Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 juli 2010

Av Kvasthilda - 12 juli 2010 23:02


Tack. Tack för att filmen motsvarade alla förväntningar. Den var varken bättre eller sämre än boken. Helt perfekt. Ja, Eclipse förstås. Humorn är densamma även om jag satt bredvid en ung tjej o hennes tråkiga mamma som inte skrattade när jag tyckte det var hysteriskt kul. Vi satt fem personer på vår rad o killen bredvid Sonen flyttade ut ett steg. Han hade kunnat flytta ut fem steg till o gett oss lite spejs.

Me like. Värry värry match. Filmen. Inte bristen på spejs. O framför allt LUFT.

KANON!

De hade sommarens program uppsatt och nästa måste-se-film som kommer är Trollkarlens lärling (The Sorcerer's Apprentice) i slutet av augusti. Nicholas Cage som trollkarlen som skaffar sig en motsträvig lärling. Kanske den kommer tidigare till Falun så jag får se den där? Annars blir det på dvd o det är inte lika kul. Alls.

Harry Potter vetefasen var de är nånstans. November????????????? *bäh*


Av Kvasthilda - 12 juli 2010 18:38


Väntar. Verkar som om mitt liv går ut på att vänta just nu. Vänta på möten. Vänta på semester. Nu väntar Sonen o jag på att de släpper in oss till salongen för att se Eclipse.


Av Kvasthilda - 12 juli 2010 16:08


Det varma vädret fortsätter. Storpigan säger att det är åska i luften. Har inte varit ut själv så jag vet inte. Ska fara iväg o köpa biljetter till bion ikväll. Nu är det dags för Eclipse.

Maken, Husse Halt o Lakselvan har inte återvänt från fjället än. De skulle visst det idag. Voffsingen är kvar hos oss ännu.


Varmt ja. Det är så varmt även i Norrbotten att tillome de konstgjorda växterna förgås i värmen.....



Av Kvasthilda - 12 juli 2010 15:51


Satt uppe o såg Alice in Wonderland inatt. Kunde inte slita mig även om jag hade behövt sova. Johnny Depp är ju helskön som den galne Hattmakaren. Med sitt vilda morotsröda hår och på digital väg enormt förstorade gröna ögon... Cheshirekatten  (You mad dog som musen Milly kallar honom) är minst lika skön. De visade även bilder från filminspelningen och hela filmen är inspelad mot gröna skärmar. Det enda som har nån form av färg och framför allt substans är skådespelarna själva, till vissa delar endast huvudet eller ansikten! Resten är digitalt skapat eller digitalt omgjort, inklusive förstoringen av ögon och the Red Queen's (Helena Bonham Carter) enoooorma huvud. Sinnessjukt bra film och som den Disney-film det är följer den tecknade Alice till stor del med den skillnaden att tecknade Alice väl inte slåss mot Jabberwockyn? Kanske man skulle ta en raincheck o kolla den också? Naehh. Och som sagt, Alan Rickman gör rösten till the Caterpillar. Mmmmm....



Mad as a Hatter

o det är väl bara förnamnet.....


Av Kvasthilda - 12 juli 2010 15:00



Så här ser det ut hos mig idag, del 8. Det är veckans trisstema. Mina foton är inte från IDAG, ej heller från söndagen... Jag har jobbat som en galning och alla dagar ser likadana ut. Mer eller mindre. Det som är just mer eller mindre är regnmolnen o solskenet. Fotona här är ifrån lördagens skift. Jag har tillbringat en stor del av denna vecka på tåg. Väntat o väntat o väntat.

I måndags förra veckan hade Tor stor baluns uppe i Frejas salar och hivade blixtar åt höger o vänster. En av dem träffade ett ställverk på Torneträsk station (driftplats). Denna lilla byggnad intill det stora stationshuset brann ner till grunden och har sedan ställt till det för trafiken på Malmbanan. Det är idel stopp mellan stationerna Bergfors och Stenbacken. Eller tvärtom som i fallet på mina bilder, då jag kommer norrifrån här. Vi får stanna vid varenda signal i stopp och skriva en blankett och det är tidskrävande.... För några dagar sen var det elva blanketter norrut och sju söderut. Den här dagen (lördag) var det sex norrut och fem söderut, dvs elva totalt. Några fler signaler har alltså börjat funka igen och det minskar, men vi vill ha helt blankettfritt. Helst. Kommer. Vad som inte kommer är ställverket. Inte förrän efter nyår som det låter.


Passerar Abisko driftplats. Molnen hänger låga över bergen i fonden. Lapporten ligger till höger här, strax utanför bild. Man såg den inte i alla fall. En regnbåge visar sitt spektrum av färger och solen lyser med starkt sken över transformatortornet i stationshuset.


Stopp i Stordalen. Här fick jag stå en timme eller två i väntan på tåg. Jag hade långtåg, 68 tomma malmvagnar på cirkus 740 meters längd och ett par tusen ton och då finns det bara några stationer kvar som mötesplatser där jag ryms. Torneträsk är just en lång mötesstation men den har vi ju tappat nu efter branden. Regnmolnen hänger låga över Kaisepakte (berget med den höga stupbranten).


Klev ur loket o fotograferade lite. Här är en liten rallarros som envetet kryper upp ur makadamen på bangården. De blommar inte ännu men i augusti kommer den här lilla plantan ha rosa blomster i toppen. Stenarna är regnvåta.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 Kika in här för veckans fototriss:



Av Kvasthilda - 12 juli 2010 12:29


Vaken, men knappt mer. Satt uppe o såg en Johnny Depp-film inatt. Som kottarna. Nattugglat. Fast ingen uggla i filmen. En vit kanin o en stor blå larv med rösten av Alan Rickman. Mmm. Det kan man offra lite nattsömn för.


Av Kvasthilda - 12 juli 2010 09:00


Tema nr 80 Galler

195/365


Ett galler. O ett galler. O ett galler. Triss i galler.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 12 juli 2010 02:03


Skrattar för mig själv varenda gång jag hör det. Socker City.

Jaja... jag veeet. Det är Soccer City men det låter ju socker.

O Spanien vann. Viva España!


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards