Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 juli 2010

Av Kvasthilda - 1 juli 2010 22:46


Så har turen kommit till bokstaven L. L som i Ludvig. L som i Lima.

Har bara ett litet urval av filmer på L idag.



Lawrence of Arabia (1962)

En gammal klassiker med Peter O'Toole som den engelske officeren T.E Lawrence och hans resor i Mellanöstern under tiden för första världskriget. Han förenar en massa stridande stammar som sedan tar sig an de turkiska styrkorna i Nordafrika.

The Last Samurai / Den siste samurajen (2003)

En fantastisk film om den amerikanske kapten Nathan Algren, en alkoholiserad man som drar in pengar genom att göra diverse skjuttricks. Han åker till Japan för att slåss mot samurajerna men finner sig vilja strida för deras sak. Samurajerna är på utdöende när det nya Japan föds. Samurajer tillhör det förgångna. En helt underbar och episk film. Tom Cruise och Ken Watanabe i huvudrollerna.

Love Actually (2003)

En av alla underbara feel-good filmer med en av mina engelska favoriter (o Makens antifavoriter), Hugh Grant i huvudrollen som den engelske premiärministern. Det är en massa olika händelser som vävs ihop till en historia om kärlek i juletid.

Ladder 49 (2004)

John Travolta spelar kapten Mike Kennedy, chef och mentor på en brandstation. En av killarna på stationen är Jack Morrison (se där, en JACK, apropå mitt J-inlägg för ett par veckor sedan) som spelas av Joaquin Phoenix. Filmen utspelar sig under en pågående utryckning vid ett brandhärdat hus där Jack fastnar i branden då det exploderar och han faller flera våningar och bryter benet. Jack ser sitt liv passera revy medan hans arbetskamrater försöker rädda honom ur lågornas grepp. Filmen har blivit en hyllning till alla brandmän och det farliga jobb de utsätts för, mycket med tvillingtornens katastrofala ras som bakgrund.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~



Långträsk, Makens jaktparadis.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ABC i ord og bilder Runde 3



Av Kvasthilda - 1 juli 2010 10:40


*bäh* Sitter i Björkliden igen. Försöker äta min matlåda men den är inge' go'. Gjorde en pytt häromdagen med bacon o falukorv till stora pastaskruvar (Sonens favoriter). Lite skafferistädning som svärmor brukade säga. Jag är inget stort fan av just bäjkon så det är inte sådär jättevattnande i munnen.


Vännäs ringde mig i morse o ville att jag skulle ta ett godståg - nånstans. Enligt tågnumret var den på väg till Narvik men PF snackade om Boden. Glöm det.

~ HAR INTE RC!

~ Jag har en annan förare som kan ta malmtåget så tar du ARE.

~ MEN JAG HAR INTE RC!!

~ Nähä. Får lösa det på nåt annat sätt.

~ Ja.

Just det. Ge oss Rc-utbildningen då kanske....

Var knökfullt på Kiruna idag. Såg ut som värsta Hallsberg.... Hahahahahaaa. (smärre överdrift) Tre godståg samsades om utrymmet, tillsammans med kirunaväxlingen och ett inkommande malmtåg - mitt. Ett av KMBs spår såg ledigt ut men finnarna var visst där o jobbade med nåt A-skydd.

Hade kameran med mig men glömde byta batteri så det dog redan innan jag klev på tåget i stan. Skulle fota nåt så hysteriskt spännande som kråkvicker medan jag väntade på att min kollega skulle anlända med mitt tåg. Shit happens. Lika bra var det. Har inte sett nåt annat kul efter spåret idag. Bara en massa grönklädda gubbar - o tjejer. O en fjällvråk. Inte så upphetsande just nu.

Tur att man inte råkade på en järv. Eller en björn. Eller en havsörn. Eller en lo för den delen. Varg vet jag inte om det finns här.

Tror jag har nämnt järven tidigare. En av mina kollegor såg en järv för första gången (i våras?). O klippte den med tåget. Givetvis är han lapp..... Sa det åt honom o han skrattade bara. Skön kille.


På upplaget bor en familj strandpipare. E-pigan o jag tog en blomsterfotopromenad igår och vi såg bejjen. Mamma o Pappa Pipare pep förtvivlat för att lura oss från deras bebis. Vi anade den ibland. Den är ännu mer kamouflerad än mor o far som har en del vitt o lite svart i sig. Fotade ju en på upplaget förra sommaren o antagligen hade även den ungar. Då såg jag ingen liten Pipare men den vuxna fågeln sprang ju fram o tillbaks o ropade sina varningsläten. I år har vi som sagt sett ungen. Bara en? Kan vara fler men än har vi bara sett en. Lite kul att både mamma o pappa håller sig kvar. "Brukar de göra så?" frågade pigan. Inte en susning, har dock svårt att tänka mig att det skulle vara nåt annat än just en kärnfamilj av strandpipare.


Ikväll ska vi grilla. Får se om Marit tar med sig dragspelet. Brukar vara standard men ännu har jag inte hört henne spela. Förra året var jag i Narvik på festivaltorsdagen som är vår grillkväll. Fortfarande elev. Med favvoinsen. Men det var då det. Nu har jag begärt att få sluta en viss tid både torsdag o fredag o tänk att det slog in! Morgondagens SÖM-önskning kunde bara inrymma en speciell tur - o den fick jag! Tror det är enda svappaturen jag har i hela juli.


Solen skiner men det blåser. Kanske bra. Molnen blåser bort. Häck Väck. Vi vill ha molnfria dagar tre nu. Tack.


Nu ska jag ta ett snack med Nightmares och Lies. Eller se vad de har att säga. Nästa bok om Lords of the Underworld. Senaste boken. The Darkest Lie. Mums.

Mycket bättre än äckligt bacon.


Häjkon Bäjkon!


Av Kvasthilda - 1 juli 2010 09:00


Tema nr 130 Juli

186/365


Tänk att det redan har passerat ett halvår av detta året... Var tar tiden vägen? Det mesta av min tid fördrivs ju längs järnvägen så det är väl den vägen den far då....

Sommaren har kommit till Kiruna. Äntligen! Vallmon blommar hos oss, liksom i Elsa Beskows julibild.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 1 juli 2010 08:33


Regn. Så här kan vi ju inte ha det under festivalen! Ah. Där ser jag solen. Spår av den. Grillafton med jobbet i em. Kommer hem strax innan. Ibland funkar SÖMen.


Av Kvasthilda - 1 juli 2010 06:00



Förra året hade jag, som så många andra, semester i juli. I år blir det först i augusti... Tillbringade hela semestern i Dalarna med omnejd, hos mor o far och SysterYster. I collaget ovan syns bland annat mitt flickrum. Hästaffischen sitter kvar sen jag bodde där, men en del andra tavlor har tillkommit. Tapeten och den hiskeliga golvmattan (som tack-o-lov knappt syns) är kvar sen dess, men möblerna är givetvis andra. Ett gästrum med dubbelsäng idag. Den blå rullgardinen döljer en balkongdörr och ett fönster.


Pappa är på väg att vattna - eller om han satte undan munstycket...?

Det var väl en dag när det INTE regnade. För det gjorde det i juli.


En del av mammas underbara trädgård.



Jag träffade min underbare brorsdotterson. Hans mamma och moster var på väg till Vansbro för en del i Klassikern, Tjejsimningen i kanalen. Det var svinkallt och regnade. Regnet fullkomligen vräkte ner. Här leker han och hans morfar med en boll, fast just nu verkar han vara mer intresserad av sin skugga :-)


 


Som sagt... Regn regn regn. Och Sambon (SysterYsters sådan) brukar hjälpa en kompis fixa till importbilar och i en av dessa amerikanare värda namnet hittade han denna lilla miniväska - innehållande en regnmössa.



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards