Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 22 april 2010

Av Kvasthilda - 22 april 2010 23:23


B som i Bertil. B som i Bravo.


Jag fortsätter på mitt filmtema till att börja med :-) En Bråkdel av våra filmer. Filmer på B.


B-filmer

(och inte B-filmer i den bemärkelsen som namnet anger!)



Babas bilar

En svensk film, till stora delar inspelad i Kiruna. Måste ha den med av den anledningen! Regisserad av Rafael Edholm med bland annat Sara Sommerfeld i en av rollerna. Hon som var huvudtjejen i ICA-reklamen en gång i tiden. Handlar om Jojo och Anso och hennes pappa som har en skum bilfirma. Åtminstone är affärerna lite halvskumma med ryska maffian inblandad.


Batman

De två "första "filmerna om Batman. Här är det Christian Bale som spelar den vingprydde hjälten. Eller antihjälten? Dessutom en av Heath Ledger's sista roller som the Joker. Trist. Att han gick bort.


Brokeback Mountain

En av mina favoritfilmer. Inte bara för att jag kan reta min bögnojjiga Make till vansinne utan för att det är en fantastisk kärlekshistoria. Heath Ledger (igen) och Jake Gyllenhaal. Jag gråter och skrattar, skriker och svär. Förbannar och älskar. Underbar film.


Borta med vinden

Klassiker som heter duga. Gone with the wind. Filmen om söderblomman Scarlett O'Hara och hennes kärlek, eller inte, till Rhett Butler. Clark Gable och Vivien Leigh i en av tidernas största filmer.


Buffy...

Vampyrer, vampyrer. Filmen som föregick teveserien. Här är det inte Sarah Michelle Gellar som spelar den blonda vampyrdödaren utan Kristy Swanson. Donald Sutherland är med i filmen och likaså Luke Perry (från Beverly Hills). Har inga större relationer till den här filmen. Älskar TV-serien... Me lööööv Spike.


Blade

Mer vampyrer! Wesley Snipes som halvvampyr, jagandes andra creatures of the night. En av tre filmer. Den på bilden är den tredje, Trinity. Kanske inte den bästa i trion. Jag gillar första filmen.


Bugsy Malone

En klassiker av annat mått. Jodie Foster's första "stora" film där hon spelar Tallulah, en barflicka och sångerska. Underbar film där gangsterna i trettiotalets maffia-Amerika skjuter gevären laddade med grädde. Härlig musik och en av de första LP-skivorna jag en gång köpte/fick.


Åsså förstås Agent 007, Bond, James Bond... Vem har inte sett nån av dem? Min favorit är Pierce Brosnan, tätt följd av Sean Connery. De nya filmerna med Daniel Craig står lite utanför de tidigare. Eller har gått ett steg längre. Jag menar...

"Shaken or stirred?"

"Do I look like I care?"



För att knyta ihop filmerna med nästa "B-tema", en Binge filmer om och med Barbie. Lite småfjantiga, mesta-dels datanaimerade filmer, men rätt gulliga :-)

Ett självklart val för bosktaven B hos mig borde då alltså bli B för Barbie. Jag samlar ju på Barbiedockor.




Min första dockbild visar några skandinaviska dockor ur serien Dolls of the World och Princesses of the WorldNorwegian Barbie i den vanligare färgkombon på bunaden, blå/röd. Det finns också en i mer lila färger, som anses vara "fel" på något sätt och drogs in. Sen kommer Swedish Barbie I & II, där ettan har en enkel folkdräkt och tvåan en dräkt som är inspirerad av alla folkdräkter i exempelvis Hälsingland, eller Dalarna för den delen. Bredvid henne står Princess Viking Barbie i sin guldfärgade dräkt inspirerad av ja, vad vet jag? Vikingagudar kanske? I Amerikanskt stuk. Och sen den docka som är mest ovanlig av alla de här; Snöprinsessa Barbie med text på de skandinaviska språken på kartongen! Hon såldes bara i Skandinavien, på sjuttiotalet. Hennes kläder är samma som Eskimo Barbie har, men de är gjorda med olika dockor/ansikten som grund.




Sista bilden för min Bokstav B är en grupp av Silkstone Barbie - med en Fashion Model-tjej och en Midge med kristallkrona och knappt synlig bakom alla, Rose från Titanic.




ABC i ord og bilder Runde 3



Av Kvasthilda - 22 april 2010 10:41


O precis när jag skriver det där klampar nån ner för trappen. Fast det var lättare steg än vanligt så det är Junior ovanifrån.

Lite halvgrått idag. Har sovit länge. Alldeles för länge. Kanske behövdes.

Maken är ute på fjället. Sonen i skolan o E-pigan sover. Som vanligt. Katten sover med henne. Han väljer hennes säng om hon inte är hemma också. Om han inte härjar i badrummet och handfatet. Nåt nytt han hittat på.

Storasyster försöker nog ta sig hemöver, så snart hon kan. Kurserna är avklarade och körkortet i hand. Var ute och körde med moster igår. One down, three to go.


Av Kvasthilda - 22 april 2010 09:00


Tema nr 251 Smalt

116/365


Tror inte bilden behöver så mycket beskrivning idag. Men jag kan dock sällan vara helt "tyst"... Smalt är det. Onekligen. Fotat på upplaget. En rostig H-balk som ligger bland andra rostiga balkar och räl.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards