Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 9 juni 2010

Av Kvasthilda - 9 juni 2010 22:54


.... såg ju en havsörn idag...... O hade inte kameran med mig. Typiskt.


Av Kvasthilda - 9 juni 2010 15:21


Lite småtrött idag. Det är lite svårt att ställa om kroppen till tidiga förmiddagsskift när man börjat mitt på dagen så länge. I morgon blir det ännu tidigare men då har man förhoppningsvis kommit ikapp sömnen :-)


Solen strålar högt bland bullmolnen idag. Värmen är nog så sakteliga på väg. Lämnade i alla fall vinterjackan hemma idag.  Fast det är ju den enda vi har. Går med en fleecejacka från min förra arbetsplats som vår-o-sommarjacka. Den funkar som mellanfoder vintertid också så det är väl även den en året-runt-modell. Men att vi får nån från VÅR arbetsgivare? Nå inte.


Hade en instruktör med mig igår. Han ska examinera en av våra KY-are och skulle åka linjekännedom. Vi var til Svappis o han plockade upp linjeboken. Hhhrrmmmade lite o konstaterade att det fanns inte mycket att läsa där inte. Ett par sidor bara. Ja, fler signaler finns det inte på de fyra milen.

Men det var sommar i svappis. Löven var gröna o vackra. Bara man passerat Skitabäcken blir det grönt. I Kiruna med omnejd ligger det en vecka efter. Det är som en osynlig gräns. Fick peka på en jorduggla i alla fall. Inga lavskrikor eller ripor som man annars kan se efter svappaspåret.


Idag är det björkis som gäller. Lite is kvar på träsket. Viken jag fotade häromdagen har ännu en remsa is längst in och utanför Abisko ligger det lite is. Och en o annan snöhög på sina håll. Is som smält och blåst ihop mot stränderna. Det samlar ihop sig i vita högar. När nu solen äntligen tycks ha hittat hit ska det väl inte dröja innan det är borta.

Det står inte på som "vi" säger i Dalarna. Står inte på vaddå? svarar Maken....


Men nu står det kaffe på - schemat.


Av Kvasthilda - 9 juni 2010 09:00


Tema nr 146 Kurragömma

164/365


Hararna är ganska skvätträdda och springer o gömmer sig så fort de anar att någon tittar på dem. Den här jössen sprang in bland kabelrullarna på upplaget o gömde sig. Ser att den kikar på mig. De har stora glosiga ögon som gör att de ser åt alla håll. Eller ser rörelser i alla fall. Det sägs att harar har dålig syn annars. Står man still ser de en inte.

 

 

 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 9 juni 2010 00:36


Ont om tid. Jobbar som en galning just nu och hinner knappt med. Tur man har stora arkiv att tillgå - och framför allt när det gäller kyrkor o deras fönster, som ju är veckans hustema. Nu har jag gjort ett litet urval av alla de kyrkor jag fotat och plockat lite blandade fönster.


Svärdsjö kyrka utanför Falun. Fönstret sitter i vapengården.



Falu Kristine och ett par av dess vackra små rosettfönster.


   


Också från Falu Kristine. Ett av fönstren runt koret.


Ett av alla fönster i Stora Tuna kyrka med en närmare titt på varje rad nedanför








Torsångs lilla stenkyrka




Valbo kyrka har jag valt att inte lägga in några bilder av i det här inlägget, men det finns ett par vackra fönster där också. Vi hade tur som fick komma in i kyrkan innan vaktmästaren stängde den.


Åsså måste jag ju ha med Kiruna kyrka. Inga utsmyckningar här, utan bara stora fönster för att släppa in så mycket ljus som möjligt i vår mörka kyrka.



  



Det finns förstås så många, många andra fönster att välja på då jag besökt några kyrkor förra sommaren, men de här får räcka för den här gången. Många fler kyrkor - och fönster finns bland mina kyrkbilder - länk i högra fältet ovan, eller här.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning





Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards