Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 13 september 2010

Av Kvasthilda - 13 september 2010 09:00


Eget tema nr 10 Multitasking

10/52


Killar kan inte tugga tuggummi o cykla... Samtidigt. Eller hur var det nu? Här är det snabba puckar. E-pigan SMSar o promenerar o letar fotoobjekt. Hon har inte satt snöre i kameran här, så den måste hållas handgripligen...





Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 13 september 2010 08:48


fast i mitt fall spelar det ingen roll :-) Är ledig några dagar till. Maken är i skogen o jag fick vakna i lugn o ro. Eller snarare somna om o SEN vakna i lugn o ro. Morgnarna är lite stökiga med kaffekokning och en massa prassel med frukostflingor o annat innan han kommer iväg.

Gårdagen avslutades med en supergod älgfilémiddag vid en lägereld. En av jakt-lagets standardmiddagar. De glömde röka siken o barrborrarna så den middagen väntar ännu. Klantskallar. Trodde kanske att jag då hade en chans att få vara med, men de är för lite folk för det.

SvågerTvå hade varit förbi kottarna med just detsamma igår. Rökt sik o abborre... Hmmm.... Man hade alltså kunnat få det om man varit hemma i stället. JoJo.

Idag strålar solen igen efter gårdagens ihärdiga dimregn. Dock offrade gubben några timmar på sin hustru o vi for runt landskapet o fotade några kyrkor. En som var under reparation. Nån huligan hade tuttat eld på den. Ett gravkapell vid en fantastiskt vacker kyrkogård. Nä, nu överdrev jag. Markant. Men grinden var urläcker i alla fall. O huvudkyrkan i samma by var en underlig skapelse. Rätt modern i gult trä med glasentré. Entrén var nog av betydligt nyare datum än kyrkan men den i sin tur kan inte ha mer än sådär en fyrtio år på nacken. Femtio kanske. Mitt i byn inklämd mellan en skola och ålderdomshemmet. Glommersträsk.

Sen for vi till Jörn o hittade en söt liten ankdamm mitt emot deras moderna tegelkyrka. Vi for aldrig till Österjörn där den gamla Jörns kyrka ligger, utan det blev endast ett besök vid St Mikaels i centrala Jörn. De skulle till att ha nån form av högmässa eller gudstjänst så jag gick in o slängde av några foton o smet ut igen. Missade en del läckra detaljer men fick altartavlan, orgeln o dopfunten i alla fall. Får väl göra om det nån annan gång när jag har körkort och tillgång till egen bil.

Äter lite frukost nu o ska sen ta en promenad. Får se om jag ids gå bort till kyrkan här o eventuellt tågstationen. Kan bara hoppas att jägarna håller sig i skogen o inte jagar in älgarna i byn igen.... De fick fara in o mota ut dem häromdagen när de smet in i Långträsk samhälle..


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards