Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 15 mars 2010

Av Kvasthilda - 15 mars 2010 16:16


Arrrrghghhhhhhhh... Förbannade jävla skittangentbord. Snart funkar inte en jävla knapp på den här.

Måste köpa ett nytt - NUUU! Tekniska prylar. Tekniskt självmord. Technical suicide. Apselut.


Av Kvasthilda - 15 mars 2010 16:05


Dåtid.... Jag kommer osökt att tänka på vår stuga i Härjedalen. Pappas barndomshem. Där finns ingen ström. Där finns inget rinnade vatten. Vi tänder en brasa i spsien för att få värme - eller möjligtvis en fotogenkamin. Det är stearinljus och värmeljus, eller fotogen- och gasollampor som gäller för att få ljus. Vattnet tas in i hinkar. Grannarna har löst det där med vatten med någon form av motordriven vattenpump så de har kran i köket. En annan granne pumpade för hand för att få in vatten i köket. Lite enklare när man bor nära vattnet. Ström har de flesta ett litet elverk till idag. Vi kör utan, Maken o jag när vi är där. Lillebror använder alltid elverk. Det är teveapparater och dammsugare som drar ström. När vi var små köpte pappa en teve som gick på tolvvoltsbatteri. Bilbatteri. Idag kräver ungarna andra tekniker. *suck*


Den övre bilden visar brunnen vi alltid använder för att ta upp vatten. När jag växte upp, hängde där en gammal plåthink, men den gick så småningom sönder och det köptes in en plasthink, modell större i stället. Blir alltid vatten över i hinken när man fyllt den hink man ska.... Det är snart dags att byta brunnstoppen igen. Den börjar ruttna.


Nedre bilden visar den gamla brunnen med den gistna och sneda hävarmen där det suttit en hink en gång i tiden. Där tog farmor och farfar upp vatten till lagår'n. Tror att det fanns nån form av kanal/ränna in till lagården, då på trettio- och fyrtiotalet när de fortfarande hade kor och häst på gården.




Mandagstema



Av Kvasthilda - 15 mars 2010 13:59


Åtminstone strålar solen från klarblå himmel. Har just kommit hem från jobb. Möttes upp av en överlycklig kisse. NÅN ÄR ÄNTLIGEN HEMMA HOS MIG!!!!! Inte lätt att vara alldeles emsammen liten kissekatt i fleeeeera timmar. Han tillome åt lite mat medan jag satte på kaffepannan.

Drack ett glas vin till maten igår. Visste ju att jag skulle ha ett kvällståg idag. Börja 18.44 eller nåt sånt. Nånstans i bakhuvudet pratade en liten figur med mig och tyckte att jag nog skulle kolla kalendern... Tur det. Starttid 8.35 Hoppsan. Det var bara att ställa undan boxen igen och dricka ännu vitare våtvaror. Vatten.

Fick en flaska rödtjut av Pitekompisen häromdagen men har inte vågat sprätta den än. Rö'vin ger mig så'n jäkla huvudvärk. Rö'tjut är verkligen rätt namn på eländet. Skallen tjuter som en galning efter ett par glas. Värkmästar'n i hatten. Kicki är med i diverse lotterier och ett av dem är ett vinlotteri. Hon är tjenis med Fru Fortuna och vinner jämnt. Dock dricker hon inte vin.... Men man kan ju alltid vara med för att bidra till de andras vinster. Om det som sagt nu inte vore så att hon har samma gener som Alexander Lukas och tar hem allt själv... Fast då har hon bidrag till nästa lotteri :-)) Tur som en tokig.

Pratade med Storpigan igår o JISSES vad hon bubblade :-)) Babbel Bubbel Babbel. Bra körlärare. Fullt upp med allt. Moster hade hjälpt henne med en jobbansökan. Tack för det goa ängla-SysterYster. Hon å andra sidan bubblade som bara den i morse när jag pratade med henne. Vad lite presenter kan göra folk glada :-) Jag köpte en bok med retroinnehåll i höstas, dvs lite femtiotalsnostalgi. Det var meningen att den på nåt sätt skulle skickas till Falun till jul, men har nu blivit liggande tills Kråkan for söderut. Hon fick ta den med sig o se till att Moster fick den. Det var även med lite andra retropryttlar i påsen från Fröken April (i Luleå). Några pilleraskar med trillerpiller i (mintpastiller), läppbalsam med nån vidrig smak (körsbär tror jag, men det var pinuppan på den som var intressant) och ett par tärningsärhängen. Ska väl passa min femtiotalsälskande SysterYster tyckte jag. Föll uppenbarligen i god jord, så det var nog så. Min Allra Kärste SYsterYster fyller ju år nästa vecka så det fick väl bli en tidig födelsedagspresent i stället då. Fegproppen vågar dock inte öppna boken för att Fröken April har slagit ett presentband runtom den - antagligen för att hålla nyfikna fingrar från att öppna den i butiken. De hade ett blädderex. ÖPPNA BOKEN!!!! Ögongodis värt namnet för en femtiotalsfantast.

Jaja. Kaffet är klart och posten dimpte damp dimpade dumpades just i brevlådan. Ska gå o se vad det är.


Av Kvasthilda - 15 mars 2010 09:00


Tema nr 92 Grunge

77/365


Jag önskar att jag hade tid och ork att lära mig PhotoShop. Det finns så många roliga verktyg att ladda ner! Ett av dem är speciellt för att skapa grunge-bilder. Grunge är på modet igen. Lite hafsigt jeansmode. T-shirt o rutiga skjortor. Ofta är tröjan tryckt med nåt underligt. E-pigan hade inte en fullt utvecklad grungelook idag (vid skrivande stund, vilket egentligen var för några dagar sen) men lite åt grungehållet och med lite fotoredigering blir det grunge. Eller nåt åt det hållet. Hahahahahaha.... Egentligen ska det alltså vara Converse-dojjor, tryckt tee o rutig skjorta men pigans linne, tröja o svarta tygskor får duga....... Originalbilden syns under..... Normalt är pigan lite kaxigare än så här också.... dvs mer grunge!




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards