Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 maj 2010

Av Kvasthilda - 5 maj 2010 11:39


Alltså. Nä, vad trött jag blir. Det är grönt o det är vår. Jag skiter i temafoto-graferingarna snart.

Har ni vinter än?!?

Va, har snön redan kommit?!? (sådär framåt september eller kanske början av oktober)

Ja, men herre gud. Jag bor i ett arktiskt landskap. Norrbotten, o framför allt Kiruna ligger NORR OM POLCIRKELN. Vi ska ha snö åtta månader om året. Minst. Vissa år har vi inte EN snöfri månad. Sörlänningarna kommer hit o åker skidor i midnattssol, eller tillbringar påsklovet i fjällen. Varför det? Jo, för SNÖN....!

Vaddå grönt o vår? Inte i april o knappt i maj. När det kommer, då exploderar det. Björkarna går från knopp till fullutvecklade löv på några dagar. Midnattssolen har den effekten på vår värld. Sen försvinner solen helt i december för några veckor. Arktisk natt. Det är svinkallt. Då kommer folk vallandes från hela världen för att se vårt andra fenomen. Norrsken.

Må vara att jag längtar ner till Dalarna under april o framför allt maj månad men att det snöar idag.... Ja, det är bara naturligt! För det gör det ser jag. Snöar.  

Nä, har ni snö än??

Ja, tänk.


Av Kvasthilda - 5 maj 2010 11:18


På gårdagens tågfärd såg jag ännu en rovfågel. Hade stopp o möte precis och trodde den försvann, men såg att den träade (ett bo antagligen) och kom sedan tillbaks. Lyfte på uppvindarna och spanade efter nya byten. Tog en massa foton på den och dess underbart vackra fjäderdräkt mot den blå himlen. Den har verkligen indiantycke. Visste inte hur bilderna skulle bli men jag är högst nöjd med flera av dem (med tanke på det objektiv jag hade med mig, 18-135).

De bästa bilderna på fågeln i sig är tristast då det som sagt är helt blå himmel. De andra bilderna fotade på längre avstånd som kanske inte är de bästa ur fågelns porträttperspektiv, har mer liv då det finns moln i bakgrunden. Svårt att hitta balansen :-)

Ni får en bild just nu...


Fjällvråk (Buteo Lagopus)


Av Kvasthilda - 5 maj 2010 09:00


Tema nr 56 Fem

130/365


Vi är Fem i familjen. Än bor alla barnen hemma. Idag är det inte så enkelt att hitta ett eget boende. Eller framför allt ett jobb som kan betala ett eget boende någon annan stans än hos mamma och pappa. Så länge kottarna bor hemma finns det en handduk åt oss var :-)




 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards