Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 6 november 2010

ABC Scandinavia - A

Av Kvasthilda - 6 november 2010 01:01


Så börjar vi om igen - nu med ABC Scandinavia :-) Jag har valt ett helt nytt tema den här gången som ni kan se (ni som följt mig tidigare). Jag vurmar för kyrkor o fotar så många jag bara kommer åt :-)

Nu har inte jag kyrkor för alfabetets alla bokstäver men så långt de tar mig, kommer jag att vara med.


EN SUPERVIKTIG notering! Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.



Amsbergs kapell



Amsbergs kapell ligger strax utanför Borlänge (o min lillebrors svärföräldrar bor inte långt härifrån). Det är ett litet o falurött träkapell med separat klocktorn. Kapellet byggdes redan 1683!


Altarskåpet, som ärvdes från Stora Tuna kyrka och tros vara ett krigsbyte som så många andra kyrkinventarier, härstammar från slutet av 1400-talet. Kapellets predikstol byggdes 1620. När vi var där o kikade höll det precis på att förberedas ett dop. En ung familj kom med en baby i barnvagn och gick in i sakristian med prästen. Kapellet används ofta, just till dop och bröllop.




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC


 

 
 
rejen

rejen

6 november 2010 06:06

Sikken en flot kirke og kapel, dejlige billeder for A

http://rejens.blogspot.com

 
Annette\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Annette\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

6 november 2010 11:39

Hvor er det et utroligt smukt lille kapel/kirke. Jeg forstår din forkærlighed for kirker, jeg har det selv lidt på samme måde :-)
Rigtig god helg

http://annetteestrin.blogspot.com

 
Mette

Mette

6 november 2010 14:35

Sikke en smuk lille bygning :-)

Også jeg har problemer med at kommentere hos Blogspot - forstår ikke hvorfor de skal gøre det så besværligt!

http://www.mettebech.dk

Kvasthilda

6 november 2010 14:49

De är väldigt omständiga med alla inställningar. Det är synd att folk inte kommer ihåg att tillåta namn/adress också för alla har inte ett blogspot-konto.

Bloggplatsen å andra sidan har det problemet att den tappar en del av länkarna när man lämnar kommentar så jag brukar ta för vana att kopiera in direktadressen till inlägget jag vill dela i kommentarsrutan direkt (o bara bloggens hemadress i avsedd ruta)

 
toraa

toraa

6 november 2010 21:43

Flotte bilder fra denne kirke.
Jo, du vet, de svenske leiesoldater tok med seg litt av hvert fra sine "oppdrag" sør i Europa, så altertavlen har nok sin opprinnelse fra daværende tysktalende strøk, midt i Europa

http://toraamusic.blogspot.com

Kvasthilda

7 november 2010 00:15

Jag är fullständigt övertygad om att den har tyskt ursprung på ett eller annat sätt :-)

 
kamelryttersken

kamelryttersken

7 november 2010 12:56

Mange pene kirker rundt omkring, så denne gleder jeg meg til å følge :)
Frittstående klokketårn kalles ofte "støpul" på norsk.

http://karavanseraiet.no

Kvasthilda

8 november 2010 00:06

Tack för informationen :-) Får se om jag kommer ihåg det till en annan gång!

 
bjorgnin

bjorgnin

7 november 2010 17:44

Heisann!

Flotte bilder og kulturhistorie ;:OD)

http://viltogvakkert.blogspot.com

 
Melusine

Melusine

7 november 2010 19:13

Fine bilder fra et gammelt kapell!

http://www.enjoydiary.net/no/Melusine

 
Inge

Inge

7 november 2010 19:43

Hvor er det et smukt lille træ kapel, jeg glæder mig til at se billeder fra kirker rundt omkring.
Hav en skøn uge :-)

http://bymarken68.blogspot.com

 
qehenne

qehenne

7 november 2010 19:52

Litt utradisjonell form på kirken. Savner kirkespiret. Men bevares for ett flott bygg. Flott A

http://www.qehenne.wordpress.com

Kvasthilda

8 november 2010 00:07

Den är ganska traditionell på medeltida kyrkor här hos oss :-)
Ofta är det kyrkor av senare århundranden som har kyrktorn. Vänta får du se - det kommer!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards