Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 maj 2010

Av Kvasthilda - 14 maj 2010 18:00


Yayyy! Nu fick jag chansen att lägga upp min stora tegelvägg med fönster. En massa rutiga fönster. Ett rutmönster av rutiga fönster. Hittade den här bilden i arkivet för ett tag sen och funderade på när o hur jag skulle lägga upp den. Nu kom det som på beställning.

Lager 157 är en mix av butiker. Texten ser ut att vara ditklistrad i ett fotoprogram men det är faktiskt skylten på väggen. Det säljs mest kläder där. Jeans och ungdomskläder av allehanda slag. En gång i tiden var det här en av landets största filtfabriker. Alla gamla SJ-filtar och filtar till försvaret tillverkades här. Stora och tunga yllefiltar, mestadels grå. Den gamla fabriksbyggnaden finns i Sågmyra i Dalarna.



Andra rutiga rutor här:

Veckans Fönster hos Susanne

 

Av Kvasthilda - 14 maj 2010 10:03


Ännu en dag med en lååååång arbetsdag. Igår hade jag en jäkla tur. Fick ju tjuvbroms på en vagn o blev försenad till Björkliden men Ole, MIN Ole kom en timme tidigt och jag fick gå. Snabbsnabbtåg gjorde att jag var hemma en o en halv timme före tidtabellen. Skööööönt! Ibland fungerar allt o går ens väg.


Får se om de här är kvar idag. En stor flock renar - MELLAN väg E10 och järnvägen. Tur att det är viltstaket mot järnvägen. Hade blivit risk för bowling här annars. STRIKE. Har hänt mer än en gång.... Jag har tagit så många som fyra i en smäll. Inte kul. Andra har plockat allt mellan tio o FEMTIO! Eller så.


Tror jag räknar till sjutton individer.


Av Kvasthilda - 14 maj 2010 09:00


Tema nr 337 Vild & Galen

139/365


Knas-knaskatt! Neo är HELT GALEN...! Matte har köpt kattgodis åt honom och här har E-pigan kladdat med en av godisarna på en leksaksfisk. En skumfisk. Godiset innehåller kattmynta och Neo blir helt vansinnig av det. Det sägs att kattmynta luktar som urinet från en katthona och att det kan driva hannarna till vansinne. Neo är kastrerad men reagerar ändå som en tok på kattmyntan. Kattknark.

 

ÄTA FISKEN!!!!





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson




Av Kvasthilda - 14 maj 2010 01:56


Blått o svart. Svart o blått. Himlen var alldeles blå häromdagen och jag försökte fånga på bild, ett hiskeligt drama som pågick därute. De såg ut som om de dansade i luften men det var betydligt mer dramatiskt än så. Fåglarna börjar besätta sina bon såhär på vårkanten och det kan leda till enorma krig. Här är det en kråka som jagar den mycket större korpen och ger den däng för allt vad den är värd. Här i kvarteret kan det vara småfåglar som jagar de större björktrastarna, eller en björktrast som ilsket jagar en påflugen kråka. Allt för att de är lite för nära bona.





Svart o Blått i FredagsFärger



Av Kvasthilda - 14 maj 2010 00:58


Bokstaven E. E som i Erik. E for Echo.


Filmer på E.




Edward Scissorhands (1990)

En av E-pigans alla Johnny Depp-filmer. Den första av Tim Burtons filmer som Johnny medverkade i. Definitivt inte den sista. En underbar saga om den konstiga killen som bor på vinden i spökhuset. Edward har saxar och knivar i stället för händer och en dag blir han inbjuden till stadens Avon-ombud Peg där han träffar hennes dotter... Givetvis blir han kär men är lite tafflig. Svårt att komma nära någon när man har verktyg i stället för händer! Edward börjar av en händelse klippa häckar och buskar i grannskapet. Det går vidare till att frisera håret på damerna i stan men en dag går det lite fel. 

En riddares historia / A Knight's Tale (2001)

En annan sorts saga, om den unge William Thatcher, spelad av Heath Ledger som en dag bestämmer sig för att ställa upp i riddarnas tornerspel. Det är bara den lilla detaljen att man måste vara adlad med en bakgrund och ett eget vapen för att få vara riddare. Med hjälp av sina nyfunna vapendragare hittar han på ett namn och en sköld och Thatcher ("takläggaren") börjar slåss i tornerspelen. Han vill vinna spelen och flickan. I vägen står dock greve Adhemar som till varje pris inte vill släppa det som han tycker är hans rättmätiga pris, mästartiteln till en kille som det visar sig är son till en simpel takläggare.

Elektra (2004)

Jennifer Garner spelar seriemogulen Marvels actionhjältinna Elektra. Det är en fristående uppföljare till filmen DareDevil. Trots snabba reflexer blir Elektra dödligt sårad i slutet av DareDevil, men blir återupplivad för att återuppstå i egen film som en fruktad lönnmördare. Hon får ett uppdrag som visar sig bli svårare att genomföra än hon tänkt sig. Snygge Goran Visnjic spelar hennes mål. Kan hon genomföra det hon är ålagd att göra?

En officer och en gentleman (1981)

En klassiker av stort mått. Richard Gere spelar den unge kadetten Zack Mayo som trots sin excercisinstruktörs varningar om traktens flickor, faller hjälplöst för en av dem. Debra Winger spelar tjejen han blir kär i och Louis Gossett Jr den hårdföre instruktören. Det är länge sen jag har sett den här filmen och den borde nog ses om igen. Snart!

En vampyrs bekännelser / Interviews wih a Vampire (1994)

Den börjar ha några år på nacken nu den här filmen, liksom vampyrerna. Fast de har väl bett på nacken? Jaja.. Bad humour. En av våra favoriter. Handlar om den unge Louis de Point du Lac som en dag träffar Lestat de Lioncourt. Vad Louis inte vet är att Lestat är vampyr och i en översexig scen blir han biten av Lestat och träder in i den värld som bebos av de för evigt fördömda. Det här är vampyrer som heter duga. Snygga. Antonio Banderas... Tom Cruise förstås. Brad Pitt. Och den unge naive journalisten (Christian Slater) som intervjuar Louis. Skrevs en gång av Anne Rice.

Drink From Me And Live Forever


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Elefanter.... En av alla mina passioner. Det är något med elefanter som tilltalar mig. Den anses vara ett lyckodjur och en amulett i formen av en elefant måste ge ren o skär lycka? Jag har haft en massa elefanter men sålde de flesta när vi flyttade till Kiruna. Stoppade alla i en låda för att sälja dem på en loppis när en kvinna haffade mig i dörren och köpte hela lådan osedd. Det finns fler än jag som är fascinerad av dessa djur! Några ångrar jag nog att jag sålde då. Hade säkert kunnat få en snygg slant idag, men jag hoppas de gladde henne ett tag i alla fall.


En elefant? En nalle? Nä, en nalle i elefantkostym.

(ett mobilsmycke)


En teburk jag köpte på två röda när jag såg den. Svart och röd med elefanter i guld.


En tävlingsvinst. Det är en bonad med tre fickor. På varje ficka sitter en silverfärgad paljettelefant.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ABC i ord og bilder Runde 3



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards