Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2010

Fototriss 104 - Blank

Av Kvasthilda - 15 augusti 2010 00:57



Blanka foton står i fokus denna veckan. Jag har tre foton från helt olika tillfällen men alla är blanka på sitt sätt.

Bilen, en 1956 års Buick Special tillhör en kompis till SysterYster och hon fick äran att köra hem den då ägaren hade köpt sig en extra bil under Classic Car Week i Rättvik. Egentligen hade Acka gärna kört hem Buicken själv men då Duetten var fylld av allehanda ting och vi var fyra personer fick vi ta jänkaren i stället :-) Den är blank och fin i lacken och kromen är putsad.


Andra bilden visar en liten trollslända med glittriga och kopparblänkande vingar. Vet inte vad den gjorde där på sandlådans ram men den stod still länge så jag fick ta några fina bilder på dess blanka vingar.


Tredje fotot är från Gamla Staberg utanför Falun i Dalarna. Det är en gammal gård som iordningsgjorts till museum och bakom ryggen på mig finns en barockträdgård under uppbyggnad och ännu längre bakom ryggen ligger alla uthusen och härbrena med gamla grejer. Det är en "skola", dvs skolbänkar och kateder, en orgel och skolböcker. Det finns saker från mjölk- och smörtillverkning, separatorer och annat. Skördeverktyg och en massa annat. I fotot ligger herrgården (Nya Staberg) uppe i backen och speglar sig i en av de två blanka, om än något av alger skitiga dammarna mellan backen och trädgården.


Bakgrunden till collaget ovan är en helt blank himmelsvy.... Inte ett moln, så långt ögat kan se.... "Hmmppffttt... Blå himmel. Det kan ju vara ett photoshoppat bakplåtspapper såvitt vi vet" sa en kompis...


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

 Kika in här för veckans fototriss:


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

15 augusti 2010 22:07

Fina bilder och häftigt med collaget. Har själv fotat en trollslända en gång, men då fick jag förstora lite i en skrivare då jag inte kunde komma alltför nära. Måste ju ställa samma fråga som så många gånger förr. Vilket objektiv, (mm eller något sådant) använde du. Det är ju en fantastisk bild.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Kvasthilda

15 augusti 2010 22:14

Bilden på trollsländan är fotad med min 75-300-zoom. Det är lättare att komma nära utan att störa med zoomen. Jag hade mitt "vanliga" objektiv på innan men gick och bytte när jag såg att sländan inte gjorde nån ansträngning att flytta sig.

 
Jah Hollis

Jah Hollis

18 augusti 2010 16:04

Fina bilder och mest gillar jag den snygga bilen.
Dessvärre går din länk från Fototriss inte hit, utan tillbaka till Fototriss. Så jag fick googla mig hit.

http://jahhollis.blogspot.com

Kvasthilda

18 augusti 2010 16:44

Ahaa, tack Jah. Då måste den länken ha legat kvar i urklippen. Min bärbara är lite nyckfull. Brukar dubbelkolla men missade antagligen det.
Bilen är ursnygg. Ikväll ska "den" på Drive in-bingo.

 
Jah Hollis

Jah Hollis

18 augusti 2010 17:41

Ja, nu är det rätt. Men det är inte ovanligt att det händer, även den här omgången är det fler som fått fel länk.

http://jahhollis.blogspot.com

Kvasthilda

18 augusti 2010 18:07

Tack igen :-) Det är så dumt när det blir sådär.

 
Gunvor

Gunvor

18 augusti 2010 20:10

Blank o fin triss. Att du lyckats så bra med trollsländan. Jag har jagat såna flera gånger utan att hinna med.Häftigt

http://mammasbilder.blogg.se

Kvasthilda

18 augusti 2010 20:30

Tack Gunvor,
trollsändan satt still i flera minuter så det var inlte så svårt att få den på bild. Har inte heller lyckats före den här :-)

 
Bibbi

Bibbi

18 augusti 2010 21:10

Fin triss. Trollsländan var ju snäll att den poserade en stund så du fick en riktigt fin bild på den.
/Bibbi

http://bibbisblogg.wordpress.com

 
Erik "Semlan"

Erik "Semlan"

19 augusti 2010 01:57

Skönt varierad triss! Gillar din trollslända. Inte alltid man lyckas få dess blanka vingar så tydligt som på ditt foto. Jaså, det går att köpa gamla bilar också. Jag trodde bara folk visade upp sina klenoder för varandra och andra intresserade och skaffade typ tygtärningar att sätta i backspegeln. :-)

http://erik56.blogg.se/2010/august/blank.html

 
Ingen bild

Mona

19 augusti 2010 03:40

Jättefin och varierad triss. Trollsländornas vingar är så vackra. Snyggt photoshoppat bakplåtspapper, hehe. Jag har också en bil på temat.

 
Ingen bild

banglacissi

20 augusti 2010 20:25

Jag gillade sista bilden bäst, en sån spegelbild är inte lätt att fånga.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards