Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 16 april 2010

Av Kvasthilda - 16 april 2010 23:06


Plockade fram en Barbiedocka från förra året som gjordes i samband med Barbies femtioårsjubileum. Dockan ser ut precis som den allra första dockan gjorde, då 1959. Bilderna blev inget bra o jag kastade en blick genom fönstret. Vad är mer gammalt men nytt om inte en nymåne? Inte heller ett av de bästa foton jag tagit - stativet är trasigt och jag hade inget annat att använda så det är taget på "fri hand".





~*~*~

Men bara för att visa henne, här är en bild jag haft på bloggen tidigare:




Show me Yours @ WTFdotCom


Av Kvasthilda - 16 april 2010 18:23


Tog en kort prommis igår med kameran och på vägen hem fotade jag en av kvarterets björkar. Den har hål i barken/nävret och det näver som finns kvar har skapatr en mysko effekt. Det ser ut som om stammen har flera små o smala stammar som växt ihop till en stor.



Ett hål lite längre upp på stammen har gett ett nyckehålsformat "intryck".

Åsså trollknotorna i grenverket. Vi har mycket sån't här i våra björkar.


Av Kvasthilda - 16 april 2010 15:31


Har reprisen av Antikrundan i teverutan och just nu auktioneras Ingmar Bergmans kvarlåtenskap ut. Ett par hörselkåpor för 30 papp kanske? O mycket fulare än mina gula. Men en Bergman-stämpel på nackbågen ger lite kulor. Schackpjäserna från Det sjunde inseglet där Döden spelade schack med Max von Sydows karaktär inbringade en hel mille. "Vem är Ingmar Bergman?" frågade Junior. Eeehh. Ridå.


Fick ett sms från E-pigan igår om att "Sätt på Ettan. Nu!" Idag såg jag varför. Anne Lundberg besökte Helene Billgren. Kul att se hennes samling av allt möjligt. Dockor av olika slag. Fula som stryk, o vackra. En del jättefina Barbiedockor och några kloner (kopior). Vanliga fula lekdockor och stora finare varianter. Men det som gav mig största rysningarna (positiva sådana och ett jätte-AAaaawwwww) var hennes klippdockor. Speciellt en grej. Ett jättestort odelat ark med Ulla Pihl-dockor. Vad var det? Fyra? Sex? Fler ark? Jisses. Danskarna skulle döda för det arket. Varje ark för sig renderar ett pris av minst ett par hundralappar, ofta många fler (för som jag sagt förut, danska börsar är bottenlösa) och ett stort o odelat tryckark med fyra eller sex odelade sådana ark på... Voj Voj. Häftigt!


Av Kvasthilda - 16 april 2010 12:34


Solen skiner. Snön smälter.


Av Kvasthilda - 16 april 2010 09:00


Tema nr 302 Tio

110/365


Dagens trehundrasextiofemma är siffran tio. Eller snarare tio till antalet. Ett gammalt Kinaspel som mest står som prydnad (=samlar damm, malmdamm).

Kinaspelet består av sex delar och du kan spela med två, tre eller sex personer. Varje del har tio marker att spela med.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 16 april 2010 03:19


Djur är då nåt vi har, både utanför hemmets väggar och innanför. Tog ett par mugshots av Neo idag (igår). Han har så ljust skinn under pälsen så det vita (eller ljusa) lyser ofta igenom hans mörka päls.



Tema Fredag

Av Kvasthilda - 16 april 2010 00:28


Hmmm.... Hade en halv fundering på att göra en omgång med bara filmer, men Nä. Det är ju ingen utmaning. Den här veckan o för bokstaven A blir det dock en del filmer. Kanske lägger in filmer som en del av ABC-temat framledes. Får se.


A som i Adam. A for Alfa.


A-filmer

Arn.

Vem har inte sett filmerna om, Arn, Tempelriddaren? Jan Guillous figur i böckerna om tempelriddaren, då från tiden långt före Birger Jarl och hans resa till och från Jerusalem. Filmerna är lite hoptryckta/komprimerade från böckerna (som alltid). Har bara läst en o en halv bok än så länge, men hoppas hitta tiden att läsa resten också. Det är tre böcker, men bara två filmer. Jag såg premiären av andra filmen i Borlänge. Gick ensam o såg den när jag var där för min teoriutbildning till lokförare. Me like!

Autumn in New York.

Kärleksfilm. Richard Gere och Winona Ryder. Har sett den en gång men måste hitta tiden att se den igen. Handlar om snart-femtioåringen Will som möter en ung tjej i New York. Hon är sjuk. Dödssjuk. Från Internet Movie Data Base: "He fell in love for the first time... She fell in love forever." Underbar :-)

Avalons dimmor (Mists of Avalon).

Jag är galen i sagofilmer ā la Robin Hood och Riddarna kring runda bordet.  Här spelar Julianna Margulies (E.R eller Cityakuten som serien heter på svenska och nu senast The Good Wife - bra serie!) Morgaine, eller Morgana som hennes svenska namn är, halvsyster till blivande kung Arthur. Anjelica Houston är med som Vivianne, Lady of the Lake. Filmen bygger på en roman av Marion Zimmer Bradley. Jag älskar "kostymfilmer", och speciellt med dessa "sago"-grunder. Recensionerna för filmen är oerhört delade men jag gillar den! Lite trots att i mina ögon töntige Michael Vartan spelar Lancelot.... Som Michael i ALIAS gillar jag honom... men här?

ALIAS

O apropå just det (ingen bild) är ALIAS en av mina favvo-teveserier.




Ansikten

Jag samlar ju på Barbiedockor och ett av alla drivande "samlarämnena" har varit just ansikten. Att samla Barbie och hennes vänner med de olika ansikten de gjorts med. Visste ni att Ken är den av alla dockor som haft flest "ansiktsoperationer" genom åren? Inte Barbie, utan (fd) pojkvännen Ken! Kanske därför 'they broke up'? Han var lite för ego. ;)
Dockan nedan är ingen Barbiedocka utan en större tjej ur serie(tidningen) W.i.t.c.h, Wilhelmina, eller Will. E-pigan har läst tidningarna en gång i tiden och säger att dockan här har på sig "Super Power-kläderna". De förvandlas från vanliga skoltjejer till "häxor" med speciella krafter. Eventuellt återkommer jag till dessa "häxor" senare i alfabetet :-)


ABC i ord og bilder Runde 3



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards