Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 maj 2010

Av Kvasthilda - 3 maj 2010 23:38


Har just läst ut fjärde boken i Vampire Academy-serien av Richelle Mead, Blood Promise. Den absolut bästa i serien. Me love. Jag är en sucker for söta vampyrhistorier. Punkt o slut.

(var tvungen att köpa den på engelska efter att läst ut Skuggkysst på svenska, nu vill jag ha nästa bok!)


Rose Hathaway sticker från skolan då hennes lärare och älskade Dimitri försvinner (i ett Strigoikrig som utspelar sig i slutet av förra boken, Skuggkysst, eller Shadow Kissed). Dimitri har enligt fd (döde) kompisen och numer spöket Mason, blivit förvandlad till Strigoi, en otäck monstervampyr. Rose ger sig ut efter Dimitri för att fullfölja hans önskan om att hellre "Dö än att vara Strigoi". Hennes föresats tar henne till Ryssland där hon nästan dödas av Strigoi och tas till ett hus för att läka, där hon träffar några Moroi-kvinnor som verkar väldigt bekanta. De visar sig vara Dimitris mor, mormor o systrar. Längsta boken i serien såhär långt o klart den bästa.


Av Kvasthilda - 3 maj 2010 20:52


Våren kom av sig. När jag var i björkis i morse sken solen och gav stora löften om en VÅR. Sen kom snön. Igen. Ahhh-mennn... Kolla här bara:


Fotat idag 17.21

Vårmånader i Kiruna är alltid lika intressanta....


Tidigare idag:

Lapporten på förmiddagen.

Favoritmotiv? Många bilder bliii're!


Av Kvasthilda - 3 maj 2010 17:27


Hmm... Katt på hett plåttak? Njae. Om jag får chansen ska jag ta mig till stan för att fotografera kråkslottet vi har i centrum. Ett hus under renovering. Dock har renoveringen stannat av och slutat mitt i. Det är ett hus med tinnar o torn - och plåttak. Taket i sig är väl inte sådär jätteupphetsande, det är mer huset i sig. Som ett litet sagoslott.

Fotona jag har, är ur arkiven och jag har ingen som helst information om husen, annat än att de står mitt emot järnvägsstationen i Gävle. Mer tinnar och torn. Det är även här mer husen i sig jag fotat, än de lite halvtråkiga plåttaken. Dock är taken lite utmärkande med sina torn. Om det just här med tinnar och torn blir ett tema framledes i Veckans Hus får jag väl hoppa det temat då :-) Eller se om jag hittar nåt annat.


Jag älskar det här huset. Bågarna runt fönstren. Tornen. Det påminner om en gammal borg.


Ett grönt koppartak. Fantastiskt. Ärgad koppar är så vackert. Brun koppar är jättefint men det blir lika vackert av tidens tand. Det gula huset med svart tak, kan inte säga om det är just av plåt. Ja, taket alltså. Det är dock mönstrat och jätteläckert. Byggt 1897 säger målade siffror på hörntornet. Tror snarare att taket är av sten, skiffer av nåt slag. Mina foton är tagna på för långt håll för att kunna avgöra, men mönstret är som sagt urläckert!


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Hus


Av Kvasthilda - 3 maj 2010 16:36


Veckans Måndagstema handlar om Drömmar. Jag har ett par nytagna foton av en fågel jag önskar att jag en dag skulle ta BRA foton av. Nära porträtt på ett eller annat sätt. De är så skvätträdda de här stora svarta fåglarna och lyfter så fort man kommer i närheten av dem. Dock närmar jag mig dem nästan till hundra procent med tåg och de är nog kloka att vara rädd för tåget.

Vilken fågel det är? Korp (Corvus Corax). Vår största kråkfågel. Man ser dem ofta patrullera längs vägar och järnväg för att leta mat. De vet att chansen är stor att hitta en påkörd ren eller kanske älg.




Dock finns det mycket annat jag önskar mig och drömmer om, men det kan vara svårt att fånga på bild :-)


Kika på andras Drömmar här:



Av Kvasthilda - 3 maj 2010 13:43


Kvastis överlevde mördarskiften. Huvudvärken håller i sig men är på övergående. Kan ju slappna av nu när jag är ledig en dag. Faktiskt två dygn o lite till. Inget jobb förrän 20.43 på onsdag kväll o det är enda skiftet den här veckan! YAY! SKÖÖÖÖÖÖÖNT!


Såg ett gäng älgar på vägen upp inatt men inte ett fyrfota liv under förmiddagens tågfärd. Däremot fångade jag en örn på bild :-)) Kommer att blir en 365a av den. Fick en fågel värd namnet. Har bild på en PÅ-fågel också men den är uppstoppad o inte alls lika kul - dessutom fotad genom en glasruta men speglingar - o lite distorsion. Nä, en tvättäkta örn med utspridda vingar. Så får det bli.


Distorsion förresten. Det handlar väl egentligen om ljudvågor men jag har alltid applicerat det på foton tagna genom fönsterglas. Samma fenomen. Typ. En viss förvränging av slutresultatet.


E-pigan ligger o hostar hör jag. Efterräkningar från helgens kalla väder - o brist på långkalsonger o vinterjacka... Korta klänningar o nylonstrumpor står inte riktigt pall de arktiska vindarna o snöfallen vi haft över Valborg.


Av Kvasthilda - 3 maj 2010 09:30


Det var lååånga mil inatt. De få vi har till Björkliden kändes som tredubbelt så många. Usch o fy. De här skiften är inte mänskliga. Har sagt det förut o säger det igen. Att ha tolv timmar mellan skiften är OK, om den fria tiden ligger på kväll/natt. INTE om den är under dagtid. Har sovit sådär en fem timmar här inatt o det känns som två. Kanske. Vaknade med skallebäng. Också jävligt kul med inledning av mensvecka när man jobbar såhär. Hjälper inte precis huvudvärken. Eller förlåt. Det hjälper huvudvärken, men inte MIG! Den där värkmästarn har fullt upp att banka o slå.

Har tagit en äcklig kopp java. Kaffet här blir inte gott... Stålmage.

En kollega kom upp o jag klev upp.

"Vad gör du här? Har du missat ditt tåg?"

Nej, en sån där uddatur. Går tydligen söndagar i maj. Tror jag har den en gång till i maj. Borde i så fall vara om två veckor.

Solen skiner. Kanske våren återvänder nu då o tar upp kampen mot vinter o snö och ger Vackra Maj en chans att blomma ut? Snön hemma på gården hade smält ihop och plattats till. Tack-o-lov.

Nä, en kopp kaffe tíll o ett tossibeök innan Snygglo-Ole dyker upp med mitt tåg.

Go'Morron!


Av Kvasthilda - 3 maj 2010 09:00


Tema nr 91 Grodor

128/365


Tre söta grodor :-) Har inga real life grodisar här så det får bli tre sockergrodor i stället. De svarta sockergrodorna med lakritssmak är svåra att stå emot...



 


Redigerat nån vecka senare: Fick en groda när jag var till tandläkaren.... Mwahahaaaa... Med den jag hade sen innan, blev det så grodor, i pluralis. Det får bli en bonusbild här.

(blir inte prinsar om du pussar på dem men givetvis större om du klickar på bilden)



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards