Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 september 2010

Av Kvasthilda - 18 september 2010 21:00


Björkliden för tio dagar sen


Mitt tema: Rosa lördag

Av Kvasthilda - 18 september 2010 14:28



Här är det skuggor på "Ryggen" i Långträsk i Norrbottens nedre inland. Maken har en jaktstuga här och då han är i skogen o jagar älg tar jag en kamera på jakt efter foton i stället. Tycker min skuggade skogsstig/väg passar bra i veckans tema då :-)


I know there are a lot of English speaking participants in Shannara's Saturday Mix but for some reason I tend to keep my text Swedish only. Sorry for that.

My photo today is taken in the woods at my husband's hunting cabin.



Shannara's Saturday Mix


Av Kvasthilda - 18 september 2010 14:10


Hmmm... nånting käkar utrymme på min C-disk. Just nu kör jag en databas-optimering i ACDSee. Kanske den tar en hel del. Nä förresten, jag tar tillbaks det där. Jag VET att den tar en hel del utrymme i anspråk. Över fyra gig tumnaglar just nu. I äldre versioner av programmet kunde man välja bort sparande av tumnaglar.
Bra på sitt vis dumt på andra. Dumt för att det tar längre tid att öppna en mapp då programmet måste skapa nya bilder varje gång, men väldigt bra för att minska bytestölderna. Men spela roll då. Jag försöker att inte ha tiotusen bilder i samma mapp o då spelar det ingen roll om ACDSee måste lära om varje gång jag öppnar respektive mapp.

Just nu kan jag inte göra ett skit i ACDSee för den måste göra färdigt optimeringen. Skulle leta fram lite foton till bloggen men det får låta vänta på sig.


Av Kvasthilda - 18 september 2010 11:19


Lördag förmiddag och jag tog mig igenom krysset. Utan frukost o kaffe. Kaffet är klar sedan länge men min kropp har parkerat i stolen och vägrar arbeta med mig. Feber o hosta. Med lite googling har jag löst krysset o hittat de uppgifter jag behövde för detta. För bloggen saknas det väl en del men då får det bli ett av mina, på senare sedvanliga rumphuggna inlägg då....


Jag fick inte igång internetradion. Den öppnade ett gammalt kryss. Tyckte att lösningen han presenterade kändes lite för gammal och när jag väl fick upp den där jäkla spelaren hade jag missat en hel ledtråd... Fick jag veta sen.


Det började med en dubbel (tack o lov för snabben sen) och vi skulle ha hela titeln från en av Cornelis örhängen. Eller så. Turistens klagan spelades instrumentalt idag. Här kan det väl inte klagas idag tror jag. Solen strålar. Det är bara lilla jag som klagar pga sjukdom. Vem som spelar vet jag inte men inga skrattande ungar hörs i symfoniversionen bland pukor och trumpeter. Eller flöjtar.


Sen kom den melodin jag fick upp, en vacker acapella-sång i En vänlig grönskas rika dräkt. Givetvis var det The Real Group som sjöng så vackert så änglarna nästan grät. När jag nu lyssnar om hör jag Eldeman tala om höst och kyla och att han gärna hade behållt sommarvärmen ett tag till.

En vänlig grönskas rika dräkt
har smyckat dal och ängar.
Nu smeker vindens ljumma fläkt
de fagra örtesängar.
Och solens ljus
och lundens sus
och vågens sorl bland viden
förkunna sommartiden


Nästa uppgift hängde jag inte med på alls då jag hade stockholmskanalen inne o det avbröt för diverse trafikmeddelanden om kaos på E4an söder om Södertälje. Eller var det nu var nånstans. In med Norrbottensradion! Fort! Ska det brytas för trafik-meddelanden titt som tätt är det väl bättre om det åtminstone är lokalt. Förstod dock att melodin delade namn med en stor universitetsstad någonstans i världen och med alla trumpeter i spansk flamencotakt borde jag ju ha fattat direkt att det var tjurfäktarnas land. Min första reaktion var Italien (hade ju inte Turistens klagan sen innan) men insåg ju förstås att det är Spanien vi söker. Det var James Last och hans orkester som spelade. Det hörde jag i alla fall :-)


Så blev det skönsång igen. Underbart. Underbart. Är kort. Nä, det var nåt annat det. Sarah Brightman och Andrea Bocelli i en mix av engelska och italienska, Time to say goodbye, Con te partiro. Vem kan inte annat än älska den?


Efter det ändrar vi tempot. Ordentligt. Ett av mina favoritband. Från deras album The Darker Instinct hörde vi As you die. Också ett sätt att säga adjö. Takida förstås. Albumet sålde guld på fyra dagar. Fantastiskt.

Be strong, good son, another day will rise and you have to
Be strong, hold on, another day will rise.
Be strong, love's gone, heart is cold as ice
As you die


Älskar, älskar inte. Nästa kryssuppgift framfördes av Roland Cedermark, ständigt återkommande. Jag hörde Sven-Ingvars text hela tiden men Eldeman nämnde att Karin Juel gjort den känd en gång,. Jo, det har hon alldeles säkert, men det var långt före min tid.... Sådär runt 1946... Jag föddes ju först när siffrorna vändes på. I den här texten blev det också höst och kallt. En annan form av adjö.

Det var om våren, det sjöng i snåren
jag tog en prästkrage i min hand
men den sa nej, hon älskar ej
hon tar en annan men inte dej

För krysset plockar vi ut en och min ur titeln, En prästkrage i min hand.


Sista uppgiften före nyheterna framfördes på finska. Anne Mattila sjöng en översättning från svenskan. Vem vet vad den heter då? Just det ja. Det är ju bara så. Vem vet. Lisa Ekdahl. En melodi jag alltid haft lite svårt för, men hennes text har jag anammat.


Sen kom en typisk Eldemansk ledtråd. Nils Dacke framförde en melodi på sin partyorgel och vi skulle luska ut vad mannen i sången gör och när han gjort det han säger, är han detta..... Så går jag ner i min källare. Ja men då är han ju nere. Som hela krysset idag. Höst. Fast här är det ju fysiskt nere.


Mer adjö..... Sir Elton John spelar och sjunger en av sina låtar som han vid ett tillfälle skrev om. Candle in the Wind skrevs en gång i tiden som en hyllning till Marilyn Monroe men när Prinsessan Diana så våldsamt mötte sitt öde 1997 gjorde han en ny version och sjöng om England's Rose.

Marilyn:

And it seems to me you lived your life
Like a candle in the wind
Never knowing who to cling to
When the rain set in
And I would have liked to have known you
But I was just a kid
Your candle burned out long before
Your legend ever did

Diana:

And it seems to me you lived your life
Like a candle in the wind
Never fading with the sunset
When the rain set in
And your footsteps will always fall here
Along England's greenest hills
Your candle's burned out long before
Your legend ever will


Så tar Eldeman en talskiva igen. Vi vill veta vem som läser om Falstaff, fakir och hans text om Dolly och hennes ögon. "Såna personer tillverkas inte längre helt enkelt" säger kryssmakaren. Nä. Sten Broman.


En annan stark röst tar sen vid och sjunger om symfonier. Andra symfonier. Eller en speciell symfoni. Den hette bara så, Symfonin. Melodin som kom sist i Melodifestivalen det år vår äldsta dotter föddes, 1990... Melodin som sedan tog revansch i Svensktoppen och hamnade på andra plats. Carl Johan Loa Falkman sjöng förstås.


Mer vemodig sång. Om du lämnade mig nu. Duetten med Miss Li och Lars Winnerbäck. Mmmm.

jag skulle vakna mitt i natten
och gå upp och ta en långpromenad
jag skulle låta blicken möta andra ögon
i en främmande stad
jag skulle inte ha så bråttom
med att träffa nån ny
jag har rätt mycket med mig själv
precis som du
jag skulle andas i det tomrum som blev över
om du lämnade mig nu


Dagens kryss slutar med en kontroversiell melodi. I alla fall i dubbelmoralens stora land. Läste att amerikanska föräldrar vill stoppa den här låten från att spelas pga den oerhört stötande texten. *suck*

Love me hate me
Say what you want about me
But all of the boys and all of the girls are
begging to If You Seek Amy
Love me hate me
But can't you see what I see
All of the boys and all of the girls
are begging to If You Seek Amy

Ja, inte vet jag. Nog finns det värre. Men det är lite kul i alla fall o ett jävla rackarspel.... i-F yo-U C-ee Kay-me. Typ... F-U-C-K-me.... O Brittan spelar ju på sin sexighet. Just det, Britney Spears.


O med det läggar jag mig o sover. Eller dricker lite kaffe.


Av Kvasthilda - 18 september 2010 10:11


men att jag HATAR den nya hemsidan för krysset......


bah

Av Kvasthilda - 18 september 2010 09:08


jag pallar inte. Trött. Ont. Har precis ringt Psf fast jag drar mig i det längsta. Kunde dock inte vänta för länge idag om de ska ha en sportslig att hitta en ersättare till min tur. Sjukskriven. Ont i hela kroppen. Hostar. Hostar lite till. Har provat ta tempen men det vill sig inte. Vet att jag har feber men jag har en termometer för munhåla o jag har inte kollat min normaltemp. Vet att den ligger lågt också. Usch o fy. Hade jag jobbat på eftermiddagen kanske man pallat men inte med ett förmiddagståg. Det kan bli problem att få tag i folk. Brukar vara det min arbetshelg för att alla festprissarna är lediga. Nåja, inte mitt problem. *intalar* O det ÄR inte mitt problem. Faktiskt. Fast jag vet att en av mina mothelgare har jour så hon åker väl på det.

Får lägga mig i sängen o lösa melodikrysset i stället. Om jag orkar.


Av Kvasthilda - 18 september 2010 09:00


Tema nr 271 Sommar

261/365


Sommaren är över o slut men jag har inte hunnit lägga upp min sommarbild tidigare. Här är trädgårstäppan på väg att slå ut i blom. Smörbollarna blommar. Rallarrosorna i skogskanten har inte fått sina blomster än, de blommade under min semester. Bilden togs på morgonen den 29 juni. Klockan var tjugo minuter i tre på natten.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards