Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 14 oktober 2010

Av Kvasthilda - 14 oktober 2010 15:00


Åsså kommer det knepiga med våra skandinaviska alfabeten - o det som för mig som är svensk, mer bak-o-fram. Här är det Ä/Æ som står på tur och inte Å.


Ä som i Ärlig. Ä for Alfa Echo.

Ja Æ alltså.


Det går inte att hitta internationella filmer på Ä. Det blir några svenska då som vi inte har hemma men som vi sett en eller annan gång.

Änglar, finns dom? (1961)

 Den söta filmen med änglasamlaren Christina Schollin i den ena huvudrollen och Jarl Kulle i den andra. Ljuva sextiotal. Innan tonåringar blev tonåringar.

Delvis hämtat från Wikipedia:

Jan Froman (Jarl Kulle) anställs som vaktmästarassistent på en bank. Hagson (ordinarie vaktmästare) har vunnit lite pengar på kortspel, Froman har lusläst Vägen till framgång och tillsammans börjar de spekulera i aktier och gamla hus på Södermalm. Jan Froman förälskar sig i Margareta (Christina Schollin), vars far är amiral (Ernst Josephsson). Bankpersonalen funderar på vem det är som hela tiden snuvar banken på aktieposter och fastighetsaffärer. När sanningen kommer fram erbjuds Froman en plats i styrelsen. Margaretas far blir rasande över att hon umgås med en vaktmästare (vi pratar sextiotal här)... Froman lockar amiralen med en bössa och kanske... kanske han får sin älskade....?

Änglagård-filmerna

Jag är inget större fan av Helena Bergström men where there is Colin Nutley there is Helena Bergström. Den ena går inte utan den andra. Åtminstone gör inte Colin en film utan Helena i huvudrollen.

Änglagård (1992)

Fanny Zander (Helena B) ärver en gård mitt på bondvischan och kommer dit en sommardag tillsammans med Zack (Richard Wolff) bakpå hans motorcykel. Byborna undrar vad som pågår och det händer en massa saker när det dyker upp folk från storstan i deras lilla samhälle, mitt i  ingenstans.
En av grannarna hade hoppats få köpa loss gården för en spottstyver men det verkar som om Fanny o Zack tänker stanna i byn.... Några i byn gillar Fanny och pojkvännen Zack, några gör det inte. Intrigerna tätnar.

 

Änglagård, andra sommaren (1994) 

Fanny och Zack som dragit från den lilla byn återvänder igen. Änglagård har brunnit ner och de får bo hos de gamla bröderna Pettersson. Fanny är tillbaks för att försöka ta reda på vem som är hennes far.


Det är en tredje film på gång också, Änglagård, tredje gången gillt (släpps lagom till jul 2010).


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


   

Givetvis får även denna omgångs Ä-inlägg änglar som temabild. De här änglarna är små. De två ovan tv är bara ett par cm höga och den vita till höger o nedan är ca fem cm.



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ABC i ord og bilder Runde 3



Av Kvasthilda - 14 oktober 2010 12:30




En dag när SysterYster o jag var i stugan i Härjedalen hörde jag ett himla liv nånstans i fjärran. Höll på att försöka fånga fjärilar på bild när de kom flygande långt ovanför huvudet. Nånting lite större än en fjäril. En fiskgjuse var jagad av ilskna småfåglar. Efter en stund dök det upp en fiskgjuse till. Vad kul! Lite svårfotade, då solen stod högt på himlen och fåglarna rörde sig mellan mig o solen.


Härlig silhuett!


Tidigare samma månad såg jag den här hos SysterYster i tänger:



Av Kvasthilda - 14 oktober 2010 09:59


Isen ligger på sina håll runt Kiruna. Det här fotot tog jag på min resa norrut igår. Det var här vinden packade ihop topplagret till en kall slushmassa och hivade iväg den mot strandkanten. Efter ett dygns ihärdigt vindpinande har det byggts på mer och mer och igår var nästan hela sjön istäckt.



Idag har jag en fridag o det behövs. Sitter o snorar igen och huvudet känns som om det ska explodera. Hoppas att det INTE är en ny jävla förkylning på gång. Har precis slutast hosta efter den förra seglivade svängen. Känns ju kul med jobb i helgen då. Not.


Fotbollsplanen nedanför mig är snötäckt nu. Ser kallt ut. Tempen på datorskärmen visar minus 2 grader. Stämmer säkert.


Ska klippa o klistra lite kort tror jag. Eller gå o vila. Eller läsa en bok. Eller nåt annat. Men först måste magen få mat. Den knorrar o gnäller o mullrar.


Som gruvan i Chile. VAD HÄRLIGT ATT DE ALLA ÄR UPPE UR GRUVAN NU!!! Kan inte hända i Sverige säger experterna. Kanske inte exakt det som hände där, men rasar gör det även i vår gruva emellanåt. Undrar hur det går för Yanni? Får han bannor när han kommer hem? Frun kom inte vid räddningen. Kanske hon bytt lås på dörren. Älskarinnan såg städad ut. O lycklig. Han såg mest fundersam ut.... Skägget i brevlådan. Tänk vad 70 dagar i en mörk gruva kan göra. Big Brother...


O jag hörde ryktas att Lillkullen sökt till Paradise Hotel. Nä.... Du skojar? Hur ids man?? Lilla vännen. Ta nu ditt förnuft till fånga o skippa de planerna.


Av Kvasthilda - 14 oktober 2010 09:49


TisdagsTemat är hemligt denna veckan.... Tänk att jag hade just Hemlig i min 365a igår! Min bild för TisdagsTema får bli en hemlig plats. Ett gömställe.




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans TisdagsTema



Av Kvasthilda - 14 oktober 2010 09:36


Under en promenad tidigare i höst såg jag en kotte i min promenadväg som krampaktigt höll fast i ett björklöv... Om jag inte redan använt min 365a "Sitter fast" hade den hamnat där. Nu blir den mitt Macrobidrag denna vecka.

Lite häftigt tycker jag att det är. Hur i allsin dar har lövet lyckats fastna så kopiöst i kottens grepp?


A European pine cone has gotten a firm grip on a birch leaf... How did that happen?



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Andra Macrobilder i veckan



Av Kvasthilda - 14 oktober 2010 09:00



Tema nr 212 Ovanlig

283/365


Kanske inte så ovanlig där den står, men den lilla lekstugan ser inte ut som de flesta andra lekstugor man sett. Eller hur? Jag tycker den är jättesöt där den står längs sjökanten i Långträsk.




Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards