runda huset mitt emot Stadshuset som byggdes om för några år sedan. I det lilla taket ovanför (utanför) entrén hänger det tavlor! Ska du komma hem till mig o se mina taketsningar? Fast här är det målningar. Om man inte har nackproblem kan man ju titta på dem medan man väntar på bussen.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 12 mars 2010 07:45


Detta fåniga uttryck. En kompis skrev på fejjan att Det är bättre att ta morgonstå....et i mun än guld.... Mnjaeeeee säger jag då.

Har kommit hem från nattens tur. Fick lasten inställd. Klev precis på loket för klargöring när DL ringde och sa att mitt tåg var ställt. Var visst nåt problem med växlar idag så alla dag/eftermiddagståg var försenade och de ställde flera kvällståg. Tåget innan mitt var också inställt, så jag knallade hem igen o väntade in den föraren. La mig på soffan o slumrade en stund. Han tog bilen, så for vi till björkis. Hann dryfta en massa saker. Trodde att det kanske skulle bli en tyst resa, för det är en timid och rätt tyst och väldigt ung kille, men vi hade inte många döda sekunder. Kvastis kan ju inte knipa käft nån lång stund, men kan å andra sidan sitta tyst också om det inte kommer nån respons.

Jag hann mycket mer....

Hann sova en dryg timme i björkis också innan mitt tåg dök upp.

Hann även se solen stiga upp bakom bergen och Loussavaara medan jag lyssnade till Callne o Co. Hon (Lena Callne) är i Kiruna den här veckan med sitt Compani, vem det då var.

Hann också hem för att säga hej då åt Maken o RJ innan de tog skotrarna o for till Rautas.

Väl hemma tittade jag till routern. Fick ett surt sms från Sonen inatt där han beskrev att den fått spatt o bara lyste rött. Gjorde den fortfarande när jag kom hem. Satte i vårt gamla adsl-modem igen för att kunna ta mig ut på Internet. Ska strax ringa Telia o höra om de har nån idé. Vi har ju även bredbandstelefoni nu och funkar inte routern, funkar inte telefonen. Å andra sidan ringer de flesta på mobilerna. De som ringer på hemtelefonen är en massa jävla undersökningsföretag o annat skit. Vaddå NIX...??

Hungrig. Magen knorrar känner jag. Fick en kopp kaffe av Gubben innan de for iväg. Pallar man inte länge på... Har ätit en banan inatt. O en liten chokladbit. Räcker inte heller långt. Åt lasagne igår eftermiddag, men det var då det! Gubben tyckte jag skulle gå o lägga mig, men jag tänker försöka härda ut. Kanske ta en tupplur (fyrtiofem minuter säger Previa) men inte desto mer. Tar en bärs eller två ikväll o svimmar. Antagligen!

Nä, ett par minuter till Telia öppnar sin support. Bäst att göra sig redo.


Av Kvasthilda - 12 mars 2010 06:30


Underbart. Solen är precis på väg upp. Stor o guldgul lyser den upp världen o framför allt ett uppvaknande Kiruna. Snart hemma.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards