Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 juni 2010

Av Kvasthilda - 13 juni 2010 23:58


Hur i fridens tider ska jag kunna välja TRE portar??? Jag har sådär en tre miljoner att visa upp. Portar och dörrar. Den jag helst hade velat visa upp hittar jag inte. O den ligger för långt borta för att fara o fota. Maffiga kyrkportar o gamla trädörrar med hemsmidda låsanordningar. Vad ska man välja?? Ole Dole Doff. Det får bli två kyrkportar till att börja med.


Falu Kristine kyrka. En port i ett av sidoskeppen. En maffig kopparport.


Till en enklare port i trä. Jukkasjärvi kyrka.
Själva kyrkporten syns här genom klockstapelns öppna port(al).


Till en helt annan trädörr. Den här sitter på "svinhuset" vid

pappas barndomshem i Härjedalen.


För Jahs skull..... ;p En annan port finns här...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 Kika in här för andra dörrar o portar:



Av Kvasthilda - 13 juni 2010 23:38


Susanne skickade mig en fotoutmaning... Den går ut på att visa tionde bilden i bloggen. Jag räknar bara foton (har ett par clipartbilder emellan där) och denna är min tionde (låter som nåt Prins John ska driva in):



Denna bild publicerades den 10 april förra året.

Inlägget handlade om mina favoritsaker runt huset. Ja, jisses. Tiden går! Ängeln är så söt där hon ligger (låg då) i fönstret o spretar med fötterna.


Om jag nu ska skicka den här vidare..... Ger den till några av mina vänner som inte "fototemar". Var lite svårt att välja vilka tre, så jag har dragit lott! Rättvisast så :-)

Berith, Glada Katarina, Anna


Av Kvasthilda - 13 juni 2010 22:31


Dags att ta tjuren vid hornen o dra igång ett kryssinlägg.... Nån gång ska det ju bli klart!


Rikta in er på Ockelbo så ses vi nästa lördag.

Nä, hade inte tänkt ge mig dit. Lite för långt!


Vi börjar med en dubbel. Musik skall byggas utav glädje sjöngs givetvis av Lill Lindfors.


Andra uppgiften handlar om ett stackars djur. "En viss sorts sådan" säger Eldemannen. Har sett en o annan idag. En jag önskar att jag hade en kamera att fånga då den flög in över en myrpöl och speglade sig så fint i vattenytan mot gräskanten. Om den här stackarn blev fångad vet jag inte då jag inte kan texten men den klagade i alla fall, anden. Vildandens klagan.


Sen ska vi ha tag i en skådespelare. Har vi inte nyss hört honom? Allan Edwall. Inte med denna Sommarvisa men med nåt annat? Nä, förra veckan var det ju Sven Wollter, ja...


Från sjungande skådisar till Melodifestivalen. En trippel. Ja, har man ett tredelat namn kan det ju bli så. Många hade hellre sett att han sjungit i Oslo, Salem al Fakir med sin Keep on Walking. I stället vandrade Anna och med henne, Sverige ut ur tävlingen innan finalen.... Dock föll hon på målsnöret, fröken Bergendahl.


Salem spelade på sin flygel. Här söker vi ett annat instrument som finns "att föredra" i texten. Ett gammaldags o sammansatt instrument... Jahaja... Sammansatt av vaddå? Luftbälgar och knappar? Olrog skrev Tjo och tjim och inget annat. Idag spelade Egon Kärrman med Radions Underhållningsorkester.

Handklaver och klarinett ska' de' va',
tjo och tjim och inge' annat.
Hoppa högt och hoppa lätt ska' vi ha,
tjo och tjim och inge' annat


Från en stimmig kroglåt till något mer stillsamt. Fred Åkerström brukar sjunga den här underbara texten. En utländsk melodi och vi vill ha ett ord ur svenska titeln. Jag ger dig min morgon.

Återigen gryr dagen vid din bleka skuldra
Genom frostigt glas syns solen som en huldra
Ditt hår det flyter över hela kudden.
Om du var vaken skulle jag ge dig
allt det där jag aldrig ger dig
men du jag ger dig min morgon
jag ger dig min dag


En annan tävlingsdeltagare tillika vinnare avslutar första halvan. "En IDOL helt enkelt" säger Eldeman. Erik Grönwall flyger Higher. Snart flyger han till Kiruna för att sjunga på Kirunafestivalen.


Efter nyhetspausen (som jag ju inte hör, då jag lyssnar på "reprisen") Steen Holkenovs Orkester spelade en melodi med religiös anknytning.... Säger mig inget även om jag hört melodin förr. Lite hjälp av omkringliggande ord ger mig ark. Kanske det är Noaks ark som ska byggas? Eller kanske Noah's Ark...


Mer Melodifestival, 2008 den här gången. "Den ene är den andres,... ja vaddå?" Rongedal är tvillingar och således bröder. En är bror till den andre. Fiffigt Elin. Just a minute.


Det tog säkert något mer än en minut för Alexander Graham Bell att komma på den fantastiska uppfinningen som ingen i hela världen klarar sig utan idag. Telefonen... Vi hörde en instrumental version av Stevie Wonder's I just called to say I love you. Richard Cleyderman spelade.


En svensk komedienne sjunger.... Mia Skäringer sjunger Taubes Sov på min arm, eller Nocturne. Enda anledningen till mitt påstående att det är Mia som sjunger är de bokstäver jag har i krysset som säger mig att teveserien vi söker är Solsidan och hon medverkar (visst) där. Har inte sett ett avsnitt själv....


Så över till nåt högaktuellt..... Man kommer inte att kunna lyssna på radion eller se teve på flera veckor framöver. Hela sommaren är väl vigd åt världsmästerskapen i fotboll. Högt o lågt. Visas på teve o hörs i radion. VM är det för krysset och Ricky Martin sjöng Allez Allez Allez 1998.


Sista uppgiften är en folkvisa o vi vill ha andra ordet ur titeln. Plocka vill jag skogsviol...

Här finns inga skogsvioler men väl fjällvioler. Små o gula är de. De har inte börjat blomma riktigt än men snart är backen utanför köksfönstret gul o vacker :-)


Det var det det.


Av Kvasthilda - 13 juni 2010 16:21


Det har varit - och är en knökfull helg. När ska jag hinna med krysset? Löste det ju igår när jag satt här, men har inte haft en chans att blogga om det. Jag vet ju hur lång tid det tar...


Idag regnar det. Slirregn. Snorhalt. Det gick framåt men lite långsamt. Nåja, tappade inte så mycket tid mellan stationerna. Var mest PÅ stationerna (driftplatserna) jag tappade tid. Mötesstopp. På en tur som enligt tidtabellen inte har några möten..... Blir så när tiden inte stämmer med persontågen o långtågen.... Gick tidigt hemifrån o blev sen i björkis. Så kan det gå. Lite övertid igen då.

Glömde min vattenflaska på loket. Klant. Får be en av kollegorna hålla utkik efter den. Hyssmakaren ska nog ha mitt tåg hem om jag minns rätt från turlistan.


En av mina (fd) handledare ligger i soffan o kikar på teven. Eller insidan ögonlocken, vet inte så noga. På teven är det fotboll... TRÅÅÅÅÅKIGT. Han är här o kör i stället för en kollega som undviker Dm3. De har bytt turer för att hon ska få Iore i stället. Vår arbetsgivare är inte så givmild när det gäller graviditeter. För lite förare! Iore är snällare mot babymagar än Dm3. Strålning o annat. Skumpande. Jus tnu verkar det vara tufft att vara blivande mamma. Skitstövlar.


Nu for Benke. Hej Vejs.

Jag ska fixa lite kaffe o ta're lugnt tills nästa förare dyker upp. Han är i faggorna. Norsken passerade just utanför fönstret såg jag.


Av Kvasthilda - 13 juni 2010 10:51


Undrar om jag ska köpa en trisslott - eller sju? Fick samma lok som igår... Det som försenade min avgång med en timme. Hahahahaaa.. Går väl lite tidigare till stall idag då. Eller? Får hoppas att hjälpkompressorerna orkar ladda upp behållarna tillräckligt idag. 3,5 i den ena o 4,7 i den andra... Måste vara minst 5.

Bar.

Det är vad det heter idag. En bar motsvarar ett kilo. Men kilo heter det inte. Längre. Är väl nåt internationellt. Eller så.

NåNä. Ladda vattenflaskan o traska tills tall då kanske. Eeehhh.... till stall ska det vara. Queen of Typo.

Ha en bra dag!

Just ja. Trissen btw. Portar/dörrar.. Undrar om kvastis har några portar eller dörrar i fotoarkiven?? Njaeee... Eller - JO. En del :-)

Men när ska jag hinna med krysset då?? Maken tog med sig Lapptoppen idag så jag hinner inte göra nåt under den fantastiska tiden på bortastation. De underbara fyra timmarna.  


Då tar vi det igen...


Ha en bra dag!


Av Kvasthilda - 13 juni 2010 10:23


Fotat 12 juni, 14.51



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Bildligt Talat v24




Av Kvasthilda - 13 juni 2010 10:13


Lite sött o lite surt. Jag tar det bokstavligt idag :-)) Resterna från vår städdag. Tänk att det finns karameller kvar än! Det är klart.... Med dryga sju kilo godis åt kvarterets ungar och godissugna vuxna... Det räcker o blir över!




Shannara's Saturday Mix


Av Kvasthilda - 13 juni 2010 09:00


 Tema nr 131 Juni

171/365


Juni. Underbara sköna juni. Med alla myggen... Det är första månaden som nästan stämmer med Elsa Beskows almanacka. Det kan gå att bada utomhus - i vilt vatten, även om de flesta väntar ett tag till eller vänder sig till badplatsen med utebassäng. Det är bara riktiga vikingar som kastar sig i naturvatten i juni....

Dock kan det även snöa långt in i juni. Det har hänt. Vi har upplevt skolavslutningar med isvindar och snö i luften.





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards