Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 april 2010

Av Kvasthilda - 13 april 2010 21:58


Voj voj, ser inte ens sjön, 200 m ovanför.


Av Kvasthilda - 13 april 2010 21:35


Usch. Det är mörkt, o det snöar.

Det ligger ett dis av snö över Torne Träsk.


Av Kvasthilda - 13 april 2010 12:37


Ojojooj... Sitter här och magen knorrar. Har fastnat i en massa fotobloggar med underbara och ljuvliga bilder av havet. Ett av dagens teman är Tidlöst och många har just valt att fotografera havet. Jag måste säga att avundsjukan river i mig. Jag vill ha en stuga vid havet. Eller åtminstone ha tillgång till en bit havsstrand. Det närmaste havet jag kan tänkas komma är Torne Träsk. Bor närmare norska fjord-stränder än svenska havsstränder. Det är trettio mil och mer ner till svenska kusten. Har aldrig haft den här längtan till öppet vatten tidigare. Måste vara en längtan till frihet. Är så leds på vinter och snö och vi har mycket kvar av den varan ännu. Fjällen är så fantastiskt vackra men jag ser dem varenda dag. Kan man verkligen ledsna på detta? Eller är det alltid den där längtan till det ouppnåeliga som hägrar och framkallar hjärnspöken? Eller är det bara bristen på ett körkort? Att jag inte kan ta mig nånstans på egen hand utan alltid måste lita till min ointresserade Make för att komma nånstans? Eller är det alla år man gått hemma utan att kunna göra något för inkomsten inte funnits där? Nu finns den där, men då finns inte tiden i stället. En strödag här och där. Inte hinner man ta sig nånstans då. Det har skapat nån form av apati hos mig. Kan inte. Vill inte. Fixar inte. Orkar inte. Ids inte.

Men jag VILL!


Men nu vill magen ha mat så det är väl bästa att lyssna på den i alla fall.

För det kan jag fixa.

Om jag bara ids.


Av Kvasthilda - 13 april 2010 09:00


Tema nr 114 Hänger

107/365


Hänger. Jag hade tänkt ta hängande tvätt senare i vår/sommar för det här temat. Årets första tvätt jag hänger ute brukar vara mattor eller handdukar och det slår sällan fel att det börjar snöa om de hänger över natten... Har hängt ut mattor som nästan torkat men vägt tre gånger så mycket morgonen efter just för att det börjat snöa. Så, för detta tema väljer jag i stället snö. Snö som fallit på ett litet tak och sedan töat ner eftersom. Nu är det en stor hängdriva från taket, medan det just på taket är väldigt lite snö kvar :-) Och ja, vi har fortfarande så här mycket snö (även om bilden är tagen för några dagar sedan).



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 13 april 2010 00:33


Siffror, Siffror, Siffror. De finns överallt. Jag har idag valt några nytagna foton. Hade stopp i Abisko igår och tog lite bilder där. En av anledningarna var just att fota några siffror på en vägg! (tekniskt sett är det fortfarande "idag" när jag skriver det här, fast klockan har passerat tolvslaget men jag var tvungen att kolla TisdagsTemat innan jag kryper i säng).

Men för att börja från början....


Bild ett har inget med mitt tåg igår att göra, men den är där för att visa skyltarna som är hårdvaluta bland "lokofiler". Jag såg att nåt av våra Dm3-lok saknade sin skylt, men minns inte vilket lok det var nu. Sofia här är ett av de äldsta vi har. Tredje Fjärde (?) Dm3n i 1200-serien. 1207/1208. (Hmmm.... Fanns nog ingen 1203/1204, så det är nog tredje)


Det lok jag hade igår är det "nyaste" av Dm3orna, men ändå gammal som gatan.


1246/1248 Oskar i Abisko


Jag blev stående rätt länge i Abisko pga en lokskada på ett annat tåg och lokbyte i Björkliden så jag passade på att kliva ur mitt lok o fota lite. Man hinner ju inte alltid det annars :-) Abisko stationshus. Äk, Abisko Östra. Som ni (inte) kan se av siffrorna på skylten ligger Abisko 1506 km från Kungliga Huvudstaden (Jaja, Stockholm då) och 388 Meter Över Havet.



  



Men största anledningen till fotograferingen idag var alltså den här skylten. Årtalet i smide. ÄLSKAR de här skyltarna! De sitter på flera av de gamla stationshusen/tranformatorstationerna efter Malmbanan.

Visst är den vacker?



TisdagsTema



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards