Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 10 juli 2010

Av Kvasthilda - 10 juli 2010 21:08


Det känns lite konstigt att sitta med Lapptoppen i knät o skriva ett inlägg - i en lokhytt! Ser ett av mina tågmöten på väg. Stopp i sista blocken före min driftplats. Har ännu ett kvar innan jag (kanske) får gå. Det betyder cirkus 45 minuter till - upp till en timme. Om jag nu får gå efter det. Skulle få möta tre tåg innan jag får gå. Får se nu.

~ Alla persontåg har gått.

~ ARE anländer Kiruna när som helst.

Nä, det blir nog att vänta in den också. Tar en timme för tågen att passera alla stoppsignaler med blankettskrivningar o starter av fullastade tåg. O det tar ARE en timme att ta sig till Bergfors. Ungefär. Ja, det blir att stå här då. Har ju sällskap i alla fall.

Slog av P4 o fotbollen till P3 o vad det nu är för program som går där. Clabbe tog kväller för fotbolls(semi var det ju)-finalen. Vad var det... Uruguay mot Tyskland? I Sydafrika. Uruguay??

Bergen ligger i tjocka regndimmor men himlen spricker upp så dimmolnen stiger nog snart.

Har med mig vatten och en kaffepanna idag så jag har kokat mig en kopp te. Nu är det ännu en stunds väntan som det ser ut. Tror det var sista malmtåget som gick norrut i alla fall.

I morgon har jag tåget efter det så det blir inställt - upp i alla fall. Sen är väl frågan vilka tåg som ställs från Narvik. Jaja, vi ser ju...

Av Kvasthilda - 10 juli 2010 19:38


Vänta. Vänta. Vänta. Tur man har trevligt sällskap. DJ Clabbe i radion. Kresley Cole i handen. Snygglo-Ole i näsan.


Av Kvasthilda - 10 juli 2010 17:42


Ja, det var ju intressant. Att lösa krysset i Mach3-speed medan man väntar på ett tågmöte. Idag har det flutit smidigare än andra dagar så det blev ett "kortare" stopp men jag hann blixtra igenom krysset och stoppa undan Lapptoppen innan det var dags för avgång efter mötet.


Dagens kryss började med det jag hörde hemma i köket i morse. Sten o Stanley i "en tennisvals" som han sa Eldeman. Tennesseevalsen - på svenska.


Nästa ledtråd lät helt galen "melodin var inspirerad av 'ett sånt där väderhus som snurrar o visar hur vädret ska bli' "... Typ. Vad är ett "väderhus"? Ernst Rolfs Jag är ute när gumman min är inne skulle i alla fall ge just inne till krysset.


De flesta är väl intresserade av hur vädret blir i sommar- o semestertid och nästa melodi handlade just om sommar. Astrid Lindgrens Idas sommarvisa. Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart... Vi plockar ut inte till kryssplanen.


Så över till något heeeelt annat. En tevesignatur. Den har varit med i krysset tidigare. Alex Haley's Rötter. Teveserien om Kunta Kinte och hans familjs väg från slaveriet. Otäck och fantastisk - och alldeles sann.


Nästa uppgift var hämtat från nyaste albumet från gruppen vi söker. Killarna med ett förnamn. Kent, som spelade på Kirunafestivalen. Idag hörde vi Skisser från sommaren. I härlig Kent-anda.


Sommartid = regntid. Idag har det regnat. Raindrops keeps falling on my head, eller då vi söker svenska texten och titeln, Regnet det bara öser ner (o jag blir blöt om både skor o strumpor). Tog mig torrskodd till björkis idag även om det blev en strömdipp på en driftplats. Driften frågade om det åskade. Såg ut att ha kunnat göra det men inga blixtar idag. Mörkgrå o tjyvtjocka moln.


Sen söker vi en speciell yrkesperson och något som ingår i hans dagliga arbete... En sjöman som älskar havets våg måste ta sig ut till sin båt på nåt vis innan han kommer dit. En landgång behöver vi alltså.


Hade inte hunnit fylla i några bokstäver i efternamnet till nästa kille men anade redan vem Eldeman ville ha när han sa åtta bokstäver. Jamen visst. Erik Grönwall sjöng Belinda Carlisle's Leave a light on for me. Han sjöng den i Kiruna också. Kan jag tänka mig. Vi kom ju lagom till extranumret med Higher och en typiskt grönwallsk rocklåt.


Sen kom en av mina absoluta popfavoriter.... Me LÖÖÖÖÖV Ronan Keating. Här gjorde han en färskans låt till mig. Måste ha varit det... "This is your song" sa han ju. Faktiskt.


Mer sommarvisor. Evert Taubes Sjösala vals där Rönnerdahl dansar och solen lyser på Orrbergets topp.


Om nästa tjej kan dansa vet jag inte. Hon var med i en otäck olycka som nittonåring och går med käpp idag men bestämde sig under rehabiliteringen att börja skriva musik. O vilken musik sen. Melody Gardot med sin Baby, I'm a fool.


Mer Taube. Vi avslutar med Havsörnsvalsen, om denna skygga varelse jag vill ha på bild men inte lyckats med än.... Örnar vill vi ha till krysset....


Och ja... det var allt för idag! Puh. Ole har inte ringt än o jag hann avsluta, även om det inte var så mycket på benen här...


Ha en fortsatt bra helg!


Darling Leave a light on for me
I'll be there before you close the door
To give you all the love that you need
Darling Leave a light on for me
'cause when the world takes me away
You are still the air that I breathe

I can't explain I just don't know
Just how far I have to go
But darling I'll keep the key
Just leave a light on for me


Av Kvasthilda - 10 juli 2010 17:18


Björkliden. Lite snabbare än häromdagen. Bara två timmar sen. Trodde jag skulle ha sällskap när jag kom hit men favvoinsen o hans exekutiva elev fick inställt o hade liksom Elvis, left the building innan jag kom till björkis. De landar i stan, ehhh har landat i stan med bilen. 'Exekutiv'... hahhaa. Examination. Med den här tågföringen hinner han glömma allt mellan turerna. Gnällde lite åt insen o tyckte han kunde ställa upp lite så vi får in fler förare nån gång o inte bara hålla sig till inställda turer... Han tyckte det var bara bra att få inställt... Hmmpppfffttt....


Kanske jag kan kryssblogga i lugn o ro nu då. Hann färdigt krysset även om det tog längre tid än det borde. Den nya webradion är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ irriterande.

"Spola 10 sekunder framåt..."

Aaaameeennnnn....

hOPPADE HELA PROGRAMMET NÄR DET BÖRJADE NÄRMA SIG HALVLEK. Jävla capslock. Sorry.

Skriker inte även om jag är frustrerad.


Nä, ska se om jag kan få till ett kryssinlägg då. Börjar i alla fall...


Av Kvasthilda - 10 juli 2010 13:45



Sitter på ett stopp o har med mig Lapptoppen. Frågade hur länge jag får stå.... Ett tågmöte o malmlasten före mig ska gå så det tar cirkus en timme i alla fall.

Har börjat lyssna på krysset men jag kommer aldrig att hinna klart men tar lite i taget i alla fall. Får väl stoppa ner den här när persontåget passerat.


Av Kvasthilda - 10 juli 2010 13:39


Finlok o skitvagnar. Slirigt o jävligt. Hultsfredkavalkad i P3. En epok i graven. Just nu Kent. Hur styrd han än var i Kiruna är de jävligt bra. Hörde att de var med i krysset idag.


Av Kvasthilda - 10 juli 2010 09:32


Jag hittade lite åkerbärsblomster vid ett av mina långa stopp efter linjen i veckan. De lyste så fint med sin rosa färg i dunklet i det höga gräset. Vi har vänt mot mörkare tider och det märks, trots att solen ännu står över horisonten. Är det mulet så blir det "mörkt".



Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 10 juli 2010 09:00


Tema nr 297 Telefon

194/365


En gammal växeltelefon. SvågerTvå och en kompis till honom fick köpa de här när en lokal växelstation lade ner verksamheten. De betalade 25:- för paret och fick intyga att de inte skulle bedriva konkurrerande verksamhet kontra Televerket. Det gjorde de inte men vad de gjorde i stället var att koppla in telefonerna mellan sina rum i husen och använde dem som en form av interntelefon. Nu står de bara som dekoration i Svågerns vardagsrumsfönster. Gamla bakelittelefoner med lur o vev.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards