Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 20 september 2010

Av Kvasthilda - 20 september 2010 15:26


Efter att ha varit borta från den här utmaningen ett tag kom ett ämne som fungerar för mig :-) Höstjakt. I flera bemärkelser. Nu jagar inte jag själv, det får Maken stå för. Eller hunden kanske.... Mwahahahhaaa... Kvastishumor. Han befinner sig på älgjakt ett par veckor till. De har fått några älgar o Maken har skjutit två av dem. Idag äter vi älgköttsoppa hos oss.


Maken klädd för jakt. En tidig, tidig morgon förra veckan. Klockan är några minuter i sex och gubbarna ska iväg till skogen. Här står han vid sin nybyggda bastu som flitigt nyttjas efter jaktdagens slut. Taket ska fixas, inte riktigt klart utvändigt än...


Jag gick på egen jakt. Här är en bild på tomma stugor i höstskrud. Gubbarna har farit till skogs.


Jag vandrar iväg in i min egen skog. Nåja. Var i alla fall ensam efter skogsstigen. Jag går på jakt med min kamera för att leta motiv. Höstmotiv.


 ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Här följer några motiv av varierat ursprung och ålder. Alla är dock fotade i höst.

Några unga gröna löv klamrar sig fast medan deras äldre släktingar redan nått ett stadie av brungult.




   





Rönn med krulliga löv


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans Måndagstema:



Av Kvasthilda - 20 september 2010 13:56


Gröna tak. Grästak. Har inga vackra närbilder på blommande gräsarter utan bara foton tagna på avstånd, eller i små vinklar. Än en gång, inte så vanligt i mina trakter, eller där jag kommer åt att titta o fotografera.


Först ett par bilder där man anar ett grönt tak på en litet stuga. Eller egentligen är det inte en regelrätt stuga utan en grillstuga, med tre väggar där öppningen pekar ut mot sjön, i det här fallet Långträsk. Taket är också mer mossklätt än gräsdito men det växer lite strån i ena änden. Eller så har mossan helt enkelt tagit över resten av taket.... Jag tänkte fota mer av taket men det var lite besvärliga förhållanden till solen så det blev bara dessa två.


 

(givetvis blir bilderna större om du klickar på dem)


Nästa par bilder kommer från Narvik. Jag letade länge innan jag hittade bilderna på den lilla timmerstugan jag visste fanns nånstans i arkiven. Första bilden är fotade genom en skitig lokruta, därav fläckarna men jag ville ha den med för att visa var stugan är, därinne i skuggorna under granarna. Jag tror att den tillhör en förening i Narvik, typ turistföreningen eller liknande och den hade grästak. Andra bilden visar ett utsnitt av ett annat foto, taget på långt håll men man ser i alla fall taket :-)




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Sen ett par till bilder, bara för-att. En liten parentes. Ett annat grönt tak. Som sitter på ett hus som tål att tittas på. Hus som Kirunaborna är rädda om. Just det här finns det bara tre kvar av i Kiruna. Eller om det nånsin funnits fler. Jag vet inte (det har bara varit tre). Huset är ett sk bläckhorn och just det här är byggt i tegel. Bläckhornen är en typisk modell för gruvarbetarbostäderna i Kiruna. De rymmer två lägenheter (såvitt jag vet, kan vara fler) och har stora tomter runt om. Det vanliga är att de är byggda i trä och de är röda med gröna tak, gröna med röda tak eller gula med svarta tak. Taken på tegelhusen är gröna, även om det inte är gräsbeklätt som veckans hustema handlar om. Ville bara visa upp dem för andra byggnads-intresserade :-)




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


Av Kvasthilda - 20 september 2010 09:45


Jag känner mig ungefär som hela vårt land idag. Nej uppenbarligen inte hela vårt land. Några har säkert firat arslet av sig inatt. Förändringens vindar. Otäckt.

Själv hostar jag. Har en fridag idag men det verkar bli förlängd sjukskrivning. Än mår jag inte bra. Hostar o slemmar. Skulle haft en bra slemlösande medicin. Nån som kan rekommendera nån bra? Förslagsvis receptfri? Bisolvon är som hals-tabletter. Tar flera dagar innan slemmet börjar lösa upp sig o frågan är om inte vatten och tankens kraft gör samma jobb under ungefär samma tid.

Det gjorde det inte före vänstern igår. Eller under hela den här mandatperioden. Jag har arbetskamrater som helt klart gått på den blå linjen. Unga, friska pojkar. Med vårt jobb och den inkomst vi en dag får är det säkert bästa valet. Jag står dock på mina barns sida. Mina föräldrars sida. Min systers sida. De som inte har det sådär jättebra. Som kämpar i motvind. Jag har inte råd att vara egoistisk. Känner skåningar som tack o lov har huv'et rätt påskruvat. Vänstergäng snarare än höger-skruvat å det grövsta. Tyvärr räckte det inte till.  

Nu ska jag gå o leta mig en Bisolvon. Det är det enda jag har att lösa upp mitt slem med. Hur Sverige ska kunna lösa upp det slem vi fastnat i vete sjutton.


Av Kvasthilda - 20 september 2010 09:00


Tema nr 156 Lagad

263/365


Under min kyrkfototurné i sommar såg jag flera kyrkor och kyrkbyggnader som var under reparation eller restaurering på ett eller annat sätt. Här är det St Persgården i Leksand som får sig en ansiktslyftning.




 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards