Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 7 augusti 2010

Av Kvasthilda - 7 augusti 2010 21:00


Jahaja... Sådär ett halvt dygn senare sitter man så med kryssplanen o ska försöka tråckla ihop ett inlägg. Krysset löste vi som sagt redan i morse medan vi drack morgon/förmiddagskaffet. Minns nästan svaren också. De första i alla fall :-)


Så vi börjar väl då. Just det ja. Det VAR ju änglafilmen med Christina Schollin. O det var Hey Mr Tambourine Man som jag anade. Sådeså.


O apropå änglar. Dagens kryss börjar med en melodi så vacker så änglarna gråter från "ett nyligen betittat kärleksevenemang". Björn Skifs och Agnes fantastiskt vackra duett från Daniel till Victoria, skriven av Jörgen Elofsson. You're the future I believe in... I know you through and through.... Yes I do. Den heter "When you tell the world you're mine". Underbart. Störst av allt är kärleken.


Sen far vi ut o reser. Vi ska ha tag i en "exakt geografisk plats" i en svensk folkvisa. Melodin handlar om livet i en stad där platsen finns med... Givetvis fick vi ingen text idag utan bara nån sorts spikpianoklink. Vi funderade o googlade o hittade rätt. Jag hörde ju bara pigan Lina i Emil i Lönneberga som sjöng en lång visa om kärlekens irrvägar och vilsegångar... Den heter Värnamovisan eller "I Apladalen i Värnamo".


Jag sjunger till positivets toner
En sång om kärlekens ljuva zoner,
En sång om kärlek och hopp och tro
I Apladalen i Värnamo.

Det var en yngling som hette Peter,
Från Västbo socken, Hult gården heter:
Han svarvar pinnar, det må ni tro
På stolfabriken i Värnamo.....


Åsså en himla massa verser till.


Sen reser vi vidare. Eurovisionschlager. Vi ska ha tag i ett par länder. Två bidrag från olika år. Först ut kom Olsen Brothers med sitt kärleksbudskap i härliga Fly on the Wings of Love och sen den söte yngligen med sagotjejen han är kär i. Alexander Rybak o hans Fairytale. Alltså blir det Danmark o Norge vi ska ha till krysset :-)


Efter flygfärden på kärlekens vingar tar vi en annan farkost o far ut på böljorna de blå tillsammans med Evert Taube så länge skutan kan gå. Gitarrduon med fyra händer spelade. Four Hands ja.


Från två med fyra till en. (hahahaha.... krystad kvastishumor, har varit mycket sån't idag).  "Jag sjunger för dig" gör han, herr Svenningsson. Uno Svenningsson. En Svenningsson.


Sen blir det musikal. Underbare Mikael Samuelsson i en av hans stora titelroller på Oscarsteatern. Jag hade inte kryssplanen framför mig o trodde först att det var Fantomen på Operan, då jag bara hörde hans röst. Men det snackades vidare om något i huvudrollens fysionomi som är utmärkande för huvudpersonen, Vad är det och vad heter han? En historisk "romanfigur" säger Eldeman - som faktiskt levde under första halvan av 1600-talet. SysterYster har varit o sett musikalen i Stockholm på åttiotalet o då var det Sven Wollter som gjorde mannen med näsan, Cyrano de Bergerac. Blå är kärlekens planet sjunger Mikael/Cyrano till sin Roxanne. Kanske det.


Sista uppgiften före nyheterna gäller en titel och vi ska ha ett par ord ur denna. Ju mer vi är tillsammans, tillsammans, tillsammans, ju mer vi är tillsammans ju gladare vi bli..... Fast det heter ju ju desto. Faktiskt.


Åsså krånglar den där där jävla onlineradion. Hoppar iväg o skippar en uppgift. Skitgrejer.


Det radion inte vill att jag ska höra är Kai Gullmars melodi om den gamle fiskaren som berättar om sitt liv emedan han reparerar sitt nät. Fiskargubben eller Ungmön på Kärringön. Förutom Harry Brandelius som är självskriven har även Robert Gustafsson gjort en hysterisk version av den i Arne Hegerfors kryssprogram i teve, med sydväst o allt. Skorpsmulor i halsen :-)


Sen blir det sång på engelska. Lite otippat. Vi söker en svensk skådis men jag hittade en bild på Per Eggers med gitarr i handen så han är väl inte helt ute o cyklar....? When my little girl is smiling... Smile Baby Smile... Han var med i Goda Grannar apropå DVD-premiären för ett tag sen...


Mer sjungande skådisar. Nu blir det sång på spanska av en amerikansk tjej. En av våra favoriter. "Hon har spelat städerska på film" säger Eldeman... Maid in Manhattan :-) Sen har vi Out of Sight. Muummmsss... Jennifer Lopez.


O nästa uppgift gav mig rysningar direkt Eldeman började prata dansband med två namn o jag visste att andra namnet slutade med ett z o var sju tecken långt.... *yech yech yech* Olle jävla Jönsson igen. Lasse Stefanz. Från nya skivan Texas. "Om det finns någonting som du vill att jag ska göra för dig, bara plocka upp din telefon och ring till mig".... Ja Olle, det finns det..... Fast det kan jag inte skriva här. "Ring, bara ring" heter låten.


Sista uppgiften för dagen är en duett, precis som vi började, med en kille o en tjej o vi vill veta vem han är. Tommy Körberg och Helen Sjöholm i den roliga o käcka BAO-låten Nu mår jag mycket bättre. O det är INTE Björn Ulvaeus som skrivit texten utan Kristina Lugn. Herre jisses... Jag skriver långsamt så du ska hinna läsa.... Men hon pratar så evinnerligen långsamt o hur hon fått till den här texten..?

Men bra är den :-)

Ett par verser:

Va' inte dum i huvet',
det är stjärnklart ikväll.
Kom och åk, e' du snäll,
i min snygga rondell,
så mår du mycket bättre.

Bjarte:
Min vän, jag ska vakta din oro,
jag e' som ett tröstpris till dig.
Jag spritter av lycka
på filten som du bredde ut.
Kom, sov hos mig.

Elisabeth:
Var har du lagt min mössa?
Vill du leva med mig?
Å, min blomma i midvintersnö,
låt mig handplocka dig.


Underbart :-) O det var det det. Lördag kväll o min panna är ond. Av solsken!


Av Kvasthilda - 7 augusti 2010 20:53


Sådärja. "Hemma" igen. Har varit en låååång dag idag! Lång o varm. Solsken solsken hela da'n. Jobbigt. Har gått en o annan droppe vatten. Ur flaska.  


Vi hann med att lösa melodikrysset medan vi drack kaffe, innan vi for till Rättvik och Classic Car Week's sista dag. Avslutning med en jättemarknad på travbanan. Lite jobbigt att gå i kurvbackarna. Själva markandsstånden står just i travbanan. Bokstavligen. O på sina håll lutar det hejvilt för hästarna springer ju normalt där o de måste ju ha lutning för att fixa kurvtagningen. Innerplanen hyser alla vackra bilar från X antal passerade decennium. Allsköns färger o former. Framför allt former. Vackra jänkare. O bilar av andra ursprung, Ett "hörn" av innerplanen var vikt åt olika typer av Volvo. Amazoner, Duetter. PV. En o annan 142a eller 144a. Kanske nån 164a. "Hörn ja, svårt med hörn på en rund plan. "Spring o ställ dig i hörnet"... Bob Lindeman till javemfandetnuvar. "Gå in i runda rummet"... "Spring i ställ dig i hörnet."

Köpte ett par gamla kaffeburkar från 60-nångång o en orange plastburk från sjuttiotalet. O lite annat smått o gott som vi inte nämner här.... Passade på att handla lite presenter åt Kråkan som fyller tjugo i höst.

SysterYster o Sambon köpte lite grejer till bilen. En campingväska med fullt set tallrikar, bestick, glas o dylikt och ett hopfällbart campingbord med två stolar (inuti).


Vi har hunnit med ett par kyrkfotograferingar också. Hoppade två kyrkor i centrala Rättik, Missionskyrkan o en icke namngiven. Eller det kanske den har. Ett namn, men inget som jag såg från korsningen intill. Däremot blev det foton från Rättviks kyrka. Endast utvändigt, då de tydligen stängde precis när vi kom dit... Typiskt. Öppet till 21 alla dagar under sommaren utom lördagar... Just my luck.


På hemvägen stannade vi till i Bingsjö för att ta några bilder av deras söta kyrka också.


Just nu sitter vi hos SysterYster o stannar här inatt innan vi åker ner till mor o far o packar en väska åt E-pigan o drar ner till Arlanda med henne.


Träffade just grannens katt här utanför. En lurvetuss med grårandig päls. Riktigt kelsjuk. Han heter visst Rufus, såg jag på fejjan.


Nu ska jag kryss(blogg)a en stund.


Av Kvasthilda - 7 augusti 2010 11:30


Jag räddade lite kattfotsblommor innan gräsklipparen tog dem. Skickade ut Storpigan att plocka lite av de rosa blommorna. De får lite skir, gammaldags känsla i solljuset på köksbordet. Kattfot torkar också så fint. Variationen mellan de fyra rosa nyanserna ger extra liv. Mamma brukade alltid plocka in ett par buketter i Härjedalen och sätta i små vaser. Jag älskar kattfot. Så enkel och så vacker. Speciellt de rosa!






Mitt tema: Rosa lördag


Av Kvasthilda - 7 augusti 2010 10:03


Dagens kryssinlägg blir nog aaaningens försenat :-) Vi ska åka till Rättvik idag och det finns inte riktigt tid just nu :-))


Av Kvasthilda - 7 augusti 2010 09:00


Tema nr 2 Allé

220/365


På en fotosafari med SysterYster fick jag några bilder till 365an... Vi stannade vid en kyrka och fotade en allé men under en annan liten tripp for vi förbi ett hus på landet med en vacker björkallé så den fick det bli! Bättre ljus i kvällssolen än det skarpa dagsljuset vid kyrkan.






Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards