Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 6 maj 2010

Torsdagsreflektionen v18

Av Kvasthilda - 6 maj 2010 01:13


Såhär en dryg timme inpå denna veckas torsdag reflekterer jag över veckan som gått. Idag har det snöat. Igår snöade det. Dagen före det snöade det. Helgen som gick var snöig, snöig, snöig. Det ramlade ner en massa snö från himlen. En del av det ligger kvar ännu. Det kommer inga jättemängder även som snöfallen är ymniga och ihållande: Eller kanske man ska säga att det ligger inte kvar några stora mängder snö. Det smälter bort igen rätt fort.


Ett foto från Svappavaara i veckan. Snön vräker ner i väntan på att mina vagnar ska bli klara. Kom ner med tåget till höger tidigt en morgon och har just kopplat loss vagnarna. (ser du, Grannen...? favvoloket ;p )


Ett tåg på väg mot Svappis o jag väntar på klarsignal att få gå åt andra hållet. Snöfall.....


Några av veckans större händelser. Har sett lite rovfåglar - och fått dem på bild.

Först måste jag dock nämna tussilagon jag såg på upplaget för några dagar sen, innan snön föll o la sitt stora, vita täcke över hela Kiruna. Men det finns dock ett hopp om en vår även här!

Rovfåglarna då. En kungsörn, en fjällvråk och om vi hittat rätt bland alla fåglar, en jorduggla. Just jordugglan var svårfångad. Fotad på långt håll och med rörelse åt varsitt håll blev det som det blev (och mitt 18-135-objektiv). Det roliga var att jag hann aldrig uppfatta vad för sorts fågel det var, annat än en "spännare" som Maken kallar rovfåglarna. Väl hemma kikade vi på bilderna, Storpigan o jag och vi funderade på vad det kunde vara. Vi kikade på rovfågelbilder av alla de slag innan vi SAMTIDIGT utropade att det "kanske är en uggla!?". Letade bland ugglebilderna o fastnade för jordugglan. Hade jag sett dess flykt ordentligt hade det ju avslöjat att det var en uggla.


Torsdagsreflektionen


 
 
Helena

Helena

6 maj 2010 08:11

Snöfall i maj låter helt främmande i mina västgötska öron -här i Göteborg har snön varit borta länge och de senaste dagarna har nästan alla träd och buskar fått sina löv -och igår kände jag för första gången i år doften av nyklippt gräs. Underbart! Hoppas våren snart kommer till dig också! :)

http://aragornsfru.blogg.se

 
skogsfrun på dal

skogsfrun på dal

6 maj 2010 10:05

Spännande med rovfåglar, hade en örn i trädgården en dag. Tror nån att jag med skakiga händer lyckades ta en bild?:-) Vintertid avundas jag er allt det fina vita som man kan ha så roligt med/på, men nu...;-(
(säkerhetskoden blev ushc;-))

http://barasaras.bloggplatsen.se

 
sinneskatten

sinneskatten

7 maj 2010 06:45

Att fånga rovfåglar på bild är inte det lättaste, vi har en fiskljuse vid stugan som jag under flera år försökt att få en bra bild av, men icke!!!

http://sinneskatten.blogspot.com

 
Ingen bild

Gunnar

8 maj 2010 23:52

"igår kände jag för första gången i år doften av nyklippt gräs. Underbart!"

Har också känt nyklippt gräs i onsdags. Inte alls underbart!! Allergisk! :-(

/Gunnar

 
Ingen bild

Kvasthilda

8 maj 2010 23:54

Asch. Allergier är inte kul. Än dröjer det innan vi känner doften av nyklippt gräs här. Framåt midsommar eller kanske tillome juli!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards