Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 16 maj 2010

Av Kvasthilda - 16 maj 2010 23:36


Fotat idag 21.48


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Bildligt Talat v20



Av Kvasthilda - 16 maj 2010 22:15


Var tvungen att ta några bilder ikväll. Solen lyste stor o röd bakom grannhuset. Alltid svårt att fotografera såhär. Endera blir himlen väldigt ljus och solen bara en vit fläck på fotot - o man ser konturerna av hus o buskar - eller så blir solen röd o fin, himlen får konturer men allt man ser av hus o buskar är siluetter....


Kl 21.49

(ja det är samma foto som i Bildligt Talat ovan)


Av Kvasthilda - 16 maj 2010 20:37


Jag fick dagens tur inställd - också. Hann dra på mig uniformen med rinde Op innan jag gick hemifrån. Avvaktade några minuter ifall att Pf skulle ringa. Var bara att ta av uniformen igen. Jobbarhelg utan jobb. Fast man måste ändå sitta vid telefonen. Har jour till turen är slut. Å andra sidan finns det inte mycket jag kan göra då trafiken står still åt alla håll. Fick en fråga igen om jag har Rc. Nej.


Av Kvasthilda - 16 maj 2010 09:00


Tema nr 59 Folklore

141/365


Oknytt och troll. Allt är de rädda för i Dalarna. De bygger skorstenar på sina små hus med fantasifulla tak på, för att stänga ute allt vad oknytt heter. De bygger in toppen på skorstenen. Det troddes förr att vilda varelser kunde ta sig in genom de "oskyddade" skorstenarna och komma in och ställa till det för husets folk. Nu har jag inga färska bilder av små röda dalastugor från trakterna kring Siljan, som jag gärna hade visat upp här, men jag tar det näst bästa då. Just ett oknytt. De ställde upp en sån här figur i något större modell i rondellen i Rättvik men folk blev som tokiga och den plockades bort. Trollsagorna sitter i ännu. Jag älskar min lilla Mörksugga där den hänger på en hyllkant. Ramlar aldrig ner. (svansen är en motvikt som gör att man kan gunga den o den sitter ändå kvar på kanten - tillome bara med ett ben om den far utanför med det andra)

Man skrämde barnen med Mörksuggan förr. Är du inte snäll kommer Mörksuggan och tar dig. Ja, jisses.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 16 maj 2010 02:31


Veckans trisstema är STARK. I min värld är det starkaste jag vet - mina arbets-redskap! Malmtågsloken som tillhör världens starkaste fordon.


Mitt lok den här dagen. En Iore. Just här med tomvagnar bakom. På väg hem. Står still i Bergfors i väntan på ett möte. Annat starkt i bakgrunden. Fjällen som står där år ut och år in. De ger alla besökare en stark upplevelse och en outtalad längtan tillbaka om man en gång blivit fjällbiten. Det är vackert. (fotat i april)


Möte med ett lasttåg. I fronten en Dm3, på kroken 52 UAD-vagnar med en totalvikt om ca 4900 ton. De här vagnarna är traktorlastade, därav topparna i korgarna. Krävs starka lok för att orka dra.


Sviter efter vinterns enorma snömängder. Fotat mellan Kiruna och Gällivare, eller tvärtom då vi är på väg hem från Gällivare :-) Träden är starka som orkar hålla massorna. Ni ser ju hur de inte riktigt rätat på sig än. Björktopparna har frusit fast i marken där de tyngts ner mot backen. Granarna böjer på nacken, men håller. Fotat genom en skitig framruta - med stenskott... Också starkt!


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 Kika in här för andra trissbidrag:



Av Kvasthilda - 16 maj 2010 00:29


De tre musketörerna är medelålders. De börjar få grått hår. De är lönnfeta o jättesura. Framför allt Porthos som inte får slåss.

"Kidney stones. It hurts when I piss. It hurts when I shit. I'm just a fat old fart with nothing to live for anymore. I'm going to hang myself, as soon as I'm sober."

Gabriel Byrne, Jeremy Irons, Gerard Depardieu och John Malkovich. Vilket gäng!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards