Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 juni 2010

Av Kvasthilda - 14 juni 2010 16:16


... eller inte. Regntunga skyar. Så var det igår. Molnen hängde lågt över fjällen. Det har regnat lite idag också. Färgerna blir så mustiga i naturen. Skogen så mycket grönare. Får hoppas att det inte blir alltför striligt när jag kör hem sen. Och jag hoppas på nyvagnar. Vore ju en kanonvinst om det blir gamla vagnar till Ioren....

*bech*


En del av Torne Träsk.


Kaisepakte i dimmorna i fjärran.


Av Kvasthilda - 14 juni 2010 16:08


Sitter just nu i orderrummet i Gällivare o väntar på en taxi. Eller.... Har inte ringt taxi än så de vet ju inte att jag väntar på dem. Var o käkade ett nitti's skrov. *rap* Kräkmätt. Tog en tur förbi kiosken också. Pressbyrån. Här finns det i alla fall en. I Kiruna är den riven sedan några år tillbaks o den lilla mobila hampisvagnen har flyttat från stationen. Ut på industriområdet... Förstår jag inte riktigt. Men de har antagligen fler kunder därute än på stationen. Det går ju inte SÅ många tåg per dag o industriområdet är ju knökfullt med... industrier. Eller företag o verkstäder av olika slag. Dessutom är den mobila kiosken välrenommerad och har goda hampisar.

Usch finns det inga mellanlägen på det här jävla tangentbordet? Jag får ont i handlederna. För högt eller för lågt. Helt fel vinklar. IOFS är jag van vid mitt halvergonomiska. Det här är JOBBIGT!


Har fotat en skorsten. O lite taggtråd. Spännande va?

OK, ringa taxi då kanske. Snart.


Av Kvasthilda - 14 juni 2010 11:46


Jaha se där. Idag ska mitt tåg gå. Pass till Gällivare med persontåget o kära malm (KÄRA malm?? Nä, men KÖRA) hem. Var ett tag sen jag körde på Gällivare. Shit. Måste ha varit i februari, faktiskt januari! En av mina kollegor såg två björnar häromdagen. Lär väl inte ha sån tur idag.... Kameran följer med i alla fall för säkerhets skull!


Skorstenar. Ska fota skorstenar! Hmm... Får se om det finns nån i Gällivare kanske? Ja, att det finns skorstenar är jag övertygad om, men inga är väl så klassiska som adventsljusstaken i Norrköping? Nån ska man väl kunna fästa på bild? Hade ju varit kul att fota skorstenar på dalastugorna. De med antiknyttopparna. Lock o skydd för skorstenarna. O nu pratar vi inte vindskydd per se och antikråk o ugglestopp utan såna grejer som stoppar oknytt från att ta sig in i stugorna. Det var ju det där med folkloren (inte ā la Bengt Sändh då va?) o vidskepelserna i gamla folkhistorier. Dalfolket är rädda för oknytt.


Maken ringde igår. Han o kompisen hade varit ute o plockat murklor. Säckvis. De hade hittat massor sa han. Kompisen kokade (förvällde) dem igår o se ska de väl torka dem - eller frysa. Vet inte. Torkad svamp är lite mer hanterlig än frusen.


Det blir några fullspäckade dagar till innan jag får ledigt. Nåja, i morgon har jag kvälls/natttåg så jag är ledig större delen av dagen. Blir nog att sova länge i morgon. Sov för lite inatt och är övertrött. Har haft AP-träff idag så jag klev upp tidigt.


OK, en o en halv timme till 95an går. Lite mat kanske?



Av Kvasthilda - 14 juni 2010 09:00


Tema nr 244 Rosor

172/365


Fick denna underbara bukett på Mors Dag. Rosorna var jättefina med mörkare kanter. Okääjjrråå.. Kanske på väg att torka vid fototillfället. Men jag älskar deras djupcerise färg.

Idag fyller min äldsta brorsdotter år. Grattis! Du får en blomma av mig. Färskt bevarad på digital väg :-)




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 14 juni 2010 00:29


Apropå veckans Fototriss.....


Har en port till..... Den största av dem alla: Lapporten. En bild med några veckor på nacken och en dagsfärsk. Porten är BORTA! Ni ser ju att vinkeln är ungefär densamma. Såhär (nedre bilden förstås) såg det nästan ut första gången jag och Maken (då "bara" pojkvän) åkte för att se Lapporten. En gardin var nerdragen framför. Stopp. Regndimmor. Snopet. Då bodde vi fortfarande i Dalarna o var här på "påsklov".





Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards