Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 25 juni 2010

Av Kvasthilda - 25 juni 2010 17:35


Bästa midsommar'n ever. Tre timmars väntetid i Stordalen. Jippie.


jobb · sms
Av Kvasthilda - 25 juni 2010 15:00


Yikezz. Från Clabbe till Lasse Stefanz. Rys.


Av Kvasthilda - 25 juni 2010 11:28


Midsommarafton ja.... Sprang förbi en skylt någonstans häromdagen. "Fira Midsommar i Kiruna". Det brukar alltid vara någon form av firande i Stadsparken på midsommarafton och så även idag. Vädret är inte sådär jättekanon men man behöver nog inte ha täckbyxor på sig i alla fall. Jag har jobbat som handledare på Datto en gång i tiden och vi brukade vara med o hjälpa till där - som en av Kommunens aktiviteter pch projekt. Ett av de åren var det jättekallt och jag hade täckbyxor (visserligen ett par tunnare mendock), tjock ylletröja med polokrage under min halvtjocka orange jacka med fleecefoder. Min älskade orange jacka. Den är så sliten o dragkedjan trasig men jag brukar ha den på fjället. Duger bra att krypa in i som extrajacka vid brasan.

Jag ska jobba hela helgen. Ett till tolv. Typ. Tre dagar i rad. Sen ett nattskift innan det blir en ledig dag. Eller nästan två för jag kommer ju hem på morronkvisten på tisdag men man är ofta så koko efter nattskiftet och förmiddagssömnen så dagen bara sveper förbi utan att man är riktigt med.

Nästa helg är det dags för årets händelse. Kirunafestivalen. Ser jag fram emot. Hoppas vädergudarna står på min sida då. Det är dags för en superbra festival nu men strålande midnattssol och blå himmel. Vi vill inte ha tillbaks första sommaren Ulf Lundell var här. Det spöregnade. O regnade lite till. O vräkte ner ännu mer. Sist han var här var det bättre väder men då var hans humör inte det bästa i stället. (förra sommaren)


Av Kvasthilda - 25 juni 2010 09:00


Tema nr 181 Midsommar

181/365


Midsommarhelg. Jag ska jobba hela helgen så det blir inte mycket till firande för min del den här helgen.

Jag är ju kulla och i Dalarna kan man verkligen fira midsommar. Folk vallfärdar från stora delar av landet till Dalarna för att fira med majstångsresning och knätofs och kyrkbåtsrodd vid Siljan. På midsommarafton är det tävling i Leksand. Det görs även här, framför allt vid Jukkasjärvi Hembygdsgård. Stångresningen alltså. Inte så mycket knätofs som i Dalarna, men med bygdedräkter av olika slag. De är inte så färgglada och fantastiska som daldräkterna ofta är, men de har sin charm. Kiruna Folkdansgille har dräkter i lite rysk stil men röd skjorta o lappskor till svarta byxor eller kjol.

Jag har någonstans en liten grön midsommarstång i dockstorlek som varit med på en o annan uppställning med mina Barbiedockor men den har försvunnit in i vinds-dimmorna någonstans. Därför får det blir nåt helt annat för midsommar.

Min bild symboliserar min midsommar. Hade ju en ring i 365an häromdagen och det var för att framhålla vår förlovningsdag. Såhär såg det ut då, på midsommarafton för tjugoett år sen. Minus glaset då, men fatet är detsamma och ringarna är de vi hade. Nåja, den ena för om man ska vara petig är de mina båda två, men de får symbolisera våra båda.


 

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards