Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 21 maj 2010

Av Kvasthilda - 21 maj 2010 15:58


Veckans bokstav följer efter e - nämligen F. F som i Fredrik. F for Foxtrot.


Veckans filmer på F är en salig röra - o rätt många. Har ändå plockat "bara några" ur vår DVD-hylla. Eller våra, då några kommer ur dotras hylla...



From Hell (2001)

Johnny Depp spelar en polis som undersöker mord i 1800-talets London. En berättelse om Jack the Ripper i ny tappning. Mörkt. Snyggt. Spännande.

  

För evigt / Ever After (1998)

En Askungesage med Drew Barrymore i huvudrollen där Anjelica Huston gör den elaka styvmodern och Dougray Scott spelar den franske prinsen.

Fantomen (1996)
Ingen har sett Fantomen utan kläder, klädd i pyjamas och stövlar av läder.... Nej, just ja. Det var ju Electric Banana Band. Billy Zane gör en av serietidningarnas mest klassiska figur, Fantomen. Xander Drax (Treat Williams) söker efter de tre Touguanda-skallarna som sägs ha magiska krafter och tillsammans utgör de en jättekraft - som givetvis är livsfarlig för mänskligheten.
Med Kristy Swanson, Catherine Zeta-Jones mfl.

  

Fantastic 4 (2005)
Ännu en Marvelklassiker. Seriefigurer som fått liv på filmduken. Kvartetten som efter en olyckshändelse på ett rymdskepp får magiska krafter. Första filmen av hittills två.

 

Fyra bröllop och en begravning /
Four Weddings and a Funeral (1993)
En underbar film med en av mina favoskådisar - och Makens antiskådisar :-) Hugh Grant som ränner runt på bröllop till höger och vänster men har svårt att hitta kärleken. Eller snarare kärleken vid rätt tillfälle i livet. Me lööööv!

 

 

 Forrest Gump (1994)
"Life is like a box of chocolates... you never know what you're gonna get" En klassiker med Tom Hanks som Forrest Gump.

 

Firewall (2005)
Harrison Ford spelar här Jack Stanfield, som jobbar med datasäkerhet. Han har utvecklat en supersäker brandvägg...
En dag kidnappas Jacks familj och han måste ta sig förbi sitt eget säkerhetssystem för att hjälpa kidnapparna/tjuvarna och få tillbaks familjen.  

 

Flightplan (2005)
Kyle Pratt (Jodie Foster) tappar bort sin dotter - på ett flygplan! Dottern somnar i en flygstol några rader bort och är plötsligt bara borta. Personalen tror att Kyle är förvirrad och har hittat på alltihop. "De har inte sett någon flicka". Spännande thriller.







~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Fotografering är en av mina favoritsysselsättningar. Jag bor (nästan) bland fjällen och fotar gärna dessa och fåglar så nästa två foton blir just detta. Fjäll o fågel :-)


Lapporten ("Gåsdalen") mellan fjällen Nissuntjårro och Tjounatjåkka.


Fjällvråk i fin fjäderdräkt


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ABC i ord og bilder Runde 3





Av Kvasthilda - 21 maj 2010 15:49


Gult och Lila. FIck lite hjälp då jag är för överstressad idag :-) E-pigan letade fram lite attiraljer åt mig.



Gult & Lila i FredagsFärger



Av Kvasthilda - 21 maj 2010 15:00


Hahahaaa... Jag har inte hunnit med mina fotoutmaningar i slutet av veckan men jag ser nu när jag kikar in på Susannes blogg att vi tänkte i samma banor. Jag har också ett fönster stängt med tegel. Har fotat det här fd fönstret tidigare i vinter och senast när jag letade skyltar för FotoTrissen förra veckan. Mitt fd fönster är inte alls lika vackert som Susannes med den malmdammsskitiga väggen och en container som stod så helt fel placerad.... Det är dock det enda jag har tillgängligt.... Det är vanligt att de sätter igen fönster på gamla tegelbyggnader.

En kompis till mig är med i en järnvägsförening och de håller till i ett lokstall. De har i stället tagit upp fönstret och satt i rutor för att återställa stallet till ursprunget.



Veckans fönster


Av Kvasthilda - 21 maj 2010 14:42


Klart. Har förbeställt biljetter till Kirunafestivalen. Schweindyrt när man inte är ensam om att gå - o inte ensam vuxen längre. O ungarna går inte in gratis längre heller....

"Köp förköp".... Va? De kör fortfarande med sitt Köp Förköp. Man kan inte KÖPA ett Förköp. Du kan köpa förköpsbiljetter men du GÖR ett förköp.


Av Kvasthilda - 21 maj 2010 09:00


Tema nr 20 Blank

146/365


Har aldrig sett noterat en tankbil med den här utformningen tidigare, en stor o två små tankar på var sida. Den passerade över en bro jag precis skulle fara under och den var blank o fin så den får bli dagens 365a :-) Jag tycker den är skitläcker med det blanka stålet mot den bronsfärgade inramningen. Tänk att man kan bli glad av en lastbil!







Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 21 maj 2010 07:47


Usch. Blech. Gäsp.

Blev en timme sen från hemmastationen inatt. Tåget olastat. Satt "i grinden" o läste en bok medan jag väntade. Anlände björkis en o en halv timme sent. Lite halvtaskiga tågmöten på sina håll.

Ole kom tidigt. Tja, tio minuter i alla fall. På plussidan. Men med Iore o gammelvagnar.... najeeeeee... Inte kul. Med nyvagnar behöver man inte ens tänka när man kör (nästan) men med gamla vagnar.... Hopp o ryck. Slit o dra. Broms o gas. Då knappt några tåg går på natten såg det fint ut för hemkomsten. Dock ska man aldrig glädjas innan man parkerat lok i stall. Blev stående i krokvik i enoenhalv timme... Övertid.

Är nu hemma och vet inte om jag ska krypa i säng eller inte. Jag är trött o ändå inte. Har gått in i andra andningen. Saken är bara den att Maken o jag är bjudna på middag ikväll.... Ett glas vin så svimmar man väl.

O i morron ska vi gå ut o fira nåt helt annat tillsammans med goda grannar.

Tur att man har fyradagarshelg,

Go'Morron!


Av Kvasthilda - 21 maj 2010 01:34


Molnen hopar sig. Usch.


Av Kvasthilda - 21 maj 2010 01:00


Den ensamma svanen är kvar i myrpölen.

En jorduggla yrslade runt mig när jag passerade.

Det är en fantastiskt vacker kvälls/nattsolhimmel men (s)vinande kallt.

Fick en sketen Dm3 o skrotfärdiga gamvagnar på kroken. En enda fördel som egentligen gör varken till eller från i det stora hela. De är inte så många. Inte ett fullt set.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards