Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 april 2010

Av Kvasthilda - 18 april 2010 21:46


... Maken skäller på mig för att jag sitter uppe än. Jag kontrade med att "går jag o lägger mig nu ligger jag bara o snurrar i alla fall. Lägger mig när jag blir trött." Sådeså. Trots. Han har en förmåga att krypa i säng o SOMNA. Rallaren i honom som ger dem chansen att somna stående lutandes mot ett spadhandtag.... Eller är det bara en skröna? Men med det Kalixblod han har i kroppen kan han somna på längden o på tvären.... Det kan inte jag.

Jobb tiiiiidigt i morgon bitti, därav hans "gnäll". Jaja, Älsklingen, jag ska gå som en god hustru. Snart. Ska bara se ett avsnitt om en annan god hustru först. The Good Wife.

Natti Natt!


Av Kvasthilda - 18 april 2010 18:28



Vi plockar fram metalldetektorn den här veckan. Min triss i metall är tre hjärtan. Två hemgjorda o ett köpt. (alla är repriser, men med nytagna foton)


E-pigans snurrade metallhjärta.

(fotat litet på tvären så hjärteformen kommer inte riktigt fram här)



Ett köpt hjärta med glaspärlor.


Sonens julklapp till mamma, ett servettställ han gjort.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 Kika in här för andra trissbidrag:



Av Kvasthilda - 18 april 2010 13:41


Söndag idag. Jag jobbade igår och kunde alltså inte kryssa eller blogga så jag tar det nu istället.

Idag har det blivit en det googlingar för att hitta rätt, men jag tror jag löste det mesta snabbt ändå :-) Viss info var det knepigt att få fram och vissa har jag inte hittat nåt om. Så här ser det då ut vecka 15:


I första uppgiften sjunger Roger Hinchliffe om att Happiness will fly och det är väl en OK översättning från Povels Underbart är kort? Eller? Det var originalet i alla fall.


Om förhållandet med söta Sue blir kort vet jag inte, men Sweet Sue spelades det om på gitarr. Vad män'skan hette som höll i gitarren fick jag inte fram. John Shoale? Äh. Melodin görs ofta på gitarr i alla fall. Hittade en del klipp på YouTube.


För att se på YouTubeklipp kan det verkligen behövas bredband som Män sjöng om a'capella. Dessa kan också komma på en liten pinne vilket kan vara bra att peta in i bärbara datorn på semestern i husvagnen :-) Man ska ha husvagn var ju Galenskaparna & After Shaves original.

Man ska ha bredband, med en fin dator och ett nät
Man ska ha bredband, o koppla sig till Internet
Man ska ha bredband, det har jag hört är jättebra
Man ska ha bredband, ja det vill jag ha
jadetvilljaha


En av åttiotalets poptryckare kallar Eldeman nästa melodi. Susanne Alvfengren sjöng in en svensk översättning av Dan Hill's original o på svenska heter den När vi rör varann. Mysigt.


Nästa uppgift framförs av en "framstående skådespelare från scen och film". Tog mig en stund att få fram/höra vem det var. Bokstäverna sa ju sitt men det var lite svårt att identifiera rösten :-) Igår när jag hade radion i bakgrunden trodde jag det var Allan Edwall, men han sjunger bättre än så här. Dagens (eller gårdagens då) raspiga röst tillhörde poliskonstapel Wallander... ehhh Krister Henriksson. Där ser man. Ett sista glas för Lars Forsell var det han tog.


Så till veckans Melodifestivalbidrag och en av mina favoritlåtar. Jag vet inte vad det är med den här låten som jag älskar. Kanske Anders själv? Il Salvatore. The Saviour. Anders Ekborg med sin underbara operaröst i musikalstuk. Me like.


Il Salvatore... tja han kan väl sägas sitta "Ovan där"? Eeehhh. Ja. Nä. Jo. Det var hur som helst sista uppgiften före halvslaget....


Efter nyhetsuppehållet får vi mer andligt. På sitt sätt. Gilbert O'Sullivan är Alone again. Hittade ett klipp på YouTube o jisses vilka diskussioner de har om texten och innebörden.


Nästa uppgift fick jag googla en del på för att hitta info. Letade Musikal o Bill... Hittade en "musikal bill" men det var ju inte rätt. Låten kommer ur Teaterbåten och heter kort o gott Bill. The Light Brigade som spelade hittade jag inget om. Alls.


Jag får liksom ingen ordning på vissa sökningar. Till slut hittar man rätt... *bah* Lars Winnerbäcks sköna låt om livets kaos.


Ett annat kaos är filmen om kräftfesten på ön, kontra båten en bit ut i viken. Att angöra en brygga. Eller att snarare inte lyckas göra detta. Knökfull med roliga svenska skådisar. Monica Zetterlund är den som alltid ploppar upp i mitt minne. Det blåsta namnet på gruppen är Rolling Stones, eh Phones. Eller hur var det nu? Blåsgruppen. Jaja.


Nästa uppgift handlar om "ett sån't". Den oerhört bakvända titeln på melodin vi nyligen haft i krysset, Om pappa ville ge ja en femöring handlar ju givetvis om en liten peng, ett mynt.


Dagens kryss slutar med trallalaaalalaaa-Lalla Hansson. En lång Eldemansk ledtråd som gick ut på att vi vill ha namnet på mannen som skrev originalet Free Electric Band, vilket var Albert Hammond. Lallas svenska version heter Han gav upp alltihopa


O nu ger jag upp för idag. Åtminstone med kryssandet. Klart o färdigt.


Av Kvasthilda - 18 april 2010 09:00


Tema nr 112 Husdjur

112/365


Jag gav "musarna" o marsvinen mat en dag o passade på att fota dem. Inte jättelätt att få fina foton när de är inuti burar men jag fångade ett av Idas pepparkornsögon i alla fall, där hon sitter bredvid tjockisen Lovis o knaprar majs.

Marsvinen sveper i sig grönsaker (som är ett eget 365-tema, men det ska väl kunna finnas en lite roligare bild än såhär för just det temat, va?)




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards