Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 29 maj 2010

Av Kvasthilda - 29 maj 2010 15:41


Den här veckan blir det ett av mina nya smycken. Jag är inne i en rosa period. Det är mycket röda o cerise toner i allt. Köpte en ny blus och ett halsband kallade på mig från en ställning en bit bort, när jag stod i kön för att betala. Tur att det var lite folk!


  

Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 29 maj 2010 13:32


Dagens kryss löses idag flera timmar efter direktsändningen. Har fått sova ut och är väldigt punschig. E-pigan skramlade just in genom ytterdörren. Storasyster har varit privatchaffis inatt. Träffade visst en gammal klasskompis också.


Dagens Melodikryss börjar med en dansk duo, Ulrik och sonen Michael Neumann spelar Povel Ramels Ta av dig skorna.


Tjuren från Wales gör sen sin version av Yesterday, Tom Jones.


Nästa melodi är en svensk tevesignatur o vi vill ha andra halvan ur programtiteln. Det var väl det första soffprogrammet? Nej Halvsju var nog före. Idag hörde vi signaturen till Sveriges Magasin som gick på sjuttiotalet. Drutten o Jena var ett stående inslag. Jag minns Gunnar Arvidsson som höll i trådarna (från Stockholm). På Wikipedia får jag veta följande: "Signaturmelodi för Sveriges magasin var 'Magic Trumpet' med Herb Alpert & The Tijuana Brass".


Nästa uppgift framförs av "en musikgigant vid flygeln". Då Eldemannen efterlyste "det förnamn han föddes med" anade jag direkt att vi sökte Elton John som ju hette Reginald (Kenneth) Dwight som barn. Med sig idag hade han en av mina favoriter, Ronan Keating. Jag bara älskar hans röst. De framförde här Your Song vid en stor livekonsert, till publikens (och min) stora förtjusning...


Nästa uppgift klarade jag inte utan googling och med hjälp av senare ledtråd. Hade jag haft mamma här, hade det inte varit nåt problem alls :-) Låten som Cave Stompers spelade heter Fjorton år tror jag visst att jag var. Enn Kokk skrev i ett gammalt kryssinlägg att den unga sångerskan med den klara rösten hette Ingeborg Nyberg. Har ett vagt minne av det sen tidigare kryss.

Fjorton år tror jag visst att jag va'
liten flicka så munter och så gla'!
Ingen friare hörde jag å'.
Och ingen tänkte jag heller uppå.
 :,: La lalala, lalala
La lalala lalalalalala :,:

  

Tiden gick och jag blev sjutton år,
solen sken, göken gol, och det var vår!
Allt var skönt, jorden grön, himlen blå,
Men likväl feltes mig något ändå.
   La lalala etc.

  

Ja, nu är det ej mer som de va':
— stundom är jag så sorgsen, stundom gla'.
Stundom är jag så vit, stundom rö',
— och jag vill varken leva eller dö.
   La lalala etc


Mässingssextetten Limpan (hur kan man heta det?) framförde sedan en textlös version av Du borde köpa dig en Tyrolerhatt. Blåst var det i alla fall.... Stikkan Andersson skrev den svenska texten och Östen Warnerbring har spelat in den - med sångtext.


Ännu en "gammal klassiker"... Eller? Kanske inte i den här versionen. Det var Capri spelades av Leif Hultgrens....


Över till något heeeelt annat. En Bamselåt. De görs ju alltid av andra kända melodier och idag var det Sareks Över eld och vatten som omskriven med text om och med figurerna ur Sjumilaskogen (nä fan det är en annan björn, Nalle Puh), Ut på äventyr från skivan Dunderfest.


Från Bamse går vi ut i månskenet. Moonlight Shadow ger mig en total lyckokänsla och en fånigt leende. Hamnar direkt tillbaks i gymnasietiden. Mike Oldfields underbara låt, med sång av Maggie Riley.


En annan tjej tar över micken o sjunger en låt från albumet So Natural; In all the right places. Lisa Stansfield heter hon.

If you take me straight to heaven
I could never fall
'cos loving you is what I'm made for


Sen kommer ännu en instrumental melodi, denna gången av Evert Taube, framförd av gitarristen Christer Karlberg. Eldemannen nämner "en kom-ihåg-fråga" från Nizza :-) I Tango från Nizza ställer Carmencita följande fråga till Fritjof Andersson:

Säj minns ni mej ännu, don Fritiof Andersson,
det var länge sen vi fick en dans vi två.
Men jag är Carmencita ifrån Samborobon,
där vi möttes nittonhundratrettiotvå.


Mer tjejer. Anna Maria Espinosa gör sitt Melodifestivalbidrag från i fjol årets upplaga, Innan alla ljusen brunnit ut. För krysset ska vi ha en siffra "som förekommer flera gånger i årtalet"... 2010 ger nolla.


Majs sista kryss sista uppgift, gäller en upphovsman. "Vem skrev texten vi inte får höra?". Ännu en instrumental melodi hörs och det är den underbara, underbara (om även med Roland Cedermarck 'Cedermark, Cedermark, Cedermark...kanske det fastnar nu Gunnar? - Naeehh' - på sitt dragspel) Höstvisa av Tove Jansson.

Skynda dig älskade, skynda att älska,
dagarna mörkna minut för minut,
tänd våra ljus, det är nära till natten,
snart är den blommande sommarn slut.
Jag letar efter nånting
som vi kanske glömde bort
och som du kunde hjälpa mig att finna.
En sommar går förbi,
den är alltid lika kort

Sommaren var en torsdag sägs det i Kiruna, men än är vi inte där!


Jaha. Melodifestival ja. Ikväll är det stor Eurovisionschlagerfinal och vi är inte med.... Diverse svenskar finns förvisso på scenen och bakom ett flertal bidrag men lilla söta Anna står inte på scenen. Hmmmpppffttt... 


Av Kvasthilda - 29 maj 2010 09:00


Tema nr 311 Trassel

153/365


Trassel. Ett jäkla trassel. En riktig härva. Det blir det av mina hörlurarkablar varenda gång jag tar dem ur jackfickan. Oftast följer det med ett gäng hårsnoddar också som ska trasslas loss från lurhärvan. De här har jag på jobbet för i en Dm3 finns ingen radio och ibland är det jättetrist att inte ha nåt som håller en sällskap så då blir det att lyssna på radion via mobilen. En stund i alla fall. Det är så mycket radioskugga norr om Kiruna med alla berg och fjäll som stör radiovågorna.  




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 29 maj 2010 06:02


Vi tittar uppåt den här veckan. Jag tittar mest framåt. Åkte pass med en kollega då mitt tåg var inställt och kunde ta några foton. Himlen brinner. Midnattssolen lyser bakom Nakeri o ger ett gulorange sken på himlen.


Nakeri 28 maj kl 23.42


Shannara's Saturday Mix


Av Kvasthilda - 29 maj 2010 05:15


Jag är hungrig!

Har precis klivit in genom dörren. Anlände hemstation' för fyrtio minuter sen men har varit ute en sväng med kameran innan jag kryper i säng. Melodikryss i morron fm. Eller om drygt fyraoenhalv timme. Det får bli en senare fråga.

Det har varit en jättefin natt. Ljust. Solen går ju aldrig ner, även om den försvinner ut mitt synfält titt som tätt. Bakom berg o fjäll...


Kl 23.15, medvetet suddig


Av Kvasthilda - 29 maj 2010 00:47


Midnattssol.

Mmmyyysii't!

 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards