Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 3 september 2010

Av Kvasthilda - 3 september 2010 22:44


Rackarns. Ensamjobb. Jopp. Med studiebesök. Två ursnygga hunkar knackade på lokdörren o frågade om loket. Världens starkaste hade de läst. Jopp. Bjöd upp dem att titta. Skulle ha varit en av mina unga kollegor kanske? Häftigt var det omdöme de lämnade iaf.


jobb · sms
Av Kvasthilda - 3 september 2010 21:06


Hösten är här, det är då jäkla säkert. Svart som i graven. Nåja, snart i alla fall. Det har varit en fin kväll, som spenderats på lok. Hostandes o snörvlandes. Är helt slut i pallet just nu. Känns som lite feber också. Kan inte andas men det beror på en övertäppt näsa. Med förkylningen kommer supertorra läppar. Det är hård åtgång på lypsyl en sån här vecka.

Mötte en tjej i stall innan jag gick iväg och en tjej på kumla innan jag gick dit men annars har det varit idel killar efter spåret. Grabbs o gubbs i varierad ålder, storlek och körvana. Fick inte prata ihjäl nån på Sjöbangår'n heller. Tur for honom det. Ännu en kille. Eller tre. Gubbs o grabbs. Eller gubb o grabbs.

På fjärren hade vi en tjej i alla fall.

Mitt tåg har förhoppningsvis lämnat Narvik. Tjejkompisen i stalls tåg var två timmar sen o en av gubbsen jag möttes tåg var en timme tidig. Lite lottospel. Som vanligt då.

Nä, snyta näsan o kolla tefören. Kan inte göra det sålänge jag är inloggad här för loggar jag in där blir jag automatiskt utloggad härifrån o vice versa.


Av Kvasthilda - 3 september 2010 13:24


Himmel o bananplättar. Vi har en massa nya brevbärare i stan,. Min kompis Ålen är en av dem :-) Nu är det inte hon som går vårt distrikt utan en annan tjej. Eller går o går. Kör högerstyrd postbil. Gul o grann som alltid men Tjorven är sedan länge avpolleterad. Hon är lite vimse i planeten. Inte Tjorven utan vår postis. Nu börjar hennes dagar se ut som ordinarie postis ser jag, men det har gått ett tag för acklimatisering och hittande av adresser. GPS kanske? Nej, Kiruna är inte så stort o framför allt inte vårt område. Långa dagar har hon haft i alla fall. Nu gjorde hon just en extra sväng runt huset. Glömde avlämna nåt i grannhuset.

Fast vi har världens bästa postisar annars. Sådeså.

Jag har jobbat som brevbärare också. Under gymnasietiden. Med en mor som jobbat som brevbärare blev sommarjobbet självskrivet. En kompis till mig jobbade en sommar då det blåste som fan. Vi delade upp posten så viktiga småbrev låg på ett ställe o större bulk o annat låg på ett annat och plötsligt tog vinden tag i hans cykel o lyfte upp den viktiga småbrevsposten o slängde den i Faluån. Kompisen hoppade sonika i ån efter posten och räddade således pensionsavierna åt de boende han hade i sitt distrikt. För detta fick han en artikel i en veckotidning efter att de läst det i nån av lokalaviserna.

Cyklande brevbärare är inte alltid världens roligaste jobb. Ute i ur o skur. Ösregn o hagel. Snöstormar. Mamma har varit jagad ev en galen kärring med pistol. Utskälld av hundar (klassiker). Men också älskad och vinkad åt av alla kvartersungar som unisont skriker HEJ POSTEN! när hon kom med sin cykel. Åsså alla vackra sommardagar när trädgårdarna står i blom.

Efter varje regn kommer solsken.

Jag skickade ett vykort till mamma en gång när det varit skitväder i flera dagar. Till hennes arbetsplats, för jag bodde faktiskt hemma då. Eller kanske hade flyttat till första egna lägenheten. Hon hade posten i mitt distrikt. Hur som helst är det alltid kul att få ett litet bevis på uppskattning :-) På kortet var en regnbåge minns jag med just de orden ovan. Efter varje regn kommer solsken.

Det gjorde hennes dag i alla fall!

O NU ska jag dricka kaffe.


Av Kvasthilda - 3 september 2010 13:15


Som Martin Ljung en gång sa. Hade nog varit bra om jag hade haft en egen kupé när jag åkte hem. Tjejen ovanpå lämnade lite av sina snoriga baciller till mig o jag är nu mer än lovligt förkyld. Snorar o nyser o har en hiskelig huvudvärk. Det är tur att lokföreri är ett ensamjobb. O nu är vintertidtabellen igång vilket innebär att man knappt möter en själ efter kontorstid. Eller möter. Jo det gör man. Efter spåret. Men inte öga mot öga. Det är den stackars bangårdspersonalen då som man snackar ihjäl den stund det tar att överlämna föraruppgift o vänta på att tåget ska ladda klart luften för bromsprovet. 

Maken har farit till Långträsk. Vi går verkligen om varann. Men nästa helg åker jag ner till honom o resten av älgjaktslaget för några dagars extra ledighet. Nåja, planlagd ledighet. Långledig helg. Annars är det jobb varenda dag tills dess.

Aj Aj Ont som Storpigan sa när hon var liten. Min nacke är stel och öm. O den här stolen hjälper ju inte.

Se där. Nu kom posten. Dags för ett litet avbrott. Kanske kaffet är klart också?


Av Kvasthilda - 3 september 2010 12:34


Men jahaaaja. Macro :-) Fler än jag som saknar Birgittas Macrodag. Har inget nytt o blått i macrat format så jag tar en bild från mammas kök. Förvisso inte en macrobild som sådan men en rejäl inzoomning på lite av hennes blå glas.

Precis som hos sinneskatten, står ett makroobjektiv på min önskelista.



Tema Fredag


Av Kvasthilda - 3 september 2010 09:00


Tema nr 118 Höjd

247/365


Uppe på en höjd ligger gården belägen. På den här grässlänten har det trampat många festglada fötter genom åren. Det är just här Bingsjöstämman går av stapeln första onsdagen i juli varje sommar. Ett tag var det enda musik-"festivalen" i landet men den har nu fått konkurrens av en massa andra. Dock är det inte många som handlar om folkmusik, vilket Bingsjöstämman gör.


Gården på höjden är Päkkosgården i Bingsjö.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards