Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 augusti 2010

Av Kvasthilda - 1 augusti 2010 21:16



Ja men jävlar... GRATTIS Emma..... *puuuuuuh* Sinnessjukt. tvånollen.....

Enda medaljen går till en tjej.... Wooopiee!

Av Kvasthilda - 1 augusti 2010 21:07


JAAAAAAAAAAAAAAAA!! Fy fan va du e bra!


Av Kvasthilda - 1 augusti 2010 20:45


JAAAAAAAA! Håll nu.


Av Kvasthilda - 1 augusti 2010 09:00


Tema nr 11 Augusti

214/365


Augusti. Första augusti. 10-8-01. Många har namnsdag idag. Pappas namnsdag. En av dem. Per-Gustaf. PG. Hans signatur under alla år som tågklarerare. O PG på det.

Augusti. Skördemånad. Det syns i Elsa Beskows bild idag. Bär- och blomsterbarnen dansar ringlekar genom skogen och marscherar mot skördedrottningen (eller vad hon nu är, har inte uppdaterat mina Beskowsagokunskaper på länge).

Augusti. Sista sommarmånaden och första höstmånaden i ett. Min semestermånad i år.





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 1 augusti 2010 06:00


  

 

För ett år sedan...


Tillbaks efter semestern till en höst av praktik. Några av förarkollegorna i min utbildningsklass började examineras. Det skulle komma ta sin tid. Tio elever och två instruktörer... Jag hade någa olika handledare i augusti och körde godståg till Narvik (till Riksgränsen där handledaren tog över spakarna) och malmtåg till o från Gällivare, mot både Luleå och Kiruna.


Rallarrosorona blommade för fullt och jag fotade lite andra senblommande växter. Ovan syns kråkvicker och en tistel (vägtistel?).


Augusti gav lite fler kyrkfoton då jag hade långa stopp i Gällivare och passade på att fånga Gällivares två kyrkor på bild, men även bilder av Kiruna kyrka o Jukkasjärvi kyrka och ett par kapell runt stan.


Dessutom besökte jag kyrkogården i Narvik, denna gamla urvackra skogskyrkogård mitt i centrala Narvik, som knappt syns ändå. Mitt i stan (nåja, en liten bit utanför själva centrum) ligger en skog o i den skogen finns alltså kyrkogården med gamla, gamla, gamla och nya gravar. Vackra gamla järnkors och stora gravstenar varvat med nytillverkade slimmade stenar.


Bilderna nedan är från en "annan" kyrkogård i Narvik, Fredskapellet och dess minnesplats för tyska krigsoffer. De har nu alla fått en namngiven sten på en vacker plats med enkla, tjocka och vackra stenkors.

Med "annan" menar jag att det de facto är samma kyrkogård men den ligger på olika sidor av järnvägen och nedre delen (som ligger till höger om själva kapellet) är nyare än skogskyrkogården och den tyska minnesplatsen är ännu en tredje del av det hela.

Jag inser att jag inte gjort något inlägg alls om Fredskapellet så det får väl hamna på min att-göra-lista i sommar!



 

 

Plan/karta över minnesplatsen

 

 




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Tillbakablick hos andra bloggare


 

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards