Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 april 2010

Av Kvasthilda - 5 april 2010 22:24


Vem FAN har designat de här skarvdosorna? De duger bara till "vanliga" kontakter. Alla jäkla apparater har ju en egen transformator och den lilla (NOT) lådan ryms inte bredvid NÅT annat. Å andra sidan finns det inga som har hålen på tvären.... Lådorna tar upp två platser hur man än gör. Idiotiskt. Blir att köpa nytt.... bäh


  


Av Kvasthilda - 5 april 2010 21:23


Seeeeeen middag idag. Vi har ätit tacos, kottarna o jag. Önskar att jag hade haft åtminstone en öl.... Grannen frågade efter bira idag. Nej, det är så torrt så det dammar ur alla förråd...  Nu funderar jag på om jag kan krama ur några droppar ur vindunken. Ett glas ska jag väl lyckas få ihop.

Annars får det bli vitare varor. Dvs vatten. Går alltid. Men det är inte lika mysigt att sitta o sippa på. Man blir så pinknödig!


Av Kvasthilda - 5 april 2010 19:04


Tog några bilder av solnedgången när jag hade stopp i Torne Träsk häromdagen. Här syns stationshuset i silhuett mot solen och hela mitt tåg syns bakom mig i skuggorna. Ett annat foto finns här.


A shot of the sunset as I had a stop for a train meeting at Torne Träsk station the other day. Time is around 6.30pm and the sky was so lovely I had to take some photos. Sadly the magic never really gets through in photos but you can see some of the yellow sunlight fading into orange and pink. My 500 meter train "hangs" behind me here :-)

A shot in another angle out over the lake (Torne Träsk, from where this station got its name) can be seen here.


  



 Mellow Yellow Monday Blue Monday 
 

  


 


Av Kvasthilda - 5 april 2010 18:25


Vårtecken... Tolkningen av det kommer att variera enormt i bloggarna idag. Här innebär det helt andra saker än andra delar av landet eller Danmark eller Norge. Norge är också ett långt land, men våren har säkert hunnit längre än här även i våra breddgrader. Blommor eller annan växtlighet dröjer det länge än innan vi får se där jag bor i Sveriges nordligaste kommun, Kiruna.



Vårtecken för mig är (idag) detta:


~ att solen skiner från klarblå himmel och kastar solkatter i vattenpölarna...


~ att snön sakteliga smälter från taken och droppar och rinner efter istapparna...


~ att somligt takdropp kommer i stuprören och rinner ner på marken...


~ att snön ibland kommer med en himla fart ner från taken och lägger sig i stora högar nedanför...


~ att snön och isen smälter till vattenpölar på våra grusvägar...


~ att somliga grusvägar förvandlas till lervälling och allt lämnar spår efter sig...


När barnen var små satte man på dem galonbyxor och BAR in dem från ytterdörren rakt in i badkaret och spolade av dem innan de fick ta av sig... Tur att badrummet alltid ligger strax innanför ytterdörren. Det är inte kul att vara hundägare den här tiden på året.


Alla bilderna är tagna under eftermiddagen.

Vem vet. Snart snöar det igen.

Men IDAG är det vår.


Andras vårtecken här:



Av Kvasthilda - 5 april 2010 15:31


Har fått några goa kommentarer (några publicerade, andra inte) och jag vill bara säga TACK :-))

Det värmer att få spontana kommentarer - och vissa har blivit mailkorrespondens.


Solen lyser ännu med sin frånvaro men goa meddelanden värmer lika mycket, de :-)


Av Kvasthilda - 5 april 2010 14:39


Julia är borttappad. Julia till Måns Romeo. Såg sista minuterna av sista uttagningen inför Juliaskolan och Carro är med :-) Vår kompis i Pite's jättesöta dotter. Hon var bland de sista att ta sig vidare till skolan i Jakten på Julia. Grattis Carro!

Får se hur det går för henne i fortsättningen då....

Det sägs att intresset för serien är knapphändig. Om det har med Morgan Alling att göra vet inte jag men det sägs så. Äh.


En spark i rumpan nu Carro!


Här är fröken CK-J, väldigt ung :-)




Av Kvasthilda - 5 april 2010 12:41


Pust. Det tar sin tid att städa. Tänk om det vore lika enkelt att städa lägenheten som att städa i datorn?? Mary Poppins! Var är du när jag behöver dig??

Det börjar arta sig på hårddiskarna men det är låååång väg kvar än.

Nåja, bara att bita i o fortsätta. Vädret är så jäkla trist såhär på min första lediga dag så jag kan lika gärna sitta här o leka.... Eeehh... Städa.


S T Ä D A


Just det ja.


Av Kvasthilda - 5 april 2010 09:00


Tema nr 50 Dörr

99/365


Jag har ju jobbat hela helgen och i Björkliden har lanthandeln öppet för säsongen. I lördags (Påskafton) när jag gick ner till mitt tåg kom det en massa människor vallfärdandes för att gå till butiken. Öppnar den klockan 18 på kvällen då det var så väldigt många som kom samtidigt? Shoppingabstinens efter en vecka i fjällen? Nädå. Inte alls. Tittade på den kycklinggula skylten med öppettiderna för påskhelgen. De stängde 18.30 så folk försökte hinna dit minutrarna innan de stängde :-) Efter en dag på fjället och i backar är det förståeligt.





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards