Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 mars 2010

Av Kvasthilda - 13 mars 2010 20:15


Så är det då dags. Melodifestivalen 2010. Final. Darin står redan på scenen. Åååhh... den är så fantastiskt vacker. Och Darin också i sin vita kostym. Helvitt. Sorgens färg i Japan.


Jag var i källaren när det satte igång och Sonen sa flera gånger. Nu har du missat. Missat igen. O nu missar du.... Hörde sägas att Dolphens polare var med på scenen idag. Rocky. "AKA" Sly Stallone. Eller hur det nu är. O ja, Dolph är tillbaks. O sjöng, Eye of the Tiger. Alla presenterades i röd boxarrock idag.
Redigerat senare: OK, Sly var med, men bara genom video.


Carolas vindmaskin går. ...to say I'm sorry... You're out of my life. It cuts me like a knife, a wound that hurts, it hurts, it hurts..... Sorry


Next out, Pernilla. Varning för alla som är allergiska mot confetti.....

"Jag vill om du vågar, jag lovar att vår kärlek räcker till". Pernilla är världens snyggaste fyrabarnsmamma. Eller är de tre? Men snygg är hon, idag i en aprikos/hudfärgad klänning med silverstrass.


Neo sopar confetti... Hahahhahahaaa! Kommer man inte vidare från Andra Chansen får man ett annat jobb....


Andra Chansen i Kiruna. Ja, där var han med o åkte på storbäng från Nordman. Då stod han på scenen med Carola. Idag är han helt solo. Idag ska han "äga Globen". Han är mossgrön idag med. Får se om han lyckas Work it out med röstarna idag. Andreas Jonsson förstås.


"Bara killar i finalen?" Nej. Nu kommer hela FYRA tjejer. Samtidigt. Timoteij med sin underbara sommarkäcka låt, Kom. Som sagt, Bond möter Nordman möter Sarek. I egen tappning. Nitton bast. Nittioettor alltså. Mellan mina tjejer. De har inte heller bytt kostym. Eller skor. Jag retar upp mig på de där byxorna. Gällivarehäng under dragspelet.


Underbare Peter Jöback. Sensation hette hans bidrag för tjugo år sen. Snygglo. Han har bytt färg på jackan. Tror jag. Hade han inte cirkusrött sist? Idag är de i alla fall en läcker mullvadslila. Nej det var nog ljuset. Svart? Silver? Nåt blankt. Cirkusstuket är kvar i alla fall :-) Hollow. Hollow....gram.... Hologram. Inlåst i ett grönt ljustält. Laser. Vi har en grön laser i Kiruna också som lyser rakt upp i himlen ibland. Lidar kallas det och den mäter en massa konstiga saker uppe i atmosfären.


Nummer sex. Ostoppbare Ola. Fler som har vuxit. Min vänner pratade om att shit vad Jöback blivit snygg på gamla da'r. Ola är också snygg. Även om Sonen hatar frisyren. Natalie är med än. Igen. Svarta skinnbyxor o skinnpaj, vit tee och vita gympisar. O ett enkelt vitt piano på scen. Eldregn. Natalie is coming back for more.

She's just so .... Unstoppable.

Annika Lantz twittrar: När barnen ser Olas lugg så vill dom genast ha en egen hundvalp. Sånt där tycker jag svt ska tänka på. Många barn som tittar.


Dolphen. Dags för Jessica Andersson. Har hon bytt ut den svintunga blå frackklänningen idag? JA! Hon gjorde det för kärleken. En blekrosa klänning med jätterysch på ena axeln. Samma stuk annars, som den blå. Tror bältet är detsamma som tidigare. En jätterosett i svart med silverblomma. Hon är så vacker. Inte för kläderna, men hon strålar idag. I did it for love. "I'm begging you stay, Baby Baby please, it's just hurting me so......"


Nu ska vi vandra vidare - med Salem. Charmtroll i sin grå kostym vid den svarta flygeln. Keep on Walking.


Anna, Anna, Anna. Den unga och lilla, lilla tjejen med den stora stora rösten. This is my life. Så bra! Hon har tagit av sig de röda gympadojjorna. Var visst för mycket "reklam" i dem... Idag är det ljusröda tennisskor. Till hennes vackra vita klänning med superenkel skärning. Och extra lullulltyll under. This is my life my friend and I can can't be noone else. 18 år.....


Shit vilket jubel..... Eric Saade. Den mest uppmärksammade duschen sedan Psycho.... Jisses... Underbart söt liten skånepåg. Det åskar..... Bilhandskar, lila skjorta, skinnpaj o svarta brallor. O söt som en smällkaramell. You can call me Manboy, woohooohoooo..... O regnet det bara öser ner. O söt är han, även som dränkt katt.


Christine har ju en zebraranding - eller nåt klänning på sig idag. Snabbgenomgång?? Redan?? Var tog tiden vägen?


HOTET.... är vår egen rädsla att göra bort oss. Hörru kan du avsluta, Jag försöker sluta en lång serie här. Calle Moraeus sitter på läktaren o spelar fiol....


Låt duellen börja. Sverige mot Norge.,

Afrodite 2002. Två av dem. Vad har de på sig??? Inte det de hade när de tävlade i alla fall....

Charmed 2000. My heart goes Boom

Shirley 2004.

Maria Haukaas Storeng 2008. Den är SÅ BRA! oooh don't wanna be lonely. There is always someone out there who will care for you.... Hold on be strong. O Marie är snygg i grå skinnklänning.

Marie Rosenmir 1995. Opera. Nocturne.

One more time 1996 Den vilda, Hejja Nanne i grisskär tutu och svarta Barbieskor....

Lars-Ante Kuhmunen 1980 Hej lode lode lode lololelooooha...... Nä, jag kan inte jojka. O inte ens stava.

Roger Pontare 2000.

Åge från Wig-Wam. 2005 Hårdrock på norska. På engelska.

Jakob - The Poodles, 2006

Come on Come on - screaming out your name - come on come on come on - screaming out your name....

Towa Carson 1967, knuffar bort rockkillarna. Alla har glömt... men inte jaaaaaag

Hanne Krogh 1971. Vad fan tävlade hon redan då??? Lycken er sill i dill....??

Kikki Danielsson 1985 ger oss Bra Vibrationer... o jag tror kärleken är på väg med stora steeeg....

Bettan skramlar ut på scen...

Bobbysocks 1985, Lat det svinge.... anade att de skulle släppa ut henne till Hanne nu för att sedan sjunga med Kikki

Chips 1982 Dag efter dag

Hanne snor tillbaks Bettan - Lat det swinge lat det rock'n roll

O där kom Lotta ut till Kikki o sjunger för o sen med Bettan.... 2006 Vem e de du vill ha??

O Bettan tog med sig sin lille protegé... Alexander...!!!! med FRIKAR o fiol.


Måns är snygg i ny kostym.


Utländska juryrösterna avges.

Darin fick första tolvan. Från Ryssland.... Hahahhahaaa.
Är han serb? Ja se där. Självklart. Jovan Radomir. Tolvan till Ola (I Belgrad gillar man att dansa)

Alexandra Pascalidou från Grekland. Tolvan till Darin.

Frankrike, Amina Annabi.... Måns talar många språk. Hur många kan han frågade sonen? Tolvan till Salem.

Irland. Irländske ambassadören, Dónal Hamill avger resultaten. And the Lucka till. Ola fick tolvan.

Norska juryn. Alexander ska presentera. Hajhaj.... Salem fick tolvan.

Jaaahaaa.... Internationella juryna (juryarna?) har avgett sina resultat. Tre killar i topp med Salem överst.

Jäklar, det är ju Leeeeena!!! Lena Callne med Luleås röster. Rackarns vad snygg hon är idag :-) Tomoteij fick första tjejtolvan. Delat på fyra blir det inte så mycket kanske....

Doreen Månsson för Umeå. "Får jag börja med att säga hur fantastiskt snygg... jag är ikväll?" Anna fick nästa tjejtolva. KUL!

Göteborg, Timo Räisänen i sin rutiga skjorta. Tolvan till Anna igen. Sverige gillar tjejerna.

Robin Paulsson, sötnos. Malmöjuryns röster. Deras tolva går till...... Anna IGEN!

Stockholmsjuryn med Lotta Bromé. Tolvan till Salem.

Folkets röster kvar.


En sista snabbrepris.


Casablanca mördar rösten. Casablanca är ett hopplock av rocksnubbar från olika band.

Anders Ljung sjunger, (Space Age Baby Jane)

Erik Stenemo från Melody Club på gitarr

Ryan Roxie på den andra gitarren, (Roxie 77), har spelat med Alice Cooper i dryga tio år och Slash

Mats Rubarth på bas, tidigare AIK (fotboll, ja!)

Bakom trummorna - den supergalna Josephine Forsman, från Sahara Hotnights.

Det här är som Black Ingvars ungefär. Fast annat stuk. Hahahhahahahaaaa! Rösten? Ja, La Voix, Malena Ernmans vinnarlåt från i fjol. Listen to the voice inside my heart. Ingen franska här inte. I'm forever yours. O där kom Malena in. Fast hon sjunger på franska.

Det är inge' konstigt alls.

Christin har bytt klänning. En guldfärgad lullutyllmojäng. Eller är den bronsfärgad? Nåt åt det hållet. Beige.


Folkets röster då....

11   5 Hollow

22   7 I did it for love

44   4 Kom

66   1 You're Out of my life

88   8 Keep on walking

110  10 Manboy

132  9 This is my life


Som jag gissat. GRATTIS ANNA!! 50-nde vinnaren. Bobby Ljunggren...

Det fanns confetti kvar!


Anna, lilla söta Anna. Var tog gitarren vägen? Annika twittrar: "Jag är så glad! Nu kommer hela Europa att få se när Anna trollar bort sin gitarr! Det är inte kattpiss"


Men katten ligger på Sonens mage så han kan inte röra sig!


Av Kvasthilda - 13 mars 2010 12:53


"Hon" (NatureFootsteps) fick ingen respons på sin Arkiveratutmaning så den är nu nedlagd men jag hade redan förberett ett gammalt foto som jag vill visa. Taget med en gammal och med dagens mått mätt, urkass digitalkamera. Fotot visar min lille Oskar iklädd sin Sverigedräkt. Nåja, Oskar heter egentligen Tommy och är lillebror till Ken, men alla små killar kan ju inte heta Tommy så då fick det bli Oskar. (o det är en lång historia jag inte ids börja gå in på... ;) )

Sverigedräkten har jag sytt till lillkillen. Tur att man inte kan komma så nära, för på det här avståndet ser den jättefin ut :-) Västen är fodrad och ryggen sydd i vitt, eller gult fodertyg. Nä blått... Jaja, det var ett tag sen och jag var tvungen att titta på resten av fotona.



Av Kvasthilda - 13 mars 2010 12:35


... den är igång. Tack.


Av Kvasthilda - 13 mars 2010 12:30


Inte ett liv i batteriet än. Håller på att ladda mobilen, men det tycks inte funka. *arrrrrgggghhhhhhhhhh*!!!!!!!!!!!!!!!!


Av Kvasthilda - 13 mars 2010 10:19


Vaknade som sagt sent, men tror jag har hört det jag behöver höra hittills.

Det första jag hörde var Roxette och deras It Must have been Love. Det var ju enkelt... Anade att frågan gällde nåt annat och när den slutade sa han "vilken storfilm?". Ja, men givetvis. Jag har sett den många gånger och skrattar o gråter alltid lika mycket. "Cinde-fucking-rella". Pretty Woman med Julia Roberts och Richard Gere. Underbar :)


Nästa uppgift.. Hur börjar texten? Nån sån hörde vi ju inte utan ett dragspel.... Roland Cedermark var det förstås.... Min älskling du är som en ros.... taggig o jäklig.. Nä, förlåt.


Sen söker vi ett naturfenomen. Ut i radiorymden far Glenn Miller och hans storband med en välkänd melodi. Den har vi hört en o annan gång i radion.... En serenad i månsken, Moonlight Serenade. Det är också namnet på filmen om Glenn Miller. Miller spelades av James Stewart och hustrun Helen Burger av den vackra June Allyson. Det sägs på wikipedia att det är första gången Stewart regisseras av Anthony Mann utanför westerngenren. Tja, James Stewart, denna urcowboy som en orkesterledare? Filmen blev tydligen en succé, inte minst tack vare alla Glenn Miller-melodier.


Genrehopp igen då. Från kobojsar och orkersterledare till modern rock. Eller pop. Oasis som sägs vara Beatlesinfluerade, startades av Liam Gallagher och med sig hade han bland annat brorsan Noel. Noel slutade förra året och i år, faktiskt så sent som i februari, löstes gruppen upp helt. Låten de spelade idag heter Ain't Got Nothing. Jag har själv inget speciellt förhållande till Oasis...


Nästa uppgift gäller en amerikansk artist med svenska föräldrar... Ännu en cowboy. Den blonde cowboyen. Jahaja. Det var ju ett tag sen. En man som också varit restaurangägare i vår huvudstad en gång i tiden. Med sombrero på huvudet... O det var visst vad restaurangen hette också, El Sombrero. Nåja, skit i dé nu. Han sjöng här en låt som legat på svensktoppen, Åh Åh Åh Åh Himlen är nära. William Clauson var namnet. Populär en gång i tiden.


Nähä, redan halvtid, har nog missat en ledtråd då alltså. Lyssnar på snabben sen o får se om det räcker.


Efter halvtid kommer en "helsvensk artist" och vi vill ha efternamnet. Som ledtråd efter låten Så blå som dina ögon lämnar Eldeman en annan ledtråd om att han brukar sjunga om havet och gjorde så även här. Peter Lundblad. Som om det behövdes fler ledtrådar?


Sen söker vi nåt ulligt o kanske gulligt. Ett djur. Bä bä vita lamm. Lammen vi hade i kvarteret var ganska gulliga och ungarna var där jämnt o klappade dem.


Lammungarna var lite rosa ibland, speciellt ett litet lamm tjejerna älskade. De döpte honom till Nisse. Det kallar sig inte tjejen i nästa uppgift. Alecia Beth Moore tog sig artistnamnet P!nk, eller ja, Pink då. Svårt med utropstecken i krysset... Idag hörde vi hennes hit So What (I'm a Rockstar). Jag tyckte jag hörde henne sluta med :ppppppppppp. Jo, det stämmer!


En amerikansk filmmelodi följer sen och vi vill ha ett upprepande ord ur den svenska titeln. Det är en rak översättning från... tja spanskan faktiskt, Que Sera Sera blir Det som sker det sker på svenska. Geraldo spelade.


Till svensktoppen igen då. Och en artist som Eldeman ständigt återkommer till. Hon har en maffig pipa. Apropå Askunge-citatet ovan, det hade varit himla kul att få se henne i Askungen! Om himlen handlade det inte idag men väl jorden. Min plats på jorden. En av Fredrik Kempes många kompositioner... Bland annat mycket till Melodifestivalen, kvällens stora event. Han gör ju mycket annat än Melodifestival, men han är ofta med där! Idag tillsammans med Ozzy... ehhh Py Bäckman som gjorde texten. Just ja, Malena Ernman sjöng förstås.


Anade det. Det blev en uppgift över. Var utspelar originalet sig? Jag hör en dansk text i snabben om ett par fajtande grabbgäng. I Sverige slogs de på Tegelbacken.


Men då var det klart!

Dags att ladda om för festival då....


Av Kvasthilda - 13 mars 2010 10:15



Vaknade sent. Måste kolla min mobil. Den har tvärdött inatt. Säger ju det. Tekniska prylar tar livet av sig hos oss.... Hade den poå väckning för att jag i lugn o ro skulle hinna med att sätta mig o fixa till krysset. Av dettas blev nu intet, utan jag vaknade för två minuter sen...... *grrrr* Har hänt en gång tidigare att min mobil lagt av utan anledning, men det var den förra och det var på tåget. Tur att jag inte skulle jobba idag då kan jag säga.

Krysset hinner jag ta ikapp. Tror jag har hört alla ledtrådar hittills faktiskt.

Nåja, ska sätta mig o notera nu. Återkommer.


Av Kvasthilda - 13 mars 2010 09:00


Tema nr 19 Bil

75/365


Den här bilen är i skala 1/72 och idag är det årets sjuttioandra dag. Får bli just den 13 mars vi lägger in den lilla bubblan då! Att inte nummerföljden stämmer, beror på att jag vid ett par tillfällen haft två bilder samma dag :-)

Visst är den söt, den lilla VWn?



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards