Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 maj 2010

Av Kvasthilda - 10 maj 2010 22:12


Jag bor i majestätiska områden av vårt land. Av Skandinavien. Det finns ställen i Norge som är betydligt mer majestätiska än det jag kan visa upp av vår fjällvärld... därför tar jag ett par nyligen uppvisade bilder o kör en repris. Man kommer inte åt att fotografera dessa varelser sådär jätteofta men de tål att ses igen, o igen :-)


Mitt i bilden, bland lite halvmajestätiska fjälltrakter ses en rovfågel sväva. Den är på väg att stiga uppåt för att spana efter mat.


Här har den stigit mig över huvudet.... Eeehhh.... Ja.



En närmare titt på fjällvråken. Har sett ett par till idag, eller fyra. Vet inte riktigt. De är ju mobila!



En av fåglarnas största arter. Kungsörnen.


Skogens konung. Fast med små fjantiga o fjuniga Hälge-horn....



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Kika på andra Majestätiska foton här:



Av Kvasthilda - 10 maj 2010 21:37


Efter en veckas ledighet är Helena tillbaks och vill se skyltar. Jag har en mix av nytt o gammalt, svenska och norska stolpar. En dagsfärsk bild med gamla skyltar, en från januari med nyaste skylten och en bild från augusti i fjol med norska signaler. Gissa vilken som är fotad i vintras? (hehehheehhe)  Vilken är ur dagens fotoskörd?

Givetvis har de alla järnvägstema. Påbud o varningar.


Erskines hus i bakgrunden. Skvallrar om att skylten leder till järnvägsstationen just i Kiruna.





~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Kika in här för andra trissbidrag:

Jag fick länk nr 100 idag! 



Av Kvasthilda - 10 maj 2010 14:59


Gröt-VM? I Skottland. Vi får grötulera då, sa Lotta.


Av Kvasthilda - 10 maj 2010 13:20


Sitter i bjärkliiid'n o väntar på tåg. Nej, vänta nu. Så här är det ju... Bjärkliiid'n ligger ju i södrigare delar av länet o faktiskt i Norrbottens landskap också. Björkliden heter det häruppe. Punkt o slut.

Kompisen i pite's pappa är från bjärkliiiid'n. Hoppsan, blev ett i för mycket där. En plats på jorden, baki bolken. Mitt i djupa urskogen med SNÖ vintertid. Mycket snö. De pratar bondska där, därav uttalet. På vägskyltarna står det Björkliden, precis som här!

Inte en älg på vägen upp. Kanske man ska vara glad över. Vill inte ha dem "på vägen". Däremot har en hare hoppat över spåret, strax före björkis. Har sett fyra fjällvråkar. Eller åtminstone vid fyra tillfällen. Kan ju vara samma. Kanske. Eller minst ett par i alla fall :-)

Såg nån mindreaktig spännare som flög framför loket och precis upp över taket, strax ovanför det där lilla snöret som ger oss elkraft till loken. Hann inte notera vad det var. Bra om jag ens kommer ihåg hur den såg ut till ett senare tillfälle. En liten googling ligger i faggorna. Inte här. Alldeles för sketet "bredband".

Nä, nu ska jag läsa ut boken. Eller titta om jag hittar Rallarleden. Nej, det får blir en fråga för senare vistelser här. Med längre uppehåll. Blir boken. Tre kapitel kvar. Eller fyra.

Av Kvasthilda - 10 maj 2010 11:19



Ja, jäklar. Ibland ler hela livet. Tidig avgång idag. Solen strålar från klarblå himmel.

Sen kommer karmat o biter en i arslet med ett hångarv o ger ett nödstopp mitt på linjen så hela tillgodotiden far åt pipsvängen o fjärren blir sur för att man sabbar planeringen. Må vara med en glimt av humor i ögonvrån men lite surt är det.


jobb · sms
Av Kvasthilda - 10 maj 2010 09:00


Tema nr 235 Redskap

135/365


Eventuellt ändrar jag bild i det här temat under året. Kanske. Har nåt annat i bakhuvudet men de motiven är sådär en hundratjugo mil bort och jag vet inte om jag får en chans att komma dit i år (heller). Därför får det bli detta redskap. Ett instrument som mäter sättningar i backen. Svågern har varit med o satt upp såna här instrument runtom stan så "vi" får veta hur mycket berget förflyttar sig och hur rasen i gruvan påverkar omgivningarna. Sta'n ska ju flytta. De ser ut som små UFOn där de står.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson


Av Kvasthilda - 10 maj 2010 07:45


Vad härligt! Att få vakna av en solstråle i ögat.

Dags att jobba lite igen då :-)


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards