Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 8 juni 2010

Av Kvasthilda - 8 juni 2010 23:25


Jag lekte mycket med klippdockor när jag var liten. Mormor hade veckotidningar man fick klippa ur, men BARA om hon hunnit läsa allt i tidningen och om det inte fanns nån novell eller roman på baksidan. Oftast hade de väl tänkt till o lagt annonser på baksidan, men det kunde ju vara vad som helst. De här böckerna är alla av nyare datum än när det begav sig för mig som barn.

Då jag inte har sådär jättemycket tid över den här veckan till just lek, tog jag så sonika o fotade några böcker ur min samling av klippdockor för Tisdagstema :-)


Ser du vad de har gemensamt?

(tre av dem råkar vara ritade av Tom Tierney, men det är inte vad det gäller)



Se här för ett inlägg i samma tema tidigare idag.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Lek i TisdagsTema



Av Kvasthilda - 8 juni 2010 23:10


Trädgård... Just här i mina kvarter finns väl inte mycket till trädgård. En av grannfruarna i ett annat hus planterar blommor sommartid och har ett fint land närmast huset men hos mig växer det vilt. En fd fru i huset har en gång gjort en liten trädgårdstäppa och så här är hur det ser ut för tillfället:



    


Det här är väl ungefär som den kommer att se ut om nån vecka:




Andra vyer runt kvarteret

(bilderna från förra året)




Min mamma har dock en underbar trädgård och där börjar det nog blomma hejvilt nu. Hon har blommor för flera säsonger för att det alltid ska finnas något som blommar. Dessutom är trädgården indelad i olika områden där i vissa det växer gula blommor, i andra vita och på sina håll blå blommor. Osv.


Ett hörn av mammas trädgård.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Kika på andra härliga trädgårdar att beskåda:



Av Kvasthilda - 8 juni 2010 18:05


Jag fick en länk av en kompis till ett par klippdockor av Victoria och Daniel. Finska YLÄ delar med sig av dem på Internet. Titta in här för fem pdf-filer att klippa ut o leka med :-)




Bild: YLE Uutiset Grafiikka

Av Kvasthilda - 8 juni 2010 09:00


Tema nr 214 Panorering

163/365


En bild som fick sitt självklara tema när jag tittade på bilderna. Jag har verkligen försökt få till en panorering - på kvarterets trastar, men de är för snabba för mig o kameran. Framför allt de tidpunkter på dygnet jag försökt. Fotade en hare på upplaget där den tränade agility. Hoppade över slipers o for in bakom rullar o genom rör... Jag tog några bilder på den sen den fick syn på mig o försvann - och se där. En panorering. Inte så övertydlig men dock. En panorering är det. Huvudet och öronen är helt stilla medan resten rör sig hejvilt (gammal man gör så gott han kan...., nä det var nåt helt annat). Svårt att fånga en hare helt då den rör sig snabbt som vinden och benen trummar där den springer.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 8 juni 2010 03:15


The family's new car. Hubby always has the Audi with him so he had to get a second car for the rest of us. Only the eldest kid who has a driver's license right now....


Familjens andrabil. En billig-i-drift-bil till familjen när Maken/Barnafadern är borta från stan med Audin.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

This week in Ruby Tuesday



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards