Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2010

ABC Norge 3 - T

Av Kvasthilda - 26 augusti 2010 10:49


T som i Tore, T for Tango.


Veckans filmer är betydligt färre än S-filmerna förra veckan. Dock har jag hittat några stycken i olika genrer.

Börjar med en klassiker. Eller två. Av samma händelse.


Titanic (1996), Titanic (1997)

 Filmen till vänster är en miniteveserie med Catherine Zetha-Jones och Peter Gallagher i huvudrollerna. Isabella Paradini är på väg till sin make i USA när hon träffar den snygge och charmige Wynn Park på båten Titanic.

Filmen till höger är givetvis det stora eposet av James Cameron med Leonardo diCaprios karaktär Jack Dawson som efter ett pokerspel med skandinaver får tag i biljetter till Titanic och den nya världen på andra sidan Atlanten. På båten finns Rose DeWitt Bukater (Kate Winslet) och hennes fästman, den svartsjuke Cal Hockely (Billy Zane). Filmen utspelar sig som ett återberättat minne hos Rose då hon blir utflugen till en båt som hittat den stora atlantångaren på havets botten.


Twilight (2008), Twilight New Moon (2009), Twilight Eclipse (2010)

 Givetvis kommer min underbara hittills trilogi om vampyrerna i lilla Forks. Familjen Cullen med Edward i centrum och hans alltmer växande kärlek och omöjliga förhållande till ömtåliga Bella, tjejen som skadar sig bara av att promenera... Vampyrer och varulvar o Bella. Jag har läst böckerna flera gånger, hört dem på talbok, sett filmerna. Jag är galen i Twilight. Eclipse har inte släppts på DVD än.


Transformers (2007)

 Jag gillar den här filmen. Sonens favoritfilm. Trots att det är digitala figurer sitter man o gråter o skrattar åt allt som händer. Transformers är utomjordingar som kan förvandla sig till bilar och lastbilar och andra mekaniska former. Det har kommit en upföljare till den här men jag har bara sett första filmen. Shia LaBeouf och Megan FOx i huvudrollerna som Sam och Mikaela.





Troja / Troy (2004)

 Brad Pitt som den store krigaren Akilles. Killen som inte räds något då han är odödlig. Nästan. Handlar om kriget mellan spartaner och trojaner efter att trojanske prinsen Paris (Orlando Bloom) övertalat den spartanska drottningen Helena ("Sköna Helena", spelad av Diane Kruger), gift med kung Menelaus att följa med honom tillbaks till Troja. Menelaus ger order till sin bror, Agamemnon att hämta hem henne. Han i sin tur ser sin chans till att kunna besegra de hittills obesegrade trojanerna för evig ära och tar med sig Akilles tillsammans med tusen skepp och femtiotusen soldater till Troja. Den trojanska hästen spelar en stor roll i filmen (och historien) förstås.


Tomten är far till alla barnen (1999)

 Den underbara o hysteriska filmen om Sara, mamma till en massa ungar med olika pappor, som varje år vill fira en riktig storfamiljsjul med barnens pappor och deras nya fruar och barn och styvbarn. Som alltid när alkohol är inblandat händer en massa konstigheter och missförstånd uppstår. Sara är gravid igen men vad hon inte vet är att hennes nuvarande make Janne är steril efter en operation och alltså inte kan bli pappa. Vem är pappa till hennes barn? En klassisk replik när humöret rinner över för Janne och grannen kommer över, iklädd tomtedräkt med skägget på sniskan är denna: "Dö då, för helvete tomtejävel!!" o så slänger han tomten i vardagsrumsbordet... Sedan några år visas den här varje jul på svensk teve.

Katarina Ewerlöf, Peter Haber, bröderna Ekborg, Nina Gunke med flera i rollerna.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Tranor (Gruidae)



Vi brukar ha ett tranpar på andra sidan av vår lilla sjövik i Härjedalen. I år var de fyra stycken. Jag önskar att jag hade ett fyrahundraobjektiv eller större för att kunna komma lite närmare mina fåglar.

   

Hittade en bild på Internet hur man kan vika en trana i origami:



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ABC i ord og bilder Runde 3



 
 
Mona

Mona

26 augusti 2010 22:43

Självklart har jag sett Titanic. Twilight har jag varken läst eller sett, men jag vet att serien har många fans. Tomten är far till alla barnen är en vansinnigt rolig film!

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

 
Maria G

Maria G

26 augusti 2010 23:24

Titanic är en helt underbar film. Som jag grät när jag såg den första gången :)
Tranor det är fina fåglar. Ser redan fram emot trandansen vid Hornborgarsjön nästa år.
Trevlig helg!
/Maria

http://minaordminabilder.wordpress.com

 
Inge

Inge

27 augusti 2010 08:36

Fine t-valg, specielt tranerne er skønne.. :-)

http://bymarken68.blogspot.com

 
annette\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

annette\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

27 augusti 2010 08:51

Denne gang er der ikke så mange af filmene jeg har set. Men Titanic står selvfølgeligt højt på favoritlisten :-)
Spændende at have traner så tæt på :-)

http://annetteestrin.blogspot.com

 
Rimkogeren

Rimkogeren

27 augusti 2010 09:04

Flere af filmene kender jeg. De er rigtig gode.

http://rimkogeren.blogspot.com

 
Halina

Halina

27 augusti 2010 09:18

Trana i origami är superhäftigt!
Och jag beundrar som alltid din filmkunskap.
Mvh Halina

http://medtiden.blogspot.com

 
Lotta

Lotta

27 augusti 2010 13:58

Visst skulle man ha ett 400-500 obektiv många gånger
Jag önskar mig också ett sånt.
Filmerna har jag sett alla utan trans format för Jag gillar inte såna filmer de är så fruktansvärt överdrivna.
Vår son gillar också såna fast han är 34
Härligt inlägg
Mysig helg Kramizzz// Lotta

http://lotta-hippsomhapp.blogspot.com

 
toraa

toraa

27 augusti 2010 14:03

Du kan jo alt om film du, ingen tvil om det.

Jeg forstår godt du kunne ønske deg en kraftige telelinse når du har noe så fasinerende som traner i nærheten.
Takk for origami-tipset.

http://toraamusic.blogspot.com

 
Petunia

Petunia

27 augusti 2010 18:50

Her har jeg bare sett Transformers og litt av Titanic. Ikke favoritter noen av dem, men helt ok som underholdning:)

http://petuniablogg.blogspot.com

 
Henny

Henny

27 augusti 2010 20:53

Jeg må være et af de få mennesker, der aldrig har fået set filmen Titanic. Men nu vidste jeg jo også på forhånd, hvad det endte med ...

http://aargang54.dk

Kvasthilda

28 augusti 2010 20:23

Hahahaa. Sådär säger min mamma också. Hon vill inte se den "för hon vet hur den slutar". Inte riktigt säger jag då.

 
Kamelryttersken

Kamelryttersken

28 augusti 2010 11:29

Alt som har med forlis på havet å gjøre, holder jeg meg laangt unna. Livet på kysten har satt sine spor.

http://karavanseraiet.no

 
Melusine

Melusine

29 augusti 2010 22:27

Flere av disse har jeg sett: Titanic, Twilight og Troja var virkelig gode filmer.

http://www.enjoydiary.net/no/melusine

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards