Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 27 mars 2010

Av Kvasthilda - 27 mars 2010 15:57


Jag avskyr tele2s reklam... *rys* Fast nu skulle det inte handla om det utan Zyngas roliga spel FarmVille... Ibland är det helt hysteriskt. Eller vad sägs om dessa ulltussar ā la sockervadd?? De ser ut som nåt man kan hitta i ett badrumsskåp.


  


Sen dök det upp nåt helt annat häromdagen o jag höll på att skratta brallerna av mig. Eller vad tycks om detta? Ni kanske anar vad det ska symbolisera? De har inget med själva FarmVille att göra men jag tyckte ikonerna var så kul. Det fanns andra som var betydligt mindre kul än de här...


  



Av Kvasthilda - 27 mars 2010 15:49



  


En av våra vinterkaktusar blommar :-)

Den är egentligen mer rosa än så cerise den förefaller (i min skärm)

 

Added this to the Shutterday Meme as well, since they had PINK for today's theme photos!

  


Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 27 mars 2010 10:00


Då håller vi tummarna att det går vägen. Tankens kraft: ring inte, ring inte, ring inte....

11.01: Krysset avklarat och ingen telefon har ringt. Än. Har en infogoogling kvar innan jag är nöjd men nu ser det ut så här:


Krysset börjar med en pampig duett. O pampig är väl bara förnamnet.... Barcelona vann värdskapet för sommar-OS 1992 och inför olympiaden skapades den här rockoperalåten som lämpligtvis heter just Barcelona. Freddie Mercury kunde ju av förklarliga skäl inte vara med vid OS så sopranen Montserrat Caballé fick ta micken själv o framföra den. Mick förresten. Med hennes pipa behövs väl ingen mikrofon... Men pampigt var det! Jag såg invigningen och avslutningen när hon sjöng den och hade rysningar hela tiden. Fantastiskt. Hade varit än mer fantastiskt om Freddie fortfarande levt och kunnat vara med. Just ja, Freddie var ju givetvis med i gruppen Queen och de finns med på skivan också.


I andra uppgiften hör vi en melodi av William Lind, "William med V" med Tonikaorkestern, ("Ute blåser sommarvind, inne spelar William Lind") Vi söker en "viss litterär figur" och vi hör toner från Sjösala vals mitt i låten. Jag får inte ihop det där med William o Rönnerdahl, han var ju Evert Taubes alter ego. Nåja, Rönnerdahl ska in i krysset i alla fall.


Sen hör vi ännu en duett och vill ha hans förnamn och hennes efternamn. Uno Svenningsson går inte att ta fel på.  Däremot hörde jag först Sarah Dawn Finer (som också går in i krysset) fast det egentligen var Shirley Clamp jag tänkte på (vars efternamn OCKSÅ går in) innan jag insåg att det var ju Sonja Aldén och ingen annan som faktiskt sjöng med Uno. Jag kommer att blanda ihop de där tjejerna för evigt! Melodin heter hur som helst Du är en del av mig.


Nån som är en del av mig är min farfar. Åtminstone sett till DNAt. Här spelade "Lennart Palms värste konkurrent, Nils Dacke på sin partyorgel" om farfars ungdoms-tid. Så gick det till när farfar var ung.


I nästa uppgift söker vi en del av en titel igen. Den svenska titeln. Vi hör Eydie Gormet i hennes käcka och svårt-att-sitta-still-till Blame it on the Bossa Nova. Stikkan Andersson gjorde en svenskt text som hette Det finns ingenting att hämta och Anna-Lena Löfgren sjöng in den. Den finns dock att hämta på YouTube för den som vill höra...


Jag missade ledtrådarna i nästa uppgift men kom snart fram till att det var musik hämtat ur West Side Story och kompositör till den var Leonard Bernstein. Sådeså.


Åsså en kortis före pausen. Namnet alltså. Vi vill ha artistnamnet till mannen som sjöng om den sjunde vågen, Love on the Seventh Wave. Det var Sting förstås. Gordon Matthew Thomas Sumner är hans riktiga namn för den som vill veta... 


Från en stor artist till en som inte blev nån världsartist men är "en av våra mest folkkära röster". En inte lika känd melodi (för mig) som hennes Min soldat från 1940. Ulla Billquist (med U) sjöng Tänk att man kan bli så kär på en skiva från 1939.


Sen ska vi ut på en resa och var hamnar vi? På Londons gator. Streets of London. Vi brukade sjunga den i skolan för att träna på engelska.

So how can you tell me you're lonely,
And say for you that the sun don't shine?
Let me take you by the hand and lead you through the streets of London
I'll show you something to make you change your mind

Gitarristen John Williams spelade idag.


Sen får vi sång. Sång från sextiotalet och vi vill veta vem som sjunger. "Det är inte bilföraren". Nej, hon uttalar ju sitt namn likadant men det stavas inte lika. Tjejen som läser rallykartor för brinnande livet och i total världsklass. En annan hade ju svimmat o spytt för länge sen som de bilarna kränger o far. Nä, det är stålmormor vi söker, still going strong, Tina Turner. Låten heter The man's crazy. Från min synvinkel är det nog Tina Thörner som är kräjsy. Ye-ah-hah!


Povel Ramel gör sen sin parodi om sjömannen Axel Öhman. "Han hette knappast Öhman.... TJENARE KNAPPAST!" Åsså slutar han med "Ja, det där, det där var bara en protesvisa som kom med av misstag"  :-)


Vi tar båten över haven och far till ett annat land. Var hamnar vi nu? Med sitarer plinkandes i etern skriver vi Indien i krysset.


Sista uppgiften är en rykande färsk CD av en av våra unga tjejer. Sanna Nielsen sjunger Devotion. Underbart. Skönt att höra henne i nåt annat än smöriga ballader.


Ett lite småstressat kryss idag... Får skylla på att jobbmobilen ligger bredvid mig och jag har, i skrivandes stund två timmars arbetstid kvar innan jag kan andas ut. Nu publicerar jag!


Tack för idag :-)


Av Kvasthilda - 27 mars 2010 09:36


Internetradion har ny design.... Hela hemsidan har fått en makeover ser jag. Trodde det var fel på min browser när jag öppnade kryssets hemsida och allt låg i mitten av fönstret. Just nu är Lisa Syrén i radion. Eller snarare inte alls för radion tystnade mitt i hennes samtal med en kille från Avestatrakten. Teknikskit. Måste jag slå på RADION?? Lika bäst det då.

Hatar när tekniken inte hänger med. Allt ska uppdateras o hottas till. Jag kan ju säga att designen är snygg. Skitsnygg. Men som mina vänner i USA säger. "Don't fix what isn't broken". Alltid en massa barnsjukdomar o buggar innan saker kommer igång. Ungefär som de här jääääää*la reklamflasharna runt fönstret där jag skriver. De gör så skrivningen laggar. Laggar o laggar. Hemma fungerar det väl sådär men jisses om man sitter på en dator modell äldre. Alla har inte terrabajtlinor att tillgå. De som gör alla dessa flashar - o framför allt bloggservrarna ligger på snabba linor. Vi som sitter i stugorna runt landet har betydligt sämre anslutningar. Speciellt om man då har en laptop i knät.


Mitt gamla lilla radiofönster hade en liten ruta där man kunde lägga sina favoritprogram. Och jag har en länk jag kan lägga "på skrivbordet" (använder aldrig skrivbordet...) som öppnar favvoprogrammet direkt. Funkar inte heller nu. De använder en annan spelare än tidigare. *suck* Mer jävla Flashar som tar kraft från datorn. Förb. Gamla radion byggde på det man har i burken. Typ. Än funkar inte den nya flash(iga -) radion med repriser. Tack för det. Men i realtid är det flashen som gäller. Det kommer att bli omöjligt att blogga samtidigt som jag löser krysset. Har nog mycket problem med flasharna i bloggen. Att dessutom lägga på en flashradio. Nej. Funkar inte.


  



Hysteriska P4Junior... Hon är duktig, tjejen i Junior, men vad hon låter stressad jämnt.


OK, bästa att göra sig redo. Anteckningar tar ingen kraft så jag får väl blogga där först då o stänga allt annat. SKIT!

Just ja. En positiv sak i allt elände. Har beställt en ny kamera! YAYYYY!


Av Kvasthilda - 27 mars 2010 09:30


Vännäs ringde. "isch, jag vill inte prata med dig...." Hahahahaa.

~ Har du Rc?

~ Nej.

~ Ja, då slutar ju samtalet här...

~ Tack.

 

*puh*

Av Kvasthilda - 27 mars 2010 09:00


Tema nr 276 Spår

90/365


Spår. Lite löjligt ämne för mig. Det jag sysslar med går ju på spår-et. På räls. Här är en bild fotad med mobilkamera. Har städat rutan lite, tagit bort lite lortprickar, men lämnat vissa. En lokruta kan vara superskitig.

Här går det en del spår. Som sagt, det jag följer, järnvägen. Här går det bort mot fjärran och fjällen som syns långt därborta. På sidan av viltstänglset syns en del andra spår. Spåren av skotrar. Det blir en hel del spår i terrängen den här årstiden. En del försöker följa ett spår, men andra drar iväg och leker med sina fordon - och då blir det många spår. Man ser spår av vinden. Alla märkena i snön vid spåret är just spår av vind. Snön har yrt omkring och bildat små åsar. Om det är riktigt nyfallen snö kan det se ut som sanddyner och en riktigt hårt packad sandstrand där vågorna gått ut i ebben. De blå spåren tvärsöver bilden är värmeslingor i frontrutan.

Bilden är lite urfrätt i solljuset längs banvallen, men mobilkameran har inte så superbra upplösning och ljusinställningar, även om den är bättre än den första digitala kamera jag använde en gång i tiden.






Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 27 mars 2010 07:36


OK... Svappis inställt idag. Vännäs ringde nyss. Det innebär "att du har jouren i stället då" sa han.. Ja..... Nu håller jag alla tummar o tår att ingen blir sjuk före fjorton idag. Han hade ju kunnat vara snäll o bara kalla det Tjänst Motsvarande och inte hota med att ringa igen.

Bäst man går o äter frukost i alla fall.... Blir säkert nån jävla björkistur nu då.


Av Kvasthilda - 27 mars 2010 07:24


Trött. Hade behövt ha min lediga dag idag känner jag. Fast med en svappistur är jag snart hemma igen. De är lite kortare än björkisturerna så det känns inte lika betungande när man är trött.

Mitt kryss kommer alltså senare idag, nån gång under eftermiddagen.

Ha en bra dag!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards