Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 april 2010

Av Kvasthilda - 8 april 2010 23:00



Turen är kommen till en av Skandinaviens alldeles egna tre bokstäver i slutet av alfabetet.... Å. Sist i norska alfabetet, men tredje sist i det svenska.


Å-å-å-ååååå.....   

Åkerbäret.

Rubus Arcticus.

Norrbottens landskapsblomma.


Min bild visar ett litet glas av något eftertraktat och supergott. Makens granne i Långträsk bjöd på detta när vi var där. Han gör den själv. Bären är svåra att hitta men där han plockar dem är det stora mattor av dessa fantastiska röda bär.


Vi har dem i Härjedalen också, men jag har hittat sådär tjugo stycken kanske... Räcker inte att göra ens ett glas åkerbärslikör av. Kanske det ska avnjutas i kristallglas, men en liten snapsmugg i plast fick duga i skogsstugan :-) Gott var det i alla fall! Mycket gott.


Åååååh såååå gott!








Bilder lånade från internet:


     


Säger väl SKÅL och tack för en kul bild- & ordrunda. Ramlade in mitt i och ser fram emot en ny omgång!


ABC i ord og bilder


Av Kvasthilda - 8 april 2010 20:09


Torsdag kväll. Idag har vi grillat för första gången i år. Eller....? Jaja, Första gången i april i alla fall :-)) På kolgrillen. Den stora som inköptes för ett par år sedan för att ett tak ramlade ner och pajade vår gamla :-)) Shit happens.

Hur som haver. Grillandet gör att det känns som om våren är på väg. Detta trots dagens ihärdiga snöande. Nä, lite överdrivet kanske.... Men snöat har det gjort. Ymnigt på sina håll. April April. HA, trodde DU!?, säger han däruppe. Vaddå vår? Än är det april o jag gör som jag vill. Skyll dig ensam som bor i arktiska trakter. Måste släppa ut lite överskottsflingor. De kan inte ligga här o tina till nästa vinter. Vi släpper dem norr om polcirkeln. Den norra. Tji fick dom."

Bara så du vet vad du ger dig in i, Ålen när du tar ditt pick o pack o äntligen flyttar hit. Fast det dröjer ju ett helt år till nästa april igen. Alltid en fördel. Men å andra sidan har vi hela maj kvar där han kan jäklas med oss. Jonas Gardell framhåller ju att figuren därovan är en hon. O en stor svart sådan, men just nu är jag övertygad om att det faktiskt är en han. I puberteten.  

Jaja...


Lillelördag ja... Maken kom, ju hem med diverse presanger till frugan. En av dem var en FRANSK whisky. Kan de göra whisky i Fransk-rike?? Uppenbarligen. Dans la Bretogne. Whisky Breton. ArmoriK. Den var faktiskt god. Oväntat.

Var dessutom tvungen att testa en broder till en av favvoölen (svartalven vid namn Hobgoblin) när jag ändå hade ärende till Bolachet. Den här ljusare men väldans guldiga ölen heter Scarecrow. Allt passande en Kvasthilda. På den här flaskan är dessutom ingjutet en häxa där själva flaskan övergår i hals. O på korken finns en häxa tryckt. Som gjort för mig. Gott var det. O sen har vi ju asken med Skånepralinerna. Gott Gotti-Gott-Gott.



Av Kvasthilda - 8 april 2010 19:39


Den här veckan är det gammalt som gäller. Jag har en gammal kryddburk i plåt och den fick agera fotomodell idag. Det har varit (garanterat absolut ren) kanel i den här en gång i tiden och burken i sig är drygt 5 cm hög.




Andra gamla saker här:

Macro Lovers


  


Av Kvasthilda - 8 april 2010 10:30




Idag har jag haft min blogg i ett år. Jisses. Känns som en evighet längre. 

Men vad jag har träffat många trevliga människor under det här året. Må vara att de flesta är ett namn och ett foto i syberrymden men hjärtat finns där och jag uppskattar vänskapen. Att jag sen hittat ett roligt forum att lägga upp mina foton i, gör inte saken sämre. Och att få blomma ut och fundera på de olika fototemana andra bloggare hittar på. Jättekul!

Grattis på födelsedagen Malmdammen! Ett år firar jag, sen vete sjutton.


  


Och tack till Persilja som fick mig hit....!


Av Kvasthilda - 8 april 2010 09:00


Tema nr 36 Börjar på G

102/365


Det här är en annan sak jag samlar på. Nallar. Inte så intensivt, men köper nån emellanåt. Den här killen heter Bosse. Bukowskis nallar har alla ett namn. Eller de flesta har ett namn. De större kommer med egen identitet. Björnen Bosse är Golfspelare. Ni ser ju golfbagen :-) Åsså har han en stickad golftröja på sig! O glöm för all del inte gubbmössan, äk kepsen.

 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards