Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 20 maj 2010

Av Kvasthilda - 20 maj 2010 22:36


Kallt. Kallt. Svinjävlakallt. *burr*


Av Kvasthilda - 20 maj 2010 13:04


Neo har fullt upp. Jagar flugor o mumsar i sig. *iiisch* Inatt sprang han mellan fönstren o jagade hararna därute. De börjar mer o mer få sin sommarbruna färg nu. Lite kamouflerade är de ännu, men det vita blir liksom snötäcket allt mindre.

Ute kraxas o kvittras det hejvilt.

Solen strålar. Maken förbereder mat. Han ska bjuda ett par arbetskamrater på mat idag. Blodplättar. Jag har kokat lingonsylt. Sonen kom o påpekade lite näsvist att "Vi har sylt. Två burkar". Jaja. Då får väl grabbarna nykokt sylt till plättarna ändårå.

Tågen skramlar förbi. Trafiken är åter i normala takter igen. Tror jag.

Jag ska jobba natt. Sista tåget norrut. Och hem. Blir nog ensam på linjen. Om jag inte möter/blir förbigången av nån ARE förstås. Sen har jag helg. Fyra dagar. Helgen börjar sådär vid pass halvåtta i morron bitti. SKÖNT!

Av Kvasthilda - 20 maj 2010 09:00


Tema nr 335 Vattenfall

145/365


Även ett litet fall av vatten är ett vattenfall. Smältvatten från fjället rinner ner mot bangården. Stannade för ett möte och såg den lilla vårbäcken komma ner från berget intill. Tog några bilder som väl kunde passa för det här temat.





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 20 maj 2010 00:11



Det har varit en spännande vecka. Eller inte. Helt beroende på hur man ser på saken. Har nog varit betydligt mer spännande för våra norska kollegor än oss på svensk sida som inte kör längre än till Björkliden. Nåja, några av oss kör ju ända till Narvik - ARE-gruppen som kör godståg. Hur som haver. Det har varit höga vattenflöden och snabbt smältande snö pga värme. Vi har inte haft sådär jättevarmt just i Kiruna med omnejd, men det har gått lite för fort för snömassorna att hantera den värme och det regn som har kommit. De flesta översvämningarna och rasen har dock skett på sträckor där våra norska kollegor kör men jag har noterat att det är ovanligt mycket vatten i markerna - överallt. O det har tinat i helgen som gått. Ordentligt.



Hade arbetshelg, den som gick men inte gjort många knop - på järnvägen. Idel inställda tåg. Än är persontrafiken inställd. Träffade senast igår (onsdag, eller idag ännu, då jag vrider dygnet nån timme för jag jobbar natt i morrn) en dam i Björkliden som frågade mig om det går några persontåg. Nej, infoskyltarna säger att det inte gör det. Hon väntade på tidningen. Kvällstidningarna kommer med persontåget och jag antar att hon väntade på nyheter och TV-tidning. Kommer inte tåget, kommer ingen tidning. Åkte med persontåget till björkis häromdagen och tågmästaren klev ur och avlämnade en binge tidningar vid stationshuset. De är efterlängtade av de bofasta såväl i Björkliden som i Abisko.



Neo har också fått nos på utelivet igen. Nu är han jättesur om han inte får på sig selen och får sitta i dörren o kika ut o lyssna på fågelsången o jaga flygfän av det mindre slaget. Han smyger runt o piper o gnäller o petar på selen med det långa snöret. Släpp ut mig! Om man lämnar dörren det minsta på glänt petar han genast upp den och smyger ut i trapphuset o snokar kring yttre ytterdörren. Det KAN ju komma en grannunge o hälsa på så man kan smita. Neo gillar inte regn o rusk men inte fattar han att det varit så också, därute.



Torsdagsreflektionen

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards