Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 april 2010

Av Kvasthilda - 19 april 2010 23:11


Oj, den här veckan tar vi oss an något jättestort. Världsarv. Det finns några i Sverige och ett som ligger mig varmt om hjärtat är det i Falun. Falun har tre delar på Världsarvslistan och gruvvärlden och jag visar foton från två av dem här.


Först och främst har vi själva gruvområdet, utan vilket Falun säkert aldrig blivit den "storstad" det blev. Falu Koppargruva med Stora Stöten. En del bilder, med lite text.... Är lite för trött för att utveckla det här mer just nu.


Ingången till gruvan. Härinne tar man hissen ner till besöksgruvan.


Stora Stöten, fotograferad från utsiktsplatsen/fågelskådarhyllan.

Någonstans där på andra sidan häckar ett berguvspar.


Creutz Lave

Den jättevackra byggnaden som symboliserar gruvan för mig. Några ungar var nära att bränna ner den för några år sedan. *rys*  



~*~

Elfsborg. Den gamla trästaden i Falun. Här bodde bland andra Ernst Rolf. Hans gård är idag renoverad och det bedrivs caféverksamhet där. Husen är ofta inhägnade av ett rödmålat trästaket och svarta portar. Det är litet, trångt och väldigt gemytligt.


Ernst Rolf-gården


Faluns minsta hus finns på Elfsborg. Bult Karl-Eriks stuga. Här bodde han i ett rum med sin stora familj.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Hus

Av Kvasthilda - 19 april 2010 17:09


I morgon invigs den, med pompa och ståt o pukor o trumpeter. Eller i alla fall med Yana Mangi. Men inte Kungen. Flygen har ju inte lyft ;) LKABs nyaste lok, T46-2, the New Generation... Jaja, den heter inte så. De har nu väntat på detta lok i eviga tider. Den gamla T46an är helt ombyggd och oigenkännlig. Det enda man möjligtvis kan ana det gamla skrovet på, är höjden. Rackarns att den fick en ansiktslyftning som heter duga. Undrar vad som är kvar av den gamla 46an egentligen?

Såg att den stod i stall när jag kom hem från turen idag o träffade lokinsen när jag parkerade mitt lok. Han bjöd upp mig på loket att kika o det är inte precis som man är van att se de gamla dieselloken. Längst ner finns bilder av loken innan och efter detta, dvs nr 1 o 3. Lite skillnad. Och inte bara i de sprakande färgerna...

Jaja, Skål o Välkommen då. Fast Skåla... Njae. I Pommac kanske. De ska då slå en flaska i skrovet i morrn.








Av Kvasthilda - 19 april 2010 09:00


Tema nr 364 Öppning

113/365


En liten, ruffig stuga som blivit kvar mellan bangården och sjön. Jag vet inget om dess historia men tycker den är lite söt trots sitt ruckliga yttre o trasiga tak. En något oväntad öppning kanske :-)





 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 19 april 2010 08:58


Sitter i Björkliden och håller andan. Rätt vad det är försvinner anslutningen. Vi har en skitdålig 3G-anslutning som tappar kontakten med omvärlden stup-i-minuten. "Man ska ha Bredband". Men det kan vi ju inte ha då vår stuga tillhör Björklidens camping.

Det har som sagt snöat. Slirade som sjutton. Långtåg med Iore i fören. Gick hur fint som helst så länge det var torrt o fint. Vår "lilla" backe i Stenis klarades av utan större mankemang. Sen lite längre norrut kom snön - o som ett brev på posten kom slirhalkan med snön. Däremot släppte fjärren iväg mig tidigt. Fantastiskt! Idag börjar ju den där jäkla rättidigheten. Fast jag var ensam på järnvägen och det spelade väl in. Han sa det fjärren, "Jasså långtåg? Ja, du får vara tre kilometer lång. Du är ensam"


Det är grått, grått, grått ute. O mer grått. Nej, inget vulkandammoln. De har visst börjat flyga så smått igen. Kanske Svägerskan kommer sig hem till Amerrkatt idag?


Snorar o nyser här. Atchjoooo. Undrar om det är nån förkylning på G eller bara hot om de'samma?


Stenis ja, området heter inte Stenbacken för intet... Ska visa en bild när jag hinner.


Hmmmm. Hur funkar klockan i bloggen månntro? Hon är ju över nio o min 365a syns inte än. Kanske det bara är vår kassa anslutning. Eller kanske bara vår datorklocka som gått ur tiden? O vi har inga rättigheter att ställa den heller. FinFint.


Nähä, nu är det väl bästa jag publicerar det här innan anslutningen försvinner igen. Ska se om jag har nån bok med mig. Annars får jag väl sortera scheman o tidrapporter. Läste ut en bok igår o jag VILL HA NÄSTA! Shit vad jag hatar cliffhangers.


L8er!

Av Kvasthilda - 19 april 2010 07:25


Det snöar. *bäh*


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards