Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 april 2010

Av Kvasthilda - 10 april 2010 22:27


Ja herre gud. Har Kommissarien o havet bakom ryggen här. Till och med utan bild låter det krystat med dubbningen. Varför kan inte skådisar läsa ordentligt vid dubbningar?? Kan de inte ta vanliga skådisar, med liv i rösten?? Fan, folk som läser in talböcker snackar med mer inlevelse, ensamma i olika roller än dessa sjuttiosju olika skådisar i sin enda... Per Morberg pratade svenska. Högst ordinärt. I Tyskland dubbades han till tyska. Givetvis. Har inte sett engelska Wallander (som är helt inspelad på engelska) mer än bara några minuter men Marie Jungstedts böcker om kommissarie Anders Knutas är dubbat till höger och vänster och det är olidligt att se och lyssna till. Just nu pratar Per Moberg igen och han snackar svenska. Hur sjukt ska det vara vid inspelningarna? Kommissarien som håller förhör med honom pratar tyska och han svarar på svenska? Hade varit bättre tror jag, att se den tyska versionen av serien o inte den svenska dubbningen från tyskan. Hellre en till tyska dubbad svensk, än en till svenska dubbad tysk. Tyska kan jag inte mer än nåt enstaka ord och jag skulle inte kunna avgöra om det lät krystat.


Tur att SvågerTvå tänkte på mig innan de for till stugan. Han lämnade en bit ren-rev till mig. Torkad souvas. Rökt renkött och alltså närmare bestämt revben. Skulle man vara petig är det väl saltat och rökt "revbensspjäll" av ren som sedan torkats i cirka två veckor. Man blir törstig! Kan inte äta för mycket heller. Magen tar stryk. Katten tigger men vill inte ha. Han har ätit en liten bit men det är nog för salt för honom och han dissar alla småbitar han fått. Lika bra det. Men tigga kan man alltid göra!

Ser inte så smaskigt ut på bild. Speciellt med en mordhistoria bakom ryggen. Just nu med tyska ungar som är dubbade till svenska hör jag... Weeeeeird. O deras mamma är dansk - o pratar danska. Fanastiskt.

Ahaaaa... Tyckte väl det :-)

Hörde en operaskolad röst i Bellmantappning och anade att det var en Ekborg. Mycket riktigt, vände på huvudet och där var han, lillebror Ekborg. Anders Ekborg.

Av Kvasthilda - 10 april 2010 19:58

Ja, det har det varit idag. (just ja, bytte rubrik... Ursprungligen stod det "solig lördag". 'Att va' är mitt uttryck, 'say what' är E-pigans. Meningen är densamma)

Solen har strålat högt på blå himmel idag. Inte har kvastis kommit sig utanför dörrarna för det. Knappt. En liten microstund. Jaja, den stunden jag var i väg med SvågerTvå o handlade räknas inte riktigt. Har varit ute o fotat lite takdropp idag. Och såg årets första F J Ä R I L!

VA???????

En fjäril??

I Kiruna i april?!???

Snacka om vilse själ. Den satt vid en av husväggarna men flög upp när jag passerade strax bredvid i snöslaskpölarna. Om mina ögon inte spelade mig ett totalspratt ā la aprilskämt var det en nässelfjäril.... Kan inte vara möjligt. Den fluttrade iväg o försvann så snabbt att jag inte ens hann andas linsskydd av.

Bilden visar den del av väggen - o barmarken där fjärilen satt innan den fladdrade iväg runt knuten o försvann.


Av Kvasthilda - 10 april 2010 19:43


Den här lördagen ska vi titta nära. Jag tog fram en liten porslinsängel jag fick av E-pigan i julklapp, till att agera fotomodell. Hon var lite dammig, upptäckte jag vid en närmare titt i fotoprogrammet... hehhehehee. Nåja, katthåren försvinner nästan i redigeringen. Lite skutt o skräp får ni ta :-)

Andra bilden ÄR inzoomad på hennes hjärta....




Annat nära inpå hos Shannara's Saturday Mix


Av Kvasthilda - 10 april 2010 10:01


Har nu passerat någon timme sen krysset faktiskt slutade men jag har inte haft en chans att skriva förrän nu, börjar några minuter efter ett.... Öppnade det här redan vid tio... Svågern kom förbi o vi for o handlade lite o de åkte precis iväg till stugan allihop, Maken, Sonen o SvågerTvå. Såååå, nu kanske jag hittar lite lugn o ro att kryssblogga också :-)


Vi börjar krysset lugnt o stilla med en ballad och vi vill veta vad den heter. Lars Roos spelar en av Tommy Nilssons hitar. Tommy med sin fantastiska röst som gjort ett lågvatten jag aldrig orkar lyssna på. Det är nu inte denna vackra melodi som är underbar både med och utan sång. Öppna din dörr. Lågvattnet? Ja, det var nåt han tävlade i melodifestivalen med för några år sen. Ger mig rysningar. Ids inte googla för att ta reda på vad den heter. Den har för tillfället fallit ur mitt minne - antagligen med vilje.


Sen kommer en uppgift som Eldeman tycker är en märklig inspelning med Charles Aznavour. En duett och vi vill veta vem den andra sångaren är... Duetten är inspelad 2008 och duettpartern gick ur tiden redan 1995. Everybody loves somebody sometimes. Partnern är/var förstås Dean Martin. Eldeman fortsätter sedan med att kanske han skulle spinna vidare på det tekniska trolleriet: "Nästa vecka kanske jag läser alla lodrätta frågor o Sven Jerring tar de vågräta. Lite kusligt, får man göra så?"


Så till nåt svenskt av mannen utan svenskt namn. Nåja, det är ju bara ett artistnamn o lika svårstavat som Aznavour. Jules Sylvain skrev "Tack ska' Du ha, Jonsson heter ja'". Hittade en sajt som säger att det är en Foxtrot ur Karl Gerhards revy "Höstmanöver". Se där. Alltid får man lära sig nåt.


Vi vandrar vidare på stjärnhimlen och söker namnet på en "nytänd stjärna". Jag hade mina aningar redan innan jag hörde första tonerna ur den ljuvliga This is my life. Anna Bergendahl är den unga tjejen med den enorma rösten som tagit landet med storm i IDOL och Melodifestivalen.


Hon ska ju resa utomlands och sjunga... Nåja, till Norge. Dit är väl inte steget så långt. Ett litet hopp till så hamnar vi i England och där håller väl London Symphony Orchestra hus kanmantänka. Idag spelade de om ett annat land där säkert ingen av dem är född. (lät inte det där som en typisk eldemansk inledning?) Bossens Born in the USA. Lite tjötigt. Kan inte vara världens roligaste låt att spela för en symfoniorkester? Eller? Man behöver i alla fall inte lära sig så många toner. Eller noter.


I USA bor kvinnan bakom nästa låt. Dolly Parton skrev låten som blev titelmelodi i The Bodyguard. Filmen där vem som helst kunde bli kär i förra veckans trikåkille, Kevin Costner. Nu var det ju Whitney Houston som vann hans hjärta. Låten heter förstås I will always love you. Har ni hört den med den unge kinesiske killen Lin Yu Chun?? Han klår nästan Whitney i höjd och whale. Lyssna här.


I slutet av filmen flyger Whitneys rollfigur iväg i ett privatjet. För sista uppgiften före halvlek ska vi ha ett annat färdmedel.... Jisses. Ja e en liiden geosapeog från Skeooone... (jaja mina vänner. FÖRLÅT för min taskiga skånska) Ladies Only heter gruppen som spelade om gåsaresan som Edvard Persson en gång gjorde.
     Jag är en liten gåsapåg från Skåne.
     En skåning som Ni vet är alltid trygg.
     Och fast jag är så nära sol och måne.
     jag sitter säkert på min gåsarygg

Inte var han så liten, Edvard.


En annan som inte är så liten, åtminstone räknat i popularitet i hemlandet är väl Dame Vera Lynn. Idag sjöng denna, nyss fyllda 93-åriga, adlade engelska dam en ABBA-låt, Thank you for the music.


Sen ska vi ut o resa igen. På vad? Ja, det är mitt gebit. Vi hör Jernbanegaloppen igen (var bara några veckor sedan senast) och underlaget tågen åker på och "järnbanan" består av, är förstås räls.


Vi tar tåget till Afrika med hjälp av dagens andra duett och tillika Whitney Houston-melodi. Tillsammans med Mariah Carey spelade hon in den här melodin, When you believe till Dreamworks tecknade film Prinsen av Egypten. På svenska blev det Din tro ger liv och Carola sjöng den tillsammans med Sharon Dyall.


Kort o koncis fråga, vi vill ha halva titeln. Vilken del spelar ingen roll. Lite googling på de bokstäver jag hade (fick en till bokstav i nästa uppgift), gav mig Tico Tico. Den spelas på gitarr, oftast i par och inte sällan med fyra händer per gitarr.... Lite pyssel att få plats med alla fingrar. Ackorden verkar bli rätt till publikens stora förtjusning.


I sista uppgiften söker vi en svensk kille som ställer sig en liknande fråga som Whitney o Mariah ovan, Do you believe in me. Eric Gadd har jag sett live en gång i tiden på numer nedlagda Falu Folkmusikfestival. Festivalen växte arrangörerna över huvudet och blev för stor. Synd, det var kul när den var öppen och musikanter från hela världen fanns i vartenda gathörn o buske runt centrum.


Nåja, Krysset är klart för idag.

Av Kvasthilda - 10 april 2010 09:30


En av bilderna som blev kvar efter förra helgens triss. Hon är för vacker för att låta bli att visa upp :-)

Silkstone Lingerie Barbie #4. De första sex dockorna kom i silkiga underkläder och lårhöga strumpor med strumpeband och tunna, genomskinliga morgonrockar och högklackade skor. De pryda mammorna i USA fick skrämselhicka... Dockorna var väldigt omtalade och fick till slut nytt namn och lite ändring i kläderna de såldes med då dockorna stod på samma hyllor i butikerna som barnens lekdockor. Det här är ingen lekdocka utan en samlardocka tillverkad i ett tungt material som kallas silkstone. Det är en porslinsliknande plast. De är tillverkade utifrån den tanke Ruth Handler hade i slutet av femtiotalet när hon tog fram Barbiedockan. Då såldes dockorna i baddräkter och vad är skillnaden mot underkläder? De här har till och med mer kläder på sig än dåtidens dockor. Och för all del, de dockor som säljs idag i bikini... Mattel har alltid haft en serie varje år med beach bums.




Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 10 april 2010 09:02


Lördag morgon och idag lyser solen. Strålar gudomligt vackert och ger själen ro. Fantastiskt.

I radion är Pia Johansson gästvärd i Ring så spelar vi  :-)


Av Kvasthilda - 10 april 2010 09:00



Tema nr 315 Trä

104/365


En bild från Stadshuset. Det här är en skultpur i björkträ och renhorn, skapad av ja vem? Har inte noterat detta.... *skäms kvastis". Nån snidare med lapskt ursprung. Lars Levi Sunna har gjort skulpturen som kallas Samisk kultur, Tradition och vardag.

Vad jag kan säga däremot är att det är en trolltrumma, eller snarare samma mönster som såna brukar ha, med figurer i fyra väderstreck, här runt korset i "ringen". Solen finns alltid med, även om den är på nedgång här. Träet är antagligen björk och givetvis är det detaljer i renhorn.

(snyggt med brandsläckaren i bakgrunden, men man vet i alla fall att det är säkert att vistas i Stadshuset....)



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 10 april 2010 01:20


Fyra godisstrutar. Fotograferade för ett annat tema, men skit'samma :-) Det är ju fyra o veckans Show me Yours-tema är FYRA så that's it.

Tryfflar med smaker av citron o lingon, hjortron och håll i er nu BRUNOST! Men gott som ....



Show me Yours @ WTFdotCom


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards